Jak zjistil Deník Rovnost, změny pravidel si dosud chválí magistrát i někteří Brňané, problémy přinesly hlavně firmám rozvážejícím jídlo.

Méně aut projíždějících Masarykovou ulicí si po spuštění nové koncepce všiml třeba tamní obyvatel Petr Pelc. „Pocitově jich o něco určitě ubylo. Možná to souvisí s nárůstem koronavirových opatření. Dřív tady byla po ránu zásobovací auta, která při couvání hodně pípají, což v centru způsobuje pronikavý zvuk, a jejich počet se také snížil,“ popsal Pelc.

Na vjezdy aut do historického centra od začátku měsíce nově dohlíží pětadvacet kamer na dvaadvaceti místech. Všechny z nich fungují. „Máme už první data z kontrol. Přestupky za neoprávněné vjezdy evidujeme, řidiče porušující značení čeká správní řízení, kde jim hrozí pokuty,“ řekl městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Spuštěním kamer se uvolnily ruce brněnským strážníkům, kteří dřív vjezdy aut kontrolovali. V pěší zóně se nyní zaměřují na dodržování dopravních předpisů, hlavně na řidiče parkující mimo určená místa. „Drtivá většina přestupků se týká právě špatného parkování. Řidiči nerespektovali například i zákaz zastavení, parkovali v křižovatce a několikrát nepoužili parkovací kotouč,“ sdělila mluvčí strážníků Markéta Skřivánková.

Nová koncepce vjezdů do centra Brna

* Historické centrum rozděluje do 7 podoblastí – pěší zóna, Rašínova, Jezuitská, Měnínská, Bašty, Zelný trh a Veselá.

* Vjezdy hlídají kamery na 22 místech.

* Zásobování výhradně v čase mezi 6.00 a 10.30.

* Momentálně 8 tisíc vydaných oprávnění k vjezdu.

* Firmy rozvážející jídlo a zboží využívají dropzóny na okrajích.

Doplnila, že k vymáhání dodržování pravidel nyní často využívají botiček. „Od začátku září jsme jich rozdali asi čtyři desítky,“ přiblížila.

Magistrátní úředníci ve spojitosti s novým systémem dosud vydali okolo osmi tisíc oprávnění. Ve starém systému jich bylo třináct tisíc.

O povolení přišly třeba firmy rozvážející jídlo či zboží. Nyní musí pro předání objednávky využívat víc než šedesát dropzón v ulicích na okrajích centra. Zákazníci si proto musí pro zboží dojít. „Před spuštěním systému byli lidé zvyklí, že jim objednávku přivezeme před dům. Nyní se s nimi musíme domlouvat, kde jim zboží předáme,“ zmínil David Jašinský za podnik Cartel Pizza.

Kvůli změně pro doručování jídla do centra si v podniku Caruso Pizza dokonce pořídili elektrokoloběžku. „Na web jsme doplnili informaci, aby si místní objednávali jídlo telefonicky. Musíme se s nimi vždy spojit a říct jim, že si pro něj buď dojdou na určité místo, nebo si musí počkat,“ řekla za podnik Lenka Slováčková.

Omezené je od září i zásobování. Zástupci města ho nově povolují jen od šesti ráno do půl jedenácté dopoledne. Podle prodavačky lahůdek Natálie Hyrtové ale řidiči jezdí i mimo vymezený čas. „Nerespektují ho. Před polednem nám měli ještě dovézt pití, takže omezení je stejně neodradilo,“ řekla v úterý reportérce Deníku Rovnost Hyrtová.