VYBRAT REGION
Zavřít mapu
SKÓRE ROVNOSTI: Zažili jste někdy šikanu?

Silnice v Jihomoravském kraji: velké investice, ale i tak nouze

Jižní Morava /TÉMA, INFOGRAFIKA/ - Stavby za miliardy a opravy za stamiliony korun. Takové jsou plány jihomoravských silničářů pro letošní rok. Ovšem zatímco dálnicím a silnicím prvních tříd se dostane dostatek pozornosti, menší krajské silnice strádají. Kraj nemá dost peněz ani na potřebné opravy.

18.3.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK / Matej Slávik

Nejambicióznější projekt, se kterým letos silničáři začnou, je oprava dálnice D1 mezi Mirošovicemi u Prahy a Kývalkou na Brněnsku. „Rekonstrukce dálnice je jednou z největších staveb posledních let, do které se pustíme,“ konstatoval ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Pánek.

Dálnice ze sedmdesátých let má do moderní autostrády jednadvacátého století daleko. Navíc už několik let přesluhuje svoji životnost. „Po dálnici jezdím na chalupu u Sázavy. Pár kilometrů se po ní jede dobře. Stále ale má úseky, na nichž se auto celé roztřese. Pokud to spraví, budu jen rád,“ vítá plány silničářů Vladislav Pokorný z Brna.

Šestileté opravy

Rekonstrukce D1 potrvá do roku 2018. Letos začne na pěti úsecích. Jihomoravský kraj z nich zasáhne ale zatím jen jeden ten u Devíti křížů, který patří k Zálesné Zhoři na Brněnsku.

Kromě dálnice D1 silničáři naplánovali také větší opravy rychlostní silnice R46 u Vyškova a Drysic a šesti silnic prvních tříd. Zaplatí za ně minimálně 180 milionů korun. „Je ale pravděpodobné, že letos ještě nějaké peníze dostaneme. Očekávám dohromady zhruba čtvrt miliardy,“ uvedl ředitel Pánek. Dodal, že na další drobnější opravy má Ředitelství silnic a dálnic dalších zhruba sto milionů.

Silničáři letos hodlají stavět i nové úseky silnic prvních a vyšších tříd. Začnou s obchvatem Lechovic na Znojemsku, křižovatkou v Nesovicích na Brněnsku a úsekem Žabovřeská velkého městského okruhu v Brně. Náklady na tyto stavby dosáhnou tří a půl miliard korun.

V horší situaci jsou krajští silničáři. Představitelé kraje jim schválili dvě miliardy korun na opravy silnic druhých a třetích tříd a mostů na nich. Ale zdaleka to nestačí. „Schválené projekty řeší důkladné opravy zhruba sto kilometrů silnic. Na opravy povrchů těch ostatních jsme ale dotaci nedostali,“ upozornil ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Ze čtyř tisíc kilometrů, o něž se Správa silnic a dálnic stará, přitom opravy potřebuje polovina. „Nejhůře poškozené úseky opravíme za zhruba padesát milionů, které ušetříme za letošní mírnější zimu. I tak ale na základní opravy chybí minimálně třicet milionů,“ uvedl ředitel krajských silničářů.

I letos se tak silničáři především omezí na zaplátování výtluků. Použijí na to jen zhruba čtyři sta milionů korun určených na provoz společnosti.

Velké mají přednost

Podle Jihomoravanů jsou špatné silnice velký a dlouhodobý problém. „Silnice na Brno se mi zdá docela v pořádku. Chtělo by to ale zaměřit se i na menší, místní cesty. Třeba z Vyškova do Hlubočan,“ myslí si Tereza Poláčková z Vyškova.

Rozbité silnice mají podle odborníků vliv i na nehodovost. „Aut neustále přibývá a s tím roste i riziko nehod. Na několika místech kraje se například řidiči musejí vypořádat s výtluky na silnici a zároveň přechodem pro chodce, kde pobíhají školáci. To je velmi rizikové,“ upozornil ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Statistiky policie za loňský rok evidují v kraji 5 941 nehod, při kterých zemřelo sedmašedesát lidí a 323 se těžce zranilo. Oproti předchozímu roku sice ubylo mrtvých, ale přibylo těžce zraněných.

Pro i proti. Obce bojují různě

Jižní Morava - Co spolehlivě znesváří obyvatele i starosty jihomoravských obcí a měst? Sportovní rivalita či spory o půdu? Ne, silnice a dálnice. Část obcí proti jejich plánované stavbě protestuje, jiní je naopak podporují.

Nejvíce emocí budí především dva projekty rychlostních silnic: R43 na Moravskou Třebovou a R52 do Mikulova. Protestují proti nim soukromníci, starostové i obyvatelé obcí. A mají podporu ekologických sdružení jako jsou Děti země či Ekologický právní servis. „Chceme si zachovat krásnou a klidnou přírodu v našem okolí. Silnice je zbytečná. Proto jsme se přidali i k žalobě proti krajskému územnímu plánu,“ vyjádřila postoje odpůrců starostka Bavor na Břeclavsku Hana Koňaříková.

A žaloby skutečně dokáží silničářům zkomplikovat plány. Územní povolení pro dostavbu R52 loni zrušil soud a investoři sháněli všechna povolení znovu. Kvůli R43 v roce 2010 přišlo Brno o část územního plánu, v němž je varianta silnice přes Bystrc.

Proti odpůrcům silnic se staví jejich příznivci. Letos se spojili do sdružení pro stavbu R52 a už před třemi lety do sdružení pro stavbu R43. Od silnic si slibují úlevu od nadměrné dopravy v obcích.

Ovlivňovat plány ale mohou jen lobováním. „Iniciovali jsme například petici za stavbu R43, a vyvolali jednání s ministerstvem životního prostředí. Burcujeme i podnikatele a neziskové organizace z Blanenska,“ popsal snahy předseda sdružení Svazek obcí pro výstavbu rychlostní komunikace R 43 Jaroslav Dohnálek.

Hoderová: O nebezpečných cestách víme

Jižní Morava - Brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic má být letos jedním z nejbohatších v republice. Alespoň podle peněz, které pošle centrála na jihomoravské silnice. Dostane se tak na investice i opravy. „Plošné opravy rychlostních silnic a silnic prvních tříd budou minimálně rovnocenné s loňskem,“ říká vedoucí provozního úseku brněnského závodu Věra Hoderová.

Na plošné opravy máte získat 180 milionů korun. Dá se říct, kolik silnic za to opravíte?

Peníze využijeme na opravy dvou rychlostních silnic, šesti silnic první třídy a čtyř mostů.

Jak velké pak budou místní opravy?

Na údržbu máme osmdesát milionů korun, možná získáme dalších třicet. Opravujeme za ně vše od krajnic, přes výtluky až po zábradlí. Kolik kilometrů to bude, je zatím těžké říct. Peníze nelze na kilometry jednoduše přepočítat. Nejdříve je potřeba zhodnotit stav silnic a určit, jak důkladné opravy jsou nutné.

Ústřední automotoklub zveřejnil rizikovou mapu. Mezi nebezpečnými silnicemi jich je několik i v Jihomoravském kraji. Zaměříte se na jejich zlepšení?

O tomto problému samozřejmě víme. Například na silnici mezi Znojmem a Lechovicemi, kde chceme upravit rizikové úseky, už máme územní povolení. Na dalších silnicích dopracováváme dokumentaci pro územní povolení. Úpravy pak budou jen otázkou peněz. Zatím bereme jako vítězství to, že letos začneme se stavbou obchvatu Lechovic.

Autor: Petr Jeřábek, Redakce

18.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Obchodní referent 30 000 Kč Obchodní referenti regionální manažer/ka. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce v okresech: Hodonín, Břeclav, Znojmo. Požadujeme: SŠ, praxe v obchodě se staveb. materiály výhodou, znalost práce na PC, řidičský průkaz sk. B, komunikativnost, flexibilitu, místo bydliště v daném regionu výhodou. , K dispozici služební auto i k soukromým účelům, mobilní telefon, notebook. Kontakt na tel. 775 327 901 nebo osobně na adrese: Břněnská 619/59a, 695 01 Hodonín od 7:00 do 14:00 hod., na mail: marketing@kmbeta.cz, jv@kmbeta.cz. Pracoviště: Km beta a.s. - cihelna, Brněnská, č.p. 619, 695 01 Hodonín 1. Informace: Martin Jurkovič, +420 775 327 901. Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 14 500 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech švadlena/zakázková krejčí. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 15500 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Pracoviště: náměstí Míru 199, 696 42 Vracov. PP na dva roky. Ohled na cestovné, prémie k základnímu platu (500 - 1500 Kč) dle výkonu, benefity zdravotní.. Pracoviště: Odex spol. s r.o., náměstí Míru, č.p. 199, 696 42 Vracov. Informace: Martin Lejsal, +420 724 828 888. Obchod - Obchod Obchodní referent 23 000 Kč Obchodní referenti obchodní referent/ka (technické zaměření). Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: U Kyjovky 3901/16, 695 01 Hodonín. Náplň práce: zpracování nabídky a dohlédnutí nad její realizací, spolupráce s dalšími odděleními, vyjednávání obchodních kontaktů, péče o stávající klientelu, evidence stávajících a potencioálních zákazníků, obchodní myšlení a výborné komunikační dovednosti, SŠ/VŠ vzdělání technického směru výhodou, ochotu učit se nové věci a schopnost pro detail, komunikace v anglickém jazyku, němčině výhodou. Práce s PC - MS Office, flexibilita, týmová práce, komunikativnost, příjemné vystupování. Stabilní zaměstnání v perspektivní společnosti, zajímavá práce v dynamickém kolektivu, příjemné pracovní prostředí, možnost dalšího profesního růstu a seberalizace, systém zaměstnaneckých výhod a benefitů. Kontakt na mail: tesarikova@hauke.at. Pracoviště: Montpetrol - plus, s.r.o. . hodonín 1, U Kyjovky, č.p. 3901, 695 01 Hodonín 1. Informace: Gabriela Tesaříková, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 13 400 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13400 kč, mzda max. 43000 kč. Volných pracovních míst: 38. Poznámka: Pracoviště: Brněnská 3883/48, 695 01 Hodonín. Náplň práce: řízení nákladního vozidla, přeprava zboží, vedení záznamů a dokladů o provozu nákladního vozidla a o činnosti řidiče, ukládání a zajištění nákladu na vozidle, kontrola vykládky vozidla, předávání doprovodných dokumentů. Trasy: ČR + EU. Požadavky: ŘP sk. C + E. Průměrný výdělek 37-43 000 Kč. Jižní výhody pro zaměstnance a rodinné příslušníky - autobusy v rámci IDS JMK zdarma. Příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zaměstnavateli při výkonu povolání, slevy na odběr veškerého zboží a PHL na našich čerpacích stanicích, příspěvek dětem na zimní nebo letní rekreaci, zvýhodněné úvěry, produkty a služby Komerční banky, ČSOB nebo UniCredit Bank, zvýhodněné volání a služby se zaměstnaneckým programem T-mobile nebo O2 Family. Kontakt na tel. 602 613 386 Po-Pá od 9:00 do 13:00 hod, osobně vždy v pondělí a středu od 10:00 do 15:00 hod se hlásit u pana Kolmaše.. Pracoviště: Čsad hodonín a.s., Brněnská, č.p. 3883, 695 01 Hodonín 1. Informace: Jitka Barinková, +420 602 613 386.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prvňáčci. Ilustrační foto

Naši prvňáčci: představíme školáky ze ZŠ Javorník

Za jediný den pokácel v Lednici strom, vyrobil z něj dřevěné kolo a šedesát kilometrů ho po silnici dokutálel až do Brna. Herec Dušan Vitázek takto první zářijovou neděli zopakoval téměř čtyři sta let starou legendu koláře Jiřího Birka.
4

Zopakoval legendu s kolem. Na dno si herec Vitázek sáhl už prvních deset minut

Chtěli ji znásilnit, svěřily se děti. Šikanu nahlásily už dva a půl tisíce žáků

Brno /ANKETA/ - Kamarádku šikanují, fyzicky i psychicky. Dokonce už ji chtěli i znásilnit. Chce být silná, ale už to dlouho nevydrží. I s takovými problémy se svěřují děti brněnskému projektu Nenech to být. V online schránce důvěry nahlásilo případy šikany už přes dva a půl tisíce žáků.

Dlouhé čekací doby na vyšetření. Nemocnice pořídí novou magnetickou rezonanci

Blanensko, Hodonínsko – Pětačtyřicet milionů. Úvěr v této výši si vezme blanenská nemocnice provozovaná městem na zaplacení dvou rozsáhlých projektů. Opravu tamní rehabilitace za zhruba třicet milionů dokončili dělníci v létě. Na podzim bude hotová nová magnetická rezonance. To je investice přibližně za pětapadesát milionů.

Zapomeňte na Prahu, jeďte do Brna. Prestižní britský deník chválí památky i bary

Brno - Vyhněte se davům lidí v hlavním městě České republiky Praze a objevte kouzelné Brno. To doporučuje turistům průvodce, který vyšel v pátek na stránkách prestižního britského deníku Independent.

Kampaň po brněnsku: Politici rapují a vylézají z kontejneru

Brno /VIDEO/ - "Pohádka to není, ale já chci tančit dál. Tak nechte mě to dokončit a Brno povokřát," rapuje současný brněnský primátor Petr Vokřál ve svém předvolebním videu. Opoziční zastupitel za sociální demokracii Oliver Pospíšil v kontejneru zase překvapuje důchodkyni.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT