VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stále brázdí Evropu. Trabanty do muzea nepatří, tvrdí nadšenci

Jižní Morava /ANKETA/ – Kultovní auto, které podle jeho fanoušků rozhodně nepatří do muzea, ale na silnice. Před šedesáti lety je v roce 1957 začala vyrábět automobilka Sachsenring v německém Cvikově. V tehdejším Československu mohli trabant lidé poprvé vidět v roce 1963 na brněnském veletrhu. Ještě do konce roku jich z Německé demokratické republiky přivezli necelých tři sta kusů.

28.11.2017 AKTUALIZOVÁNO 29.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V současné době trabantů v České republice jezdí kolem dvaceti tisíc. „V Brně jich je registrovaných necelých dva a půl tisíce. Na celé jižní Moravě odhaduji jejich počet asi na čtyři tisíce,“ přiblížil předseda Autoklubu Trabant Brno Michael Hanus.

Na počátku osmdesátých let měl klub zhruba osmnáct set členů, nyní je jich necelá padesátka. „Chtěli jsme letos činnost ukončit, ale ještě rok budeme fungovat kvůli členům, kteří zůstali v klubu z nostalgie. Většině je přes sedmdesát let,“ vysvětlil Hanus.

MAJÍ KOUZLO

Historie. Pro zvětšení klikněte.Trabanty přesto pro nadšence neztratily kouzlo ani v době, kdy je na trhu mnohonásobně víc aut. Jednou ročně pořádá v Česku jejich sraz Trabant gang Brno. „Je to jeden z největších srazů nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku. Posledních sedm let na něj přijíždí majitelé se zhruba dvěma sty auty,“ pochlubil se Jan Karbaš z gangu. Dodal, že osobně najezdí v trabantu asi tři tisíce kilometrů ročně.

V poslední době jsou oblíbené i cesty po světě s trabanty. Do Moskvy se s ním letos vydal jeden z fanoušků a majitelů Michal Doležal z Adamova na Blanensku. „Jeli jsme tři dny tam a tři zpátky. Musím smeknout před autem, které to zvládlo na výbornou,“ popsal cestu.

Příznivci v současnosti už kultovních vozů se shodují, že jejich největší výhoda je samoopravitelnost a spolehlivost. „Kdysi mi někdo řekl, že když budu mít sekyrku a šroubovák, opravím trabant na cestě. Zní to jako hloupost, ale je to pravda,“ zavzpomínal Hanus.

Trabanty byly v Československu velmi oblíbené také kvůli nízké ceně v porovnání s ostatními auty. „V šedesátých letech stál dvoudveřový pětadvacet tisíc korun, tří-dveřové kombi vyšlo na sedmadvacet tisíc,“ uvedl odborník Jan Tuček.

Lidé, kteří o auto měli zájem, museli většinou dlouho čekat. Mototechna je tehdy prodávala na pořadník. „Byly také v Tuzexu, ale kvůli vyšší ceně bonů na černém trhu tam nemělo smysl trabanty kupovat,“ přiblížil Hanus.

Do Československa přestali trabanty vozit v roce 1984. „Hlavní důvod podle mě byl, že konkurovaly ruským autům, ale to se tehdy nesmělo říkat,“ vysvětlil Hanus.

Automobilka skončila s výrobou trabantů v roce 1991. „Průmysl Německé demokratické republiky trpěl dlouhodobým nedostatkem peněz na investice a také nutností plnit plán za každou cenu. Zaběhnutá výroba to umožňovala, každá inovace plnění plánu a zvyšování výroby ohrožovala,“ vysvětlil odborník Tuček.

V současnosti začínají ceny většiny trabantů na dvaceti tisících korunách. „Za tolik jsou k dostání ty v horším stavu. Lepší stojí kolem padesáti nebo šedesáti tisíc, ale není problém koupit trabant také za čtvrt milionu,“ konstatoval Hanus.

