Novela zkrátí přípravu staveb zhruba o třetinu. „Mezi nástroje zákona patří zavedení pevných lhůt pro vydání stanovisek dotčených orgánů nebo konkrétních lhůt pro vyvlastňovací úřady,“ okomentovala mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Vybrané nástroje
Umístění a povolení dopravní stavby v jednom řízení s jedním přezkumem.
Jeden znalecký posudek pro více pozemků k ocenění jejich hodnoty.
Konkrétní lhůty.

Vyvlastňování pozemků řeší státní silničáři v kraji téměř u každé stavby. „Naštěstí D1 nebo brněnský velký městský okruh je v příloze zákona, která umožňuje rychlejší postup. Například obchvat Břeclavi tam ale chybí. Já bych uvítal, aby se takzvaný Institut předběžné držby vztahoval ke všem veřejně prospěšným stavbám,“ sdělil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Na obchvat břeclavští čekají už téměř třicet let. „Měli jsme problémy s pozemky Lichtenštejnů, které jsme vyřešili. Bojím se ale, že jakmile začne stavební řízení, tak jej napadnou ekologičtí aktivisté a zase stavbu zablokují,“ poznamenal starosta města Svatopluk Pěček.