V letošním jubilejním roce výstaviště zaznamenalo dokonce rekord. Jeden a čtvrt milionu návštěvníků. „Zvýšený zájem přikládáme letošním oslavám výročí,“ poznamenal mluvčí veletrhů Jiří Smetana.

První budovy výstaviště dělníci postavili v roce 1928. Trvalo jim to dva roky. Vyrostly na místě bývalého cukrovaru. Jednou z budov byl i pavilon A. „Uvnitř stála socha Masaryka, jejíž repliku jsme na oslavu devadesáti let na letošním zemědělském veletrhu Techagro vyrobili na 3D tiskárně,“ řekl Smetana.

V roce 1956 mohli na výstavišti lidé poprvé vidět doposud nejúspěšnější pořádanou akci – strojírenský veletrh. Vznikly kvůli němu pavilony C, Z a H.

Návštěvníci výstaviště mohou v areálu narazit nejen na pavilony, ale také třeba vlakové koleje. „Často jsem přemýšlela, k čemu tam jsou. Nikdy jsem tam vlak ale neviděla,“ uvedla návštěvnice výstaviště Vlasta Ohlídalová.
Koleje pocházejí z dvacátých let dvacátého století a vlaky po nich vozily kulisy a exponáty na výstavy. Vedou po ulici Poříčí a jsou stále funkční.

Rozvoj výstaviště ovšem nekončí. V areálu má vzniknout nový pavilon D za půl miliardy korun. Kdy jej postaví, zatím není jasné. „Teprve o něm jednáme. Je to ale pro nás prioritní stavba,“ uvedl náměstek brněnské primátorky Robert Kerndl. Město je v současnosti vlastníkem firmy Veletrhy Brno.

Stavba nového pavilonu je dobrý nápad podle ředitele Institutu veřejné správy Filipa Hrůzy. „Ačkoliv se zájem lidí o veletržnictví snižuje, výstaviště v Brně se podařilo celkem dobře stabilizovat,“ poznamenal Hrůza.

Zájem o výstaviště může podle něj zvýšit například větší otevření areálu Brňanům. Představitelé firmy skutečně takovou možnost připouštějí. „Chceme ale otevřít jen část mimo historické jádro. Podél zbývajících budov vznikne cyklostezka,“ uvedl mluvčí Smetana.

Na výstaviště mají za pár let proudit také sportovní nadšenci. Do roku 2023 tam chtějí představitelé města multifunkční halu pro hokejovou Kometu. „Nejprve však musíme postavit nový velodrom,“ dodal Kerndl. V místě toho současného má budova totiž stát.

Hlavní milníky historie výstaviště
20. léta 20. století: Stavba výstavních pavilonů kvůli výstavě soudobé kultury. Postavení pavilonu A, AVU, UMPRUM a dále kolejí vedoucích na výstaviště přes ulici Poříčí.
Rok 1956: první strojírenský veletrh a stavba pavilonů C, Z, H
Porevoluční období: v roce 1996 postavili nové pavilony G, v roce 2007 potom pavilony V a F, v roce 2008 pavilon B