Neměla jízdenku ani doklad totožnosti. Když kvůli tomu čekala s revizorem na policii, zaútočila na něj. „Napadla mě, poškrábala, pohmoždila zápěstí, snažila se mi lámat prsty. Pak byla agresivní i na policisty. Skončil jsem na třítýdenní neschopence,“ popsal anonymně napadený přepravní kontrolor brněnského dopravního podniku.

Počet fyzických útoků na revizory meziročně neklesá, plyne ze statistik. „Loni došlo k jedenácti napadením, šest revizorů po nich skončilo v pracovní neschopnosti,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Letos už cestující napadli revizory pětkrát. „Zajímavé je, že byť stále napadají revizory častěji muži, vzrůstá počet žen, které na přepravní kontrolu zaútočí. Například z letošních pěti případů útočily ženy ve dvou,“ poznamenal vedoucí přepravní kontroly dopravního podniku Luděk Janský.

Černí pasažéři v číslech

131 110 vozů loni zkontrolovali revizoři brněnského dopravního podniku.
60 tisíc černých pasažérů při kontrolách odhalili.
26,3 milionu korun vybral na pokutách brněnský dopravní podnik za rok 2018.
4 podmíněné amnestie loni cestujícím bez platné jízdenky nabídl dopravní podnik. Nemuseli platit pokutu, pokud si do určeného termínu koupili předplatní jízdenku. Možnost využilo 151 lidí.
11krát loni pasažéři napadli revizory. Letos už bylo napadení pět.

V pracovní neschopnosti skončí revizoři nejčastěji kvůli pohmožděninám či vykloubeným prstům.

Jak mluvit s agresivním cestujícím či jak se ubránit vlastnímu útoku, trénují kontroloři brněnského dopravce na pravidelných školeních. Ta jsou zaměřená na komunikaci, práci s lidmi různých věkových skupin či na praktický výcvik sebeobrany. Zatím posledním takovým tréninkem prošli v pondělí. „Napadený se musí naučit bránit tak, aby neohrozil ostatní lidi v tramvaji ani neublížil útočníkovi. Učím revizory, jak se útočníka zbavit, ne, jak začínat nový útok,“ vysvětlil instruktor sebeobrany, majitel brněnské školy Judo Budo, Rudolf Charvát.

Loni při kontrolách odhalili revizoři téměř šedesát tisíc černých pasažérů, což je méně než v předchozích letech. Například za poslední desetiletí ubyla čtvrtina cestujících dopadených bez jízdních dokladů. „Pokles počtu černých pasažérů přikládám mimo jiné podmíněným amnestiím, díky kterým si řada lidí místo zaplacení pokuty zakoupí předplatní jízdenku a prohřešek již neopakuje,“ vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Na pokutách podnik loni vybral přes šestadvacet milionů korun.

V loňském roce se proměnila také věková struktura černých pasažérů. „Klesl počet neplatících studentů, vzrostl naopak počet lidí starších čtyřiceti let cestujících bez jízdenky,“ zmínila mluvčí Tomaštíková.