PETR UHLÍŘ

KATEŘINA BERANOVÁ

Opravíte ho i na cestách, říká o trabantu nadšenec Kytka

Ivančice /ROZHOVOR/ – Trabantem jezdil s rodiči už v dětství, vystudoval na automechanika a pak si koupil vlastní. Nyní vede Vítězslav Kytka v Ivančicích na Brněnsku úspěšnou firmu, která se specializuje na opravy trabantů a prodej náhradních dílů. „Ročně obsloužím kolem patnáct set lidí,“ říká.

Díky čemu byl trabant tak oblíbený?

Patřil mezi revoluční vozy tím, že měl motor vepředu. Velkým kladem byla také jeho pořizovací cena, stál polovinu, co škodovka, takže si ho mohl dovolit skoro každý. Navíc má velmi jednoduchou konstrukci, pro lidi nebyl problém opravit si ho i na cestách. Je to vzduchem chlazený dvouválec, proto nepotřeboval ani chladicí kapalinu.

Co naopak patří mezi jeho slabší stránky?

Jednou z nevýhod, která některé uživatele odradila, patřilo to, že řidič musel přidávat olej do benzínu. Kvůli tomu za sebou trabant nechával silný zápach, který odsuzovali ostatní řidiči.

Proč firma po pádu východního bloku skončila s výrobou?

I přes některé své kvality nedokázal trabant konkurovat výkonnějším autům, která se v devadesátých letech objevila. V době, kdy se začal vyrábět, byla maximální rychlost sto kilometrů za hodinu vcelku standardní, dnes už je to ale jinak. Při jízdě do kopce si navíc neudrží ani devadesátikilometrovou rychlost. Na současných silnicích by brzdil provoz.

Je v Jihomoravském kraji hodně majitelů trabantů?

Přesný počet neznám, ale dovoluji si tvrdit, že jich je tu více než v ostatních krajích. Ročně mám kolem patnácti set zákazníků. Někteří starší lidé s ním tady dokonce stále běžně jezdí, je jich ale málo. Auto se dnes už řadí mezi vyhledávané veterány a ti, kdo jej mají, si ho většinou považují a chtějí jej udržet provozuschopné. 

JIŘÍ KRÁL

Autor: Kateřina Beranová, Redakce

Nahravá se anketa
28.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 20 000 Kč

Izolatéři. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Jungmannova 1031/34, 697 01 Kyjov. Praxe v oboru izolatérství, ŘP sk.B výhodou, samostatnost, spolehlivost, pečlivost a chuť učit se novým věcem. Kontakt na tel. 608 886 841 denně od 7:00 do 18:00 hod.. Pracoviště: Izolace šalša s.r.o., Jungmannova, č.p. 1031, 697 01 Kyjov 1. Informace: Zbyněk Šalša, +420 608 886 841.

Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 16 000 Kč

Prodavači v prodejnách prodavač/ka dřeva. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Velkomoravská 2352/12, 695 01 Hodonín. Flexibilita, spolehlivost, komunikativnost, zodpovědnost, praxe vítána, vyučení v oboru, práce v kolektivu. Po zkušební době zvýšení platu, podnikové benefity, zaměst.slevy, 5 dní dovolené navíc, stravenky pro zaměstnance. Kontakt na mail: chladil@unihobby.cz. Pracoviště: Uni hobby, a. s. - hodonín, Velkomoravská, č.p. 2352, 695 01 Hodonín 1. Informace: Chladil, chladil@unihobby.cz.

Gastronomie - Gastronomie Cukrář, moučníkář 17 500 Kč

Výrobci cukrovinek dělník/ce ve výrobě cukrovinek. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17500 kč, mzda max. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce : Jiří Šašinka - HORS, Na Výhoně 3824,695 01 Hodonín, kontaktní osoba: Nicole Koplíková, mzdova@hors.cz , Pro rozšíření našeho týmu přijmeme perspektivního pracovníka na pozici : dělník/dělnice ve výrobě cukrovinek, Požadujeme: samostatnost, manuální zručnost, fyzickou zdatnost, spolehlivost, schopnost pracovat v týmu, dobrý zdravotní stav, zkušnosti s prací ve skladu výhodou. Fyzicky náročná práce. Nástup možní ihned!. Pracoviště: Jiří šašinka, Na Výhoně, č.p. 3824, 695 01 Hodonín 1. Informace: Nicole Koplíková, .

Doprava a logistika - Doprava a logistika Skladník 9 000 Kč

Pomocní skladníci pracovník/ce skladového hospodářství. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 9000 kč, mzda max. 10000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Budovatelská 872/51, 696 01 Rohatec. Jedná se o zkrácený úvazek ve výši 4 hodin denně. Vhodné pro osoby se zdravotním postižením, jde o chráněné pracovní místo. Jedná se o práci ve skladu - vedení skladového hospodářství úklidových prostředků a úklid provozovny. Vhodné pro osoby přímo z Hodonína, nebo velmi blízkého okolí. Kontakt na tel. Po-Pá 777 553 939 od 8:00 do 14:00 hod, na mail: m.sedova@sedova.cz. Pracoviště: Perfect pure service, o.p.s., Budovatelská, č.p. 872, 696 01 Rohatec. Informace: Marie Šedová, +420 777 553 939.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Autokemp v Pasohlávkách. Ilustrační foto.

Pasohlávecký kemp láká na Krýgl fest, děti potěší nové vzduchové trampolíny

V Čejkovicích se konaly třiadvacáté Vinné trhy.
13

Templářská tvrz hostila Vinné trhy, ty přilákaly hosty až z Čech

Zažil diamantový debut, teď však mílaře Sasínka trápí noha

Brno - Splnil si sen, ale v jeho pokračování mu brání zranění. Mílař Filip Sasínek zažil premiéru na prestižním atletickém mítinku Diamantové ligy před dvěma týdny v Šanghaji, víkendový díl v americkém Eugene zmešká. „Teď bohužel nemám moc štěstí,“ mrzí hodonínského rodáka.

Volná místa mají poslední tábory, mnohé pobyty jsou už zcela obsazené

Jižní Morava – Ačkoliv se záliby generací Jihomoravanů postupem let výrazně změnily, v jedné se stále shodnou: baví je letní tábory. Závěrečné květnové dny znamenají na některých místech poslední příležitost, jak svému dítěti pobyt zajistit. Mnozí organizátoři už mezitím oznámili: „Máme vyprodáno.“

AKTUALIZOVÁNO

Hra s Ježíšem: protestující narušili představení, vyvedli je policisté

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/- Umělci jsou prostitutky, skončíte v pekle, pokřikovaly v sobotu večer před divadlem Husa na provázku skupiny protestujících proti hře Naše násilí a vaše násilí. Hra vzbudila kontroverzi, Ježíš v ní totiž znásilňuje muslimku. Protestovat před divadlo přišli někteří křesťané i pravicoví extremisté. Představení protestující dvakrát přerušili. Poprvé šlo o členy hnutí Slušní lidé, kteří před herci vytvořili živý řetěz, podruhé skupina patnácti aktivistů začala v sále pokřikovat. Situaci musel řešit i policejní antikonfliktní tým.

Tři zápasy v jednom týdnu a tři výhry. Fotbalisté Hodonína můžou být klidní

Hodonín - Fotbalisté Hodonína dokázali zvládnout anglický týden bez porážky. I ze sobotního duelu sedmadvacátého kola vyšli vítězně. Nepříjemnému soupeři z Rýmařova nedali žádnou šanci, když mu nadělili porci tří gólů. Hosté se nezmohli ani na jeden. V bráně Hodoňanů kraluje po zranění Michal Lupač, který ve třech zápasech po sobě vychytal čisté konto. Víceméně je už zřejmé, že hodonínští Naftaři se ve třetí moravskoslezské lize zachránili. Ještě ale nemají konec. Do konce jarní části zbývají tři kola.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT