Podle Michala Žurovce z ministerstva financí ale není částka přesná. „Kanceláře mají kapacitu osm zaměstnanců. Zmiňovaná částka zahrnuje jen šest, protože máme dvě volná místa. Ve skutečnosti stojí jednaosmdesát tisíc. Zahrnují i pronájem dvou parkovacích míst a nábytku," vysvětlil.

Na adrese sídlí brněnská pobočka auditního orgánu ministerstva. Podle Žurovce jsou požadavky na tyto kanceláře nad rámec kvalitativních a bezpečnostních standardů, proto nájem úředníci hodnotí jako obvyklý.

Nejvíce dává agentura CzechInvest. Pro čtyři zaměstnance platí v Holandské ulici kancelář za půl milionu ročně. „Údaj nebude přesný, vše ještě ověřím," tvrdila v týdnu mluvčí agentury Petra Menclová. Do uzávěrky ovšem číslo neupřesnila.

Třetí nejvyšší nájmy platí v kraji ministerstvo spravedlnosti za pronájem budovy pro Nejvyšší státní zastupitelství. Budova v brněnské Rooseveltově ulici pro sedmapadesát zaměstnanců stojí více než čtyři miliony korun ročně. V přepočtu na zaměstnance jde o čtyřiasedmdesát tisíc korun.

Podle ekonoma Filipa Hrůzy z Institutu veřejné správy Masarykovy univerzity přitom úřady mohou ušetřit. „Stačí průběžně sledovat ceny nájmu. Častokrát ale místo toho uzavřou nájemní smlouvu na dlouhou dobu," upozornil.

Úřady v centru šetří lidem čas, říká expert na veřejnou správu

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ministerstva a státní agentury platí ročně miliony za pronájmy kanceláří pro své úředníky. V Jihomoravském kraji mají nejdražší kanceláře agentura CzechInvest a ministerstva financí a spravedlnosti. Podle ekonoma Filipa Hrůzy z Institutu veřejné správy Masarykovy univerzity to nemusí být nutně špatně. „Výše nájmů se odlišuje také podle typu úřadu, i toho, zda tam chodí lidé vyřizovat svoje záležitosti," upozorňuje.

Jsou částky, které úřady platí na nájemném, přehnané?

To se nedá jasně říci. Lepší než přepočet na jednoho úředníka je zohlednit i pronajímanou plochu. Když na úřad chodí lidé, musí být kanceláře větší.

Úřady většinou fungují dlouhodobě. Není lepší si budovu koupit?

U vlastního sídla úřadu musíte zajistit také údržbu. Tato starost ale v nájmu odpadá. Řada institucí ale vlastní historické budovy, které by i více úřadů mohlo sdílet a šetřit tak náklady.

Kde jsou podle vás v Brně vhodné lokality pro úřední budovy?

Pokud jde pouze o kanceláře, považuji za vhodné například Jižní centrum. Když ale na úřad potřebují docházet občané, je jednoznačně lepší centrum města. Sice zde jsou vyšší nájmy, ale na druhou stranu úřad lidem šetří čas i peníze za dopravu. Nemusí si například brát dovolenou nebo jezdit daleko.