K identifikaci jim postačí pouze jejich platební karta. „K jejímu načtení použijeme terminál, skrze který není možné platit. Pomocí mobilní aplikace se objeví revizorovi v telefonu profil zákazníka i s fotografií," rozptýlil šéf tarifního oddělení dopravního podniku Vít Prýgl obavy z podvodů.

Od roku 2018 plánuje dopravní podnik další změny. Cestující zaplatí ve všech vozech kartou. „Společně s Kordisem, který se stará o koordinaci dopravy v kraji, plánujeme investovat do systému desítky milionů," řekl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.

Platební kartou přejede cestující přes čtečku vždy při nástupu a výstupu z vozidla. „Pokud bude cestovat třeba desetkrát za den, nezaplatí ale desetkrát pětadvacet korun, ale pouze devadesát," upřesnil Prýgl. Tolik stojí celodenní jízdné.

Platební karta poslouží místo jízdenky i šalinkarty. „Pokud někdo upřednostňuje papír, nebudeme jej nutit, aby přešel na elektronickou verzi," doplnil Prýgl. Ke zrušení papírových verzí jízdného podle něj dojde, jen pokud by jejich prodej klesl na minimum.

Zatím elektronická šalinkarta poslouží lidem pouze v městských zónách 100 a 101 a pouze ve vozech dopravního podniku. „Ve vlacích či regionálních autobusech budou muset mít vytištěný speciální QR kód, který už na jižní Moravě využívá Kordis," sdělil Prýgl.

Krajská firma výběrové řízení na elektronické odbavení už vypsala také. „Kdy bude v celém kraji, zatím nevíme. Záleží, jestli dostaneme kladnou odpověď na žádost o dotace," připustil ředitel Kordisu Jiří Horský.

Novou elektronickou evidenci chce využít i město. Jak již Rovnost informovala, skrze ni budou lidé, kteří v Brně zaplatili za svoz odpadu, žádat o slevu třicet procent na roční plné jízdné. „Kromě jízdného systém propojíme třeba se vstupy na sportoviště či do kulturních center," upřesnil primátor Brna Petr Vokřál.

Platební kartu jako způsob identifikace zvolilo Brno jako vůbec první v Evropě. „Máme to potvrzené od bankovních institucí," dodal. Testování systému začne 10. prosince.