Všechna nástupiště prochází už poněkolikáté. S bezradným výrazem sleduje odjíždějící autobusy a hledá ten svůj. „Jedu do Českých Budějovic. Na jízdence stojí, že pojede z osmačtyřicítky. Ta tady ale není. Autobusem jezdím málo, tak jsem popletená. Musím ještě hledat. Naštěstí jsem přijela dřív,“ svěřila se Eva Vaňková. Na brněnském autobusovém nádraží Zvonařka kvůli modernizaci panuje zmatek. Úlevou může být, že ji dělníci dokončí ještě letos. Výpravní budovu už postavili.

I přes komplikované hledání místa odjezdu je Vaňková za modernizaci vděčná. „Zvonařka byla ostudná. Myslím si, že když přijel nějaký cizinec, tak to tady rovnou otočil,“ poznamenala.

Změny se dočká brzo. Harmonogram prací nezdržela ani koronavirová krize. „Pracovní síla nám nechyběla. Modernizaci stihneme do konce roku. V nové výpravní budově bude sociální zázemí, úschovna, drobné občerstvení, kasy a informace,“ přiblížil ředitel firmy ČSAD Holding Brno, která nádraží vlastní, Antonín Grund.

Do konce měsíce se dělníci přesunou z první poloviny nástupišť, které jsou nyní pod plachtou, k těm doposud přístupným.

U jednoho z nich čekala na spoj i Mirka Bořilová ze Znojma. „Když jsem přijela, šokovalo mě, jak to tady vypadá. Hned jsem se šoféra zeptala, kam mám jít, až pojedu zase z Brna,“ zmínila žena.

Podobnou zkušenost potvrzuje i řidič Jaroslav Malár. „Stanoviště jsou přeházená a chybí jasné informace. Lidé jsou z toho pobláznění. Dalším problémem je, že okolí Zvonařky je rozkopané. Někdy nabírám zpoždění i čtyřicet minut. Už dlouho jsem něco takového v Brně nezažil. A to sem jezdím několik let,“ konstatoval.

Nedaleko nádraží navíc zaměstnanci brněnských tepláren nahrazují parovody modernějšími horkovody. „Dopravu také ovlivňují práce na projektu Tramvaj Plotní. V současnosti jsme ale nezaznamenali žádné dotazy týkající se dostupnosti lokality,“ prohlásil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Kolony v Opuštěné

V Opuštěné ulici se tvoří kolony kvůli opravám vozovky. Státní silničáři ji dokončí posledního srpna. „Situace tam není ideální, ale naštěstí využíváme pruhy pro autobusy. Zpoždění sice vznikají, ale myslím, že ne jen kvůli uzavírkám. Zdá se mi, že je Brno letos v létě plné řidičů, kteří by, nebýt koronaviru, odjeli do zahraničí,“ poznamenal Grund.

Podle ředitele společnosti Kordis, která v kraji koordinuje veřejnou dopravu, Jiřího Horského situace kolem nádraží není kritická. „Zpoždění nejsou extrémní. Připomínky sbírám převážně od dopravců, a to kvůli změnám nástupišť a horší průjezdnosti na nádraží,“ zdůraznil.

Modernizace autobusového nádraží

• Plány na rekonstrukci představili majitelé v roce 2017.
• Stavba začala se zpožděním loni v listopadu.
• U ulice Zvonařka již stojí nová výpravní budova. V ní budou kasy, informace, