Hevlínští se již dohodli s krajskými správci silnic na vytvoření kruhové křižovatky. „Ještě letos budeme mít hotovou projektovou dokumentaci,“ uvedl za silničáře Jaroslav Charvát. Starosta by uvítal, kdyby stavba započala už v příštím roce.

Na Znojemsku se řidiči setkají s asi dvaceti okružními křižovatkami. Nedávno jedna vznikla v Suchohrdlech. Trend se projevuje i jinde v kraji.

Pavel Lacina jezdí každý den autem přes rondel ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku. Ten vyrostl před pár měsíci ve středu města hned vedle autobusového nádraží. „Kruhová křižovatka určitě pomohla plynulosti provozu a možná i bezpečnosti dopravy,“ myslí si řidič.

Před nedávnem otevřeli stavbu za téměř sedmnáct milionů korun v Kyjově na Hodonínsku. Kruhový objezd má brzy pomoci i na okraji Hovoran, kudy vede frekventovaná trasa mezi Hodonínem a Brnem. Podle místních jde o problematické křížení. „Když jede člověk od Kyjova, ani neví, komu má dát přednost,“ řekl již dřív například Jiří Martinec. Výstavba má být podle silničářů spojená s opravou průtahu vedoucího až ke Svatobořicím-Mistřínu.

Kruhové objezdy ale trpí i nešvary. Propustnost toho na výjezdu Břeclavi je v současnosti již nedostačující. Občas je pro město špuntem. Představitelé radnice nyní řeší, zda jej rozšíří na spirálovou křižovatku, nebo místo něj zřídí světelnou.

Krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek připomněl, že mezi prvky zklidňujícími dopravu v obcích jsou také ostrůvky a optická zúžení. „Vždy je potřeba vybrat optimální variantu pro dané místo,“ upozornil.

Na rušném průtahu Svitávská – Poříčí v Blansku zpomalila provoz řada ostrůvků a přechodů pro chodce. Měly zvýšit jejich bezpečnost. „Doprava se po rozsáhlých úpravách na průtahu opravdu hodně zpomalila. Na druhou stranu je silnice daleko užší. Předjet cyklistu je tam kolikrát nemožné,“ komentoval jeden z místních řidičů Vladimír Vaněk.

Přestože jsou podle něj přechody dobře osvětlené, musí si dávat maximální pozor. „Mnozí pěší bez rozhlédnutí rovnou vcházejí do cesty. Někteří nosí tmavé oblečení bez reflexních prvků a to je v tuto dobu problém. Jezdím tam s náklaďákem a musím být neustále připravený brzdit,“ dodal muž.