„Do posledního okamžiku jsem to netušil. Byl to šok. Vůbec jsem s tím nepočítal, takže jsem toho pak na pódiu ani moc neřekl,“ popsal první dojmy z vyhlášení výsledků soutěže v Praze Mádl.

Usilovná práce

Vítězný vinař bere úspěch především jako ocenění usilovné práce celého vinařství. „Od začátku děláme vína do lahví a pro gastronomii. Víno dělám odmalička, ale naplno se mu věnuji posledních dvacet let,“ prozradil velkobílovický vi­nař.

„Je to i vzkaz pro malé vinaře. Vinařství zvedá kulturu stolování a úroveň gastronomie. Bez vína se neobejde téměř nic. Prospívá nejen zdraví, ale i úrovni společenských akcí. Je to zkrátka fenomén,“ nechal se slyšet Mádl.

Do finále Vinařství roku 2011 postoupilo šest účastníků soutěže, vedle vítěze také společnosti Moravíno Valtice, Vinařství Tetur z Velkých Bílovic, Vinařství Volařík Mikulov, Vinné sklepy Valtice, Znovín Znojmo. Vedle hlavní ceny byl vyhlášený i vítěz ceny veřejnosti Vindemia publica, kterým se staly Vinné sklepy Valtice.

Mádlovi měli ve finálovém klání navrch. Podle Martina Půčka, tajemníka Svazu vinařů České republiky, který soutěž pořádal, to bylo u porotců přesvědčivé vítězství. „Rozhodovala ucelenost firmy a koncepčnost rozvoje. Vinařství Mádlovi jsou moderní podnik,“ vylíčil Půček.

Mádl je podle jeho slov člověk, který dodělává každou věc do nejmenšího detailu. Zbudoval nový podnik, který se úspěšně rozvíjí. Pomohlo i to, že rodinná firma fandí ekologickému zemědělství. Část jejich produkce vína pochází z biovinic.

Ostatní účastníci finálového klání necítí hořkost. Vlastně také vítězili. „Nominace je v podstatě vítězství. Samotná porota nedělala rozdíl mezi prvním až šestým místem. Veškerá marketingová podpora je pro celou finálovou šestici stejná. Jen se pak vybere jeden, který získá titul. Ale žádné vinařství nestrádá,“ poznamenal majitel Moravína Valtice Ludvík Budín.

Být Vinařstvím roku má podle něj i jednu nevýhodu. Vítězné firmě se nepodaří dalších deset let nominovat do této soutěže. „Titul Vinařství roku 2011 zase Mádlovi mohou používat pořád. Z marketingového hlediska to určitě pomůže. Soutěž funguje třetím rokem, ale veřejnosti je dostatečné známá,“ podotkl Půček.

Nápis Vinařství roku 2011 může zdobit všechno, co je s vítězným vinařstvím spjaté. „Že je to přínosné, dokazuje zkušenost vítězů minulých ročníků Miloše Michlovského a Bohemia Sektu. Nápis používají na různých materiálech, i letákových akcích. Je to známka, která pomůže,“ je přesvědčený tajemník Svazu vinařů.