Například Brňan Miroslav Mátl se do Suchého února zapojil vloni, aby si dokázal, že alkohol k životu nepotřebuje. „Mám na to velmi pozitivní názor. Chápu, co si od toho lidé opravdu závislí na alkoholu slibují. Myslím si ale, že léčení se ze závislosti určitě není o nějakém měsíci, ale čistě o tom, že ten člověk chce," zamyslel se muž.
V budoucnu by se do výzvy ráda zapojila i Ema Benadová. „Jsem si jistá, že to zvládnu. V současnosti je to pro mě ale nereálné, hlavně vzhledem k tradicím tady na Moravě. Především nácviky na Májovou mi vůbec nepomáhají," popsala. Podpořit Brňany v měsíční abstinenci se rozhodlo vedení několika místních barů.
Například v Baru, který neexistuje se na letošní Suchej únor připravili s předstihem. Jejich Suché menu platí od devatenáctého ledna. V nabídce je pět nealkoholických koktejlů či vybrané nealkoholické sekty, vína i piva. Speciální koktejlové menu o pěti nealkoholických drincích chystá například i bar Whiskáč.
Populární je i nealkoholický koktejl
Na pultech některých brněnských barů je k dostání i speciální lahvovaný nealkoholický koktejl Adult soda. „Vyvíjeli jsme jej více než rok s ohledem na trend zodpovědného pití a klesající popularity alkoholu u mladších generací,“ vysvětlil autor nápoje Martin Lambert.
Stejná nabídka naopak zůstane v brněnské restauraci Štatl. „Nic nechystáme, pokračujeme v naší nastartované linii. Obvykle bývá únor o dost slabší, ale vždy to nějak přežijeme," vyjádřil se provozní Pavel Podsedník.
K Suchému únoru se letos opětovně připojí také zaměstnanci brněnského doléčovacího centra pro lidi se závislostí na alkoholu Lotos. „U klientů předpokládáme, že mají zájem abstinovat a snaží se o to celoročně. Ale vyzýváme je, aby se snažili zapojit i své příbuzné a lidi z okolí. V případě, že se jim nedaří, jsme připravení jim pomoci," řekla vedoucí terapeutka centra Kristýna Krajňáková.
Kampaň Suchej únor hodnotí brněnská terapeutka kladně. „Člověk, který pije rizikově, se nad tím běžně nezamýšlí. Nebo žije v tom, že může kdykoliv přestat. Právě ten únor, ačkoliv je to nejkratší měsíc, může být pro něj ukazatelem toho, že je to pro něj bez pití problém," uvedla Krajňáková.
Průměrný Čech vypil v roce 2022 podle údajů Českého statistického úřadu 143 litrů piva, téměř dvacet litrů vína a sedm litrů lihovin. Česko patří ve spotřebě alkoholu spolu s Litvou a Moldavskem do evropské top trojky. Abstinentů nebo těch, kdo pijí jen mírně, je přitom v populaci necelá třetina.
Letošní ročník kampaně Suchej únor je v Česku v pořadí již dvanáctý. Podle průzkumu ResSOLUTION Group a Nielsen se do kampaně každoročně hlásí kolem devíti stovek tisíc lidí.