Na vánoční trhy do Brna se dostanou lidé už bez problémů po cestě vlakem z brněnského hlavního nádraží. V polovině prosince tam skončí velká roční výluka, kvůli které většina spojů končila na dolním nádraží, v Židenicích nebo Králově Poli. Dělníci opravovali výhybky a zabezpečovací zařízení.

Ještě předtím však musí cestující skousnout poslední zhruba dvoutýdenní omezení. Mezi Židenicemi a hlavním nádražím od soboty nepojedou žádné vlaky. Spoje od Veselí nad Moravou a Blanska zastaví v Židenicích nebo na dolním nádraží. Ze Židenic lidi přepraví tramvaje. „Výrazně posílíme linky 2 a 3 hlavně v pracovních dnech ráno, kdy očekáváme nejvíce lidí. Doplníme i posilovou linku P3. Po sedmé hodině ráno pojedou tramvaje každou minutu,“ sdělil provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Ve stejnou dobu zprovozní přes rok uzavřený Zábrdovický most.

Konec největší výluky v Brně.

Z VLAKU NA ŠALINU


Nejtěžší část výluky způsobí problémy třeba Adrianě Mašové, která do Brna dojíždí z Jedovnic na Blanensku. „Běžně dojedu vlakem přímo do centra Brna. Výluka a nutnost přesednout na tramvaj už v Židenicích je pro mě zdržení,“ poznamenala žena

Změny v dopravěDalší komplikací bude oprava havarijního stavu silnice u nádraží. Dělníci s ní začnou příští týden. „Lidé tam nezaparkují,“ upozornil židenický místostarosta Petr Kunc.

Od poloviny prosince se vrátí vlaky zpátky na hlavní nádraží, včetně mezinárodních spojů a rychlíků. Se změnou jízdního řádu vzniknou i nové vlakové spoje.

Po čtyřiceti letech se vrátí železniční doprava do Židlochovic na Brněnsku, nově tam pojede přímý vlak z Brna. Trasu zvládne za pětadvacet minut, ve špičce pojedou po půlhodině.

Kvůli vyššímu počtu cestujících čekají změny i obyvatele z oblasti Pohořelic. Autobusovou linkou 105 budou nyní v krajském městě zhruba o deset minut rychleji.

Z Pohořelic totiž autobus pojede po dálnici. „Zkrácení doby jízdy je jen ku prospěchu. Zlepší to komfort cestujících,“ podotkl pohořelický místostarosta Josef Svoboda.

Na lince mezi Brnem a Bohumínem zase začne jezdit místo Českých drah soukromý RegioJet. Prodloužená z hlavního nádraží až do Králova Pole. Dopravce už dal do prodeje jízdenky s místenkou. „Denně nabídneme sedmnáct spojů v každém směru,“ uvedl už dříve mluvčí Aleš Ondrůj.

Integrovaný systém se rozšíří i mimo kraj na Vysočinu nebo do Rakouska. Například z Šatova na Znojemsku do Retzu.

LÍSTEK I VE VLAKU

Od ledna se změní pro cestující také systém jízdného. Na území celého kraje začnou platit v osobních a spěšných vlacích jen jízdenky integrovaného systému. „Lidé je koupí na pokladnách, ve vlaku u průvodčího i v aplikaci Českých drah Můj vlak, jen nebude přestupní dále na autobusy,“ zmínil náměstek hejtmana Roman Hanák.

Na linkách S2 a S3 budou vozidla, kde budou průvodčí, označená zeleným pruhem.

Třeba pro cestu z Brna do Kyjova na Hodonínsku cestující využijí jen lístky v krajském tarifu. „Pokud někdo pojede z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště, tedy mimo území kraje, může si vybrat, zda pojede s krajskou jízdenkou, nebo lístkem Českých drah,“ řekl ředitel firmy Kordis Jiří Horský. Společnost koordinuje dopravu v kraji.

Představitelé kraje do vlaků zavádí nově i úsekové a dvouúsekové jízdenky pro cesty na krátké vzdálenosti. Dotkne se hlavně Brňanů. Doposud fungovaly jen v regionálních autobusech. „Budou stát deset a šestnáct korun,“ upřesnil Hanák.