Most čeká příští rok velká oprava. „Je ve stavu, který je poslední před havarijním. Má sníženou únosnost,“ uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Brzy tam má právě z tohoto důvodu začít uzavírka pro kamiony.

Silničáři nyní projednávají, kudy povede objízdná trasa. „Třetího května máme představit s policií projednanou variantu. Do té doby nemáme moc co sdělovat,“ řekl stroze Fiala.

Co bude dál, se tedy patrně ukáže počátkem příštího měsíce. „Víme, že objížďka přes Znojmo je špatný nápad, protože tam stavíme obchvat. Přes Břeclav je to také špatně. Tam obchvat není. Toho všeho jsme si vědomi,“ dodal Fiala.

V tuto chvíli ředitelství opravu mostu projektuje a vyhodnocuje jednotlivé varianty oprav. Předpokládané náklady na rekonstrukci sto dvacet metrů dlouhého mostu jsou kolem sto milionů korun.

Zatímco oficiální místa do čtvrtka nevěděla, kudy kamiony nakonec budou jezdit, speditéři mapu dobře znají. „Využijeme trasu přes hraniční přechod Laa an der Thaya – Hevlín,“ konstatoval zástupce brněnské spediční firmy Leština.cz Lukáš Černý.

Na tuto variantu se obyvatelé Hevlína pomalu připravují. „Je to nepředstavitelné. Je to ještě horší než doba řepné kampaně. Už teď z toho máme strach,“ svěřil se první muž obce Antonín Pichanič.

Pokud by objízdná trasa vedla Břeclaví, jezdila by auta také přes most klenoucí se nad řekou Dyjí, který je ve stavu jako ten u Pasohlávek. „Nemá ovšem sníženou únosnost na rozdíl od pasohláveckého,“ porovnal Fiala.

O objízdné trase diskutovali ve čtvrtek také krajští zastupitelé. „Mluvil jsem o problému s hejtmanem a projednávali jsme to i na zastupitelstvu. Příští týden by měl k být i kulatý stůl. Zatím není jasné, jak vše dopadne, ale osobně jsem proti tomu, aby do Znojma zajížděly další stovky kamionů,“ sdělil starosta královského města na Dyji Jan Grois. Příští týden bude o problému mluvit také s ministrem dopravy.

Diskuzi mezi zastupiteli potvrdil i krajský radní a břeclavský zastupitel Milan Vojta. „Okamžitě jsem vyjádřil svou nespokojenost s tím, že by objížďka měla vést přes Břeclav,“ sdělil Vojta.

Řidiči již dnes tráví desítky minut při pokusu projet Břeclav i Znojmo. „Mám radost, že jsme povýšili na velkoměsto, kde trčíme v zácpě stejně jako v Praze, i když u nás žije jen čtyřiatřicet tisíc lidí,“ konstatoval s ironií v hlase řidič David Holeček. V největší špičce podle něj trvá řidičům až hodinu cesta od jednoho konce města na druhý po silnici číslo I/38.