VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šéf lanové dráhy k Macoše: Každý den je nový příběh

Blanensko /ROZHOVOR/ – Náčelník lanové dráhy. To musí být skvělá práce. Pěkně v teple v kanceláři. Když se naskytne příležitost, tak se na nástupišti před kabinou fotí s celebritami ze světa showbyznysu nebo s politiky. Vítá miliontého návštěvníka. Nesmysl. Radek Hejč z Vysočan pracuje na Lanové dráze Macocha dvaadvacet let. Od začátku, kdy začala vozit turisty v Moravském krasu od Punkevních jeskyní na Horní můstek k světoznámé propasti Macocha. Jako šéf umět všechno a jak sám říká, mnohdy se při práci ušpiní.

7.1.2018
SDÍLEJ:

Radek Hejč z Vysočan pracuje dvaadvacet let na lanové dráze v Moravském krasu. Léta jí šéfuje.Foto: Deník / Charvát Jan

„Mám běžně služby na nástupišti lanovky a odbavuji cestující. Když je potřeba, jdu do montérek a mám ruce od oleje. Já razím heslo, že správný šéf musí umět zastat práci svých podřízených. Nejen na papíře, ale i při běžném provozu. U nás na lanovce to platí dvojnásob,“ usmívá se osmačtyřicetiletý muž.

Co všechno obnáší práce vedoucího lanové dráhy?

Obecně organizaci a provoz celé lanové dráhy. Od výběru lidí, co na lanovce pracují, přes školení, rozpis služeb, hlídání veškerých kontrol revizí až po organizování cvičné evakuace se záchranáři. Samozřejmě je s tím spojená velká porce úřednické práce. Provoz lanovky spadá pod Drážní úřad a vyžaduje spoustu náležitostí. Náčelník je od A do Z zodpovědný za provoz lanovky. Jakýkoliv problém padá na jeho hlavu.

Sedíte tak převážnou část pracovní doby v kanceláři?

Kdepak. Mám také běžně služby na nástupišti lanovky a odbavuji cestující. Když je potřeba, jdu do montérek a mám ruce od oleje. Já razím heslo, že správný šéf musí umět zastat práci svých podřízených. Nejen na papíře, ale i při běžném provozu. U nás na lanovce to platí dvojnásob.

Jak jste se k práci na lanovce vlastně dostal?

Úplně náhodou. Přečetl jsem si inzerát v novinách, když se lanovka otevírala. Nejdříve jsem na ní pracoval jako brigádník. Pak jako pracovník na nástupní stanici. Později jsem si udělal strojnické zkoušky. Po dvou letech jsem dostal nabídku na náčelnický post a za čas se stal také spolumajitelem lanovky.

Čím je Lanová dráha Macocha unikátní?

Je poměrně krátká. Měří dvě stě padesát metrů. Ale unikátní je sklon její trasy. Ten má v průměru 63 procent. Do kabinky se vleze patnáct lidí. Lanovka je zajímavá také v tom, že turisty dopraví na Horní můstek světoznámé propasti Macocha. Ta je společně s Punkevními jeskyněmi, kde je dolní nástupní stanice, obrovské lákadlo. Každoročně jich sem přijede několik desítek tisíc. Jezdíme skoro celý rok. Soboty, neděle, svátky. Jen v lednu a v únoru máme přestávku. To do krasu tolik turistů nejezdí.

Kolik lidí za těch dvaadvacet let už lanovka převezla?

Dá se říct, že více jak 4,5 milionu spokojených turistů. Na počítadle máme zhruba šest set tisíc startů.

Co vás na této práci nejvíce baví?

Práci mám kousek od domova v nádherné přírodě Moravského krasu. Pracuji na čerstvém vzduchu. Kolikrát mi lidé třeba z Ostravska nebo z nějakých továren říkají, jaké máme štěstí, že žijeme v takovém prostředí. Práce na lanovce je velmi různorodá. Prakticky každý den nabídne nějaký mini příběh nebo příhodu. Jedná se o práci s lidmi. A to mě baví. I když vyjít s některými lidmi je čas od času problém.

Jsou turisté hodně neukáznění?

Je to člověk od člověka. Samozřejmě se setkáváme s lidmi, kteří jsou arogantní nebo mají popito. Vše se snažíme řešit v klidu. Někteří turisté nám někdy i sprostě nadávají, ale těch spokojených je drtivá většina. Samostatnou kapitolou jsou turisté, kteří cestují v lanovce se zvířaty. Velká plemena psů můžou být problematická. Ale dost často se stane, že nakonec pes je ukázněnější než jeho pán. (úsměv)

Lanová dráha Macocha v číslech
Otevření: 6. 5. 1995
Délka: 250 metrů
Převýšení: 131 metrů
Kapacita: 353 osob/1 hodina
Jízdní rychlost: 2,50 m/s
Jízdní doba: 2,05 minuty
Kapacita jedné kabiny: 15 osob
Přepravených turistů za 22 let: více jak 4,5 milionů
Počet jízd za 22 let: 595 000
Počet provozních hodin: 21 400
Cena zpáteční jízdy – dospělý: 100 korun
Provozovatel lanovky: S.M.K., a.s.

Mají někteří lidé z jízdy lanovkou strach?

Samozřejmě. Setkáváme se s tím například u školních výprav. Přijede výlet čtyřiceti dětí s učiteli. A třeba dvě děti se seknou a za nic na světě nechtějí do lanovky nastoupit. Z jízdy mají panickou hrůzu. Máme vyzkoušeno, že je pak lepší, aby šel učitel s dítětem, které se bojí, raději na Horní můstek pěšky. Není to daleko a je zbytečné to v případě dětí lámat přes koleno a nechat dítě nějak stresovat z výšky.

Myslíte si, že se chování turistů za ta léta změnilo?

Podle mého byli před těmi dvaceti lety pokornější. Teď má řada lidí spoustu peněz. Obecně dnes mají lidé větší možnosti než v minulosti. Jenže na druhou stranu přibývá těch, kteří chtějí takzvaně za hodinu obletět svět. Rychle nahoru na Macochu a fofrem zpátky. Když se jich pak ptáme, jak se jim nahoře líbilo, ani kolikrát nejsou schopni říct, co viděli.

Do nedalekých Punkevních jeskyní jezdí lidé z celého světa. Z jakých zemí v současnosti přibylo na lanovce nejvíce turistů?

V poslední době sem hodně jezdí turisté z arabských států. A také Japonci a dokonce i turisté z Číny. Letos jsme však zaznamenali i velký nárůst Evropanů. Ve velkém začali jezdit Španělé a Francouzi. U nich mají sice krasy také, ale Moravský kras je pro ně atraktivní. Letošní sezona byla, co se týká počtu přepravených lidí lanovkou, rekordní. Určitě hodně přes 200 000 tisíc osob.

Atraktivní lokalita Moravského krasu láká k návštěvě určitě i řadu osobností. Koho známého jste osobně vezl?

Já myslím, že se lanovkou v Moravském krasu svezla kompletní generalita a osobnosti z celé naší republiky. (smích) Určitě jsem vezl téměř celou polistopadovou vládu. Prezidenty Zemana i Klause, modelky, herce, zpěváky. Byly to zástupy osobností. Namátkou herec Martin Dejdar, zpěvák Pavel Bobek, herečka Simona Stašová, Tatiana Vilhelmová, Vojta Dyk nebo Zdeněk Svěrák.

Jak reagují ostatní cestují na to, že před nimi stojí ve frontě na lanovku Zdeněk Svěrák?

No, je to legrace. Všichni se s ním pochopitelně chtějí svést a nacpat se do kabinky. Takové situace musíme samozřejmě usměrňovat.

Jednou ročně probíhá na lanovce v Moravském krasu cvičný zásah hasičů. Trénují při ní evakuaci cestujících z lanovky na zem. Došlo někdy k ostrému zásahu? Nebo k jiné krizové situaci?

Naštěstí ne. Za těch dvaadvacet let provozu jsme naštěstí zatím nemuseli řešit žádnou krizovou situaci, kdy by cestující byli v ohrožení. Jednalo by se o případy, kdy by například vypadlo lano z kladek, polámala se převodovka nebo se poškodilo ložisko na velkých oběžných kolech.

Když se vezete jinou lanovkou, sledujete, jak to na ní funguje?

Samozřejmě. Vždycky při jízdě napráskám co nejvíc fotek a o provoz lanovky se zajímám. S kolegy lanovkáři u nás v republice se ale vesměs známe. Léta jsme jezdívali na společná školení.

Dočká se lanová dráha v Moravském krasu v budoucnu nějakého vylepšení?

Chceme zlepšit komfort cestujících. Příští rok v dubnu má na dolní nástupní stanici přibýt bezbariérová nájezdová rampa s výtahem pro vozíčkáře a rodiny s kočárky. Těch přijíždí v poslední době opravdu hodně. Stejně jako cyklistů. Vynést vozíčkáře ke kabince v rukách je velký problém. Už jsme na nástupišti částečně vyměnili zábradlí. Úpravy budou stát více jak milion korun.

Autor: Jan Charvát

7.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

annonce-logo

Nabídky práce

+ Podat inzerát

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 20 000 Kč

Všeobecní administrativní pracovníci. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Strážovice 205. Náplň práce: evidence půdy, evidence hnojiv, chemie a odpadové hospodářství, podpůrné administrativní činnosti. PP na 1 rok, poté doba neurčitá., Požadujeme: SŠ vzdělání (zemědělského směru výhodou), systematičnost a organizační schopnost, uživatelská znalost MS Office, spolehlivost a zodpovědnost, dobré komunikační schopnosti, řidičský průkaz sk. B. Závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění, roční ohodnocení. Životopisy zasílejte na mail: ekonom@zemagro.cz. Pracoviště: Zemagro, spol. s r.o., 696 38 Strážovice. Informace: Michal Lefner, +420 734 862 259.

Doprava a logistika - Doprava a logistika Obsluha zemních a příbuzných 14 900 Kč

Obsluha zemních a příbuzných strojů strojní pásového bagru, kolového nakladače, válce .... Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Kyjov. Požadujeme: ŘP sk. C, E (je výhodou), platný strojnický průkaz (rozšiřovací kurz zajistíme), praxe v oboru strojník. Zvláštní prémie. Kontakt na tel. 602 746 437, osobně na adrese: kancelář Jungmannova 499, III. patro, dveře 307, Kyjov.. Pracoviště: Mykol spol. s r.o., Tyršova, č.p. 143, 697 01 Kyjov 1. Informace: Bohumil Marada, +420 602 746 437.

Gastronomie - Gastronomie Číšník, servírka 11 200 Kč

Číšníci a servírky obsluha dětského hřiště, obsluha baru. Požadované vzdělání: nižší střední. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 11200 kč, mzda max. 12000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Štefánikova 293/3, 695 01 Hodonín. Jedná se o obsluhu v prostorách dětského hřiště. Místa jsou určena pro osoby zdravotně postižené. Vánoční příspěvek. Zájemce prosíme o zaslání životopisu na mail: motl@oktagram.cz. Pracoviště: Oktagram s.r.o. - provozovna, Štefánikova, č.p. 293, 695 01 Hodonín 1. Informace: Lubomír Motl, +420 605 232 375.

Výroba - Výroba Zámečníci strojů 110 Kč

Zámečníci strojů Strojní zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 110 kč, mzda max. 130 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: jednosměnný provoz, volné víkendy, pracovní týden PO-PA od 6.00-14.30, finanční ohodnocení, finanční benefity 1300Kč/měsíc. Pracoviště: Zábojník s.r.o., tř. Masarykova, č.p. 1370, 698 01 Veselí nad Moravou. Informace: Jaroslava Zábojníková, +420 603 854 560.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

V Čejkovicích sází nové stromy. U kostela zpříjemní cyklistům cestu altán

Vojenské cvičiště u Bzence dodnes připomíná, jak vypadala krajina Moravské Sahary na Hodonínsku. I když je to převážně písek bez vegetace, žijí tam chráněné druhy.

Z národní přírodní památky Váté písky vyškrtnou železniční stanici

Na výstavišti se lidé podívají na postel za statisíce. Na stavebním veletrhu

Brno /FOTOGALERIE/ – Na postel budoucnosti, která lidem monitoruje spánek a navrhne, jak jej zlepšit, se podívají návštěvníci stavebního veletrhu na brněnském výstavišti. Koupí si ji však málokdo, stojí několik stovek tisíc korun.

Dopadení nizozemských agresorů a přes dvě promile po dvou pivech: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 24. dubna 2018.

Dopravní značky matou řidiče. Někde jsou nadbytečné, jinde chybí

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Místo aby pomáhaly, mohou dopravní značky řidiče na některých místech mást. Třeba tam, kde jich je mnoho na malém prostoru. Ústřední automotoklub upozorňuje na to, že řidiči potkávají na svých cestách po republice až třicet tisíc zbytečných dopravních značek.

AKTUALIZOVÁNO

Seriál Naše školka představí předškoláky. Fotky dětí najdete v tištěné Rovnosti

Hodonínsko - První setkání s vrstevníky? Pro většinu lidí v mateřince. Na čas strávený ve školce s kamarády by se nemělo zapomenout. Tuto chvíli dětem i jejich rodičům připomene Hodonínský deník Rovnost v novém seriálu Naše školka.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT