Velkou změnu přivítají cestující z Blanska. Tamní autobusové nádraží čeká přestavba za padesát milionů korun. Do konce června příštího roku se zchátralé a špinavé nádraží změní v moderní terminál. „Čekárna v nádražní budově bude prosklená a vybavená moderními toaletami,“ informoval ředitel společnosti ČAD Blansko Jiří Šebela.

Většinu nákladů pokryjí dotace z ministerstva pro místní rozvoj. „Z fondů Evropské unie jsme za poslední tři roky přispěli více než 110 miliony korun na opravu nebo postavení sedmi přestupních terminálů v kraji. Na další projekty přijímáme žádosti nebo je vyhodnocujeme,“ řekl Vilém Frček z odboru komunikace.

ZLEPŠENÍ U GRANDU

Rozšíření nádraží se nedočkají lidé, kteří využívají linky zastavující u brněnského hotelu Grand. Dopravní podnik města Brna, který nádraží spravuje, však chystá projekt na zlepšení zázemí pro cestující. „Půjde o toalety, čekárnu a komerční prostory. Stavba má stát deset milionů korun a řešíme, zda práce rozdělit do více etap,“ uvedla už dřív mluvčí společnosti Barbora Lukšová.

Rekonstrukce se však v Brně do roku 2019 dočká nádraží na Zvonařce. Bude stát osmaosmdesát milionů. Z nádraží zmizí drobní prodejci u ulice Zvonařka. Budovy dělníci strhnou, na jejich místě vznikne odbavovací hala s kavárnou a prodejnou jízdenek. Cestující také nově projdou z haly středem ostrůvků až na vybrané nástupiště. „Jsme rádi, že se Zvonařka změní. Může být důstojnou vstupní bránou do města,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Matěj Hollan.

Už téměř rok stojí nové nádraží v Letovicích na Blanensku. Cestující tam ale do autobusu nenastoupí. Jednání krajských úředníků, majitele terminálu a dopravců se vlečou. Nádražní budova fungovala od loňského prosince do konce srpna. V zimě se tam lidé ohřáli, v létě je ochladila klimatizace. Mohli si v automatech koupit i občerstvení. Od září jsou dveře zamčené. „Stálo nás to nemalé peníze a už nemáme důvod v tom pokračovat. I když kraj říká, že má zájem využívat přestupní uzel, nesmyslným postupem tomu brání. Kdo na to doplatí? Cestující,“ vyjádřil se František Zunka. Je jednatel dopravní společnosti Dopaz, která nádraží vlastní.

Už letos začala oprava nádraží ve Vyškově za desítky milionů korun. Změní se průčelí hlavní budovy i čekárna. „Nádraží mělo být už dávno opravené, slibují nám to řadu let. Vyškov je okresní město a zaslouží si mít modernější nádraží. Často odtud jezdím. V poslední době hlavně od doktorů, takže uvítám, když nad ním bude co nejdřív střecha. Ta mi chybí nejvíc,“ poznamenal Stanislav Formánek.

VYROSTE VĚŽ

V Hodoníně se v poslední době zásadní opravy neudály. Cestující se tam ale mohou těšit na novinku blízko nádraží. Jde o cyklověž pro úschovu kol. „Pokračuje výběrové řízení, takže na jaře bychom snad mohli stavět,“ uvedl místostarosta Ladislav Ambrozek. Náklady jsou zhruba deset milionů korun.

Rekonstrukce nádraží si pochvaluje i zástupce ředitele firmy Kordis, která koordinuje dopravu v kraji, Květoslav Havlík. „Nové nebo modernizované terminály přinášejí kromě zvýšení bezpečnosti provozu a kvality poskytovaných služeb i vyšší spokojenost cestujících,“ řekl.

ONDŘEJ KALOUD

ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI

Jako v pohádce o kohoutkovi a slepičce

Letovice – Lidé v Letovicích na Blanensku kroutí hlavou. Nové autobusové nádraží tam otevřeli loni v prosinci. Spoje do něj však nezajíždějí. Dopravci se nedohodli s provozovatelem.

Od září je budova zavřená, o víkendu tam stojí kamiony dopravní společnosti Dopaz, která nádraží postavila. „Je to jako v pohádce o kohoutkovi a slepičce,“ komentoval si-tuaci jednatel firmy František Zunka.

Jako majitel nádraží chtěla společnost Dopaz za využívání prostor od dopravců zaplatit. „Nakonec jsme podlehli požadavku kraje a ustoupili od vybírání za vjezdy, jako je tomu jinde. Krajští úředníci však k podmínkám dodatečně přidali další,“ popsal jednání o otevření nádraží Zunka.

JDE O SMLOUVY

Kraj požaduje, aby se firma s dopravci dohodla sama. „Zprovoznění autobusového terminálu v Letovicích bude možné až po uzavření smluv mezi dopravci a provozovatelem,“ uvedla mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Dopravci mají spoustu připomínek. „Uzavřením smlouvy v této podobě by mí klienti nic nezískali a ještě by se vystavili nebezpečí placení pokut,“ citoval z vyjádření právního zástupce dopravců jednatel.

Letovičtí už nádraží na náměstí nechtějí. „Autobusové nádraží však musí vyřešit pan Zunka s krajem,“ řekl místostarosta Jiří Palbuchta. Nový terminál stál pětatřicet milionů korun. Přispěly i dotace. „Jde o dvanáct milionů korun, které jsou teď v ohrožení,“ podotkl Zunka.

JANA ŠTÉGNEROVÁ