VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Asistenti učitelů 13 000 Kč Asistenti pedagogů. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13000 kč, mzda max. 16500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Lipov 199. Požadujeme středoškolské pedagogické vzdělání nebo středoškolské vzdělání s maturitou v kombinaci s kurzem pro asistenty pedagoga. Kontakt na tel. 602 248 524 nebo osobně v pracovní dny od 8:00 do 14.00 hod, na mail: mslilpov@seznam.cz. Pracoviště: Základní škola a mateřská škola jaromíra hlubíka lipov, okres hodonín, příspěvková organizace, 696 72 Lipov. Informace: Dagmar Šantavá, +420 602 248 524. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Vrátný 81 Kč Vrátní vrátný/á - informátor/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 81 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Společnost AGP PLUS SERVICE s.r.o. nabízí volné pracovní místo na pozici "Vrátný(á) / Informátor(ka)" na hlavní pracovní poměr. Práce je vhodná pro OZP, OZZ. Vhodné i pro starobní důchodce na DPP., Místo výkonu práce: AVX Czech Republic s.r.o., Sportovní 1441, 696 81 Bzenec okr. Hodonín., Nástup: od 1.10.2018 nebo DOHODOU, Náplň práce: klíčový režim, kontrola - zapisování vozidel, obchůzky v areálu objektu, obsluha EPS., Požadujeme: bezúhonnost (čistý výpis z RT)., Nabízíme: nepřetržitý provoz tj. 6:00 až 18:00 hod. a 18:00 až 6:00 hod, mzda 81 Kč/hod. + odměny + stravenky v nominální hodnotě 60 Kč., V případě vašeho zájmu a pro bližší informace nás neváhejte kontaktovat: Iveta Kučová- provozní manažer, tel. číslo 730 156 770, e-mail: iveta.kucova@agpplus.cz.. Pracoviště: Agp plus service s.r.o. - bzenec, Sportovní, č.p. 1441, 696 81 Bzenec. Informace: Iveta Kučová, +420 730 156 770. Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 20 000 Kč Účetní všeobecní účetní - ekonom/ka. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: třída Palackého 67/4, 697 01 Kyjov. Samostatné účtování na uceleném úseku účetnictví, majetku, pohledávek a závazků, zúčtování daní a dodací, provádění platebního a zúčtovacího styku s bankou, zajišťování agendy daně z příjmu, zajišťování inventarizace majetku a závazků, sestavování a kontrola čerpání rozpočtu, vzdělání ekonomického směru, výhodou vysokoškolské vzdělání se zaměřením na ekonomiku, orientace v účetnictví - výhodou je praxe v příspěvkové organizaci, komunikační předpoklady, samostatnost, flexibilita, organizační schopnosti, chuť se učit novým věcem, morální předpoklady, empatie, znalost práce na PC - výhodou znalost programu Fenix, řidičské oprávnění sk. B, trestní bezúhnnost. Stravenky, 25 dní dovolené. Kontakt osobně, na tel., na mail.. Pracoviště: Centrum sociálních služeb kyjov, třída Palackého, č.p. 67, 697 01 Kyjov 1. Informace: Jana Trnečková, +420 603 471 613. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 20 000 Kč Svářeči Svářeč metodou 141, certifikovaný dle EN ISO 9606-1+ PED 2014/68/EU. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Žeravice 22 a Ćeská republika 6+ EU. VŘ dne 24. 9. 2018 od 13:00 do 15:00 hod. ŘP sk. B výhodou, anglický jazyk na komunikativní úrovni (není podmínkou), uchazeči zašlou svůj profesní životopis na maill: slovacekrostislav@seznam.cz a vhodní kandidáti budou zařazeni do výběrového řízení a pozvání k pohovoru. Ubytování hrazené zaměstnavatelem. PP na dva roky.. Pracoviště: Arcus triumphalis s.r.o., 696 47 Žeravice. Informace: Rostislav Slováček, +420 725 353 040.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 18. září 2018

Bikrosová dráha místo odpadků a zloděj, co se s okradeným hádá: videa dne

Ilustrační fotografie.

Výuka ruštiny? Ve Velkých Pavlovicích si ji volí skoro každý druhý

Naši prvňáčci: představíme školáky ze ZŠ Žarošice

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku startuje druhý ročník úspěšného a oblíbeného projektu Deníku - Naši prvňáčci. První společná tabla letočních prvňáků z vašeho regionu najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost. Tentokrát, 19. září 2018, představíme prvňáky ze ZŠ Žarošice.

Nejsou lidi. Stavby na jihu Moravy se zpožďují o měsíce

Jižní Morava – Na opravený besední dům si musí počkat déle obyvatelé Ivančic na Brněnsku. Kvůli výběru stavební firmy se rekonstrukce posunula o tři měsíce. Na vině je nedostatek lidí ve stavebnictví. Na jihu Moravy chybí kvůli nízké nezaměstnanosti i více stavebním zakázkám.

Brownfield po Frutě? Na místě vyrostou nové obchody

Jižní Morava - Rozsáhlý areál známého podniku Fruta ve Znojmě, kde se až do roku 2002 vyráběly proslulé znojemské okurky, po létech pustnutí ožívá. Na prázdné pozemky, ze kterých již před lety zmizely veškeré výrobní objekty, vyjela těžká stavební technika. Mizí tak jeden z nejznámějších brownfieldů na Moravě.

Opilý narkoman na motockylu a požár v ostravském Albertu: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 17. září 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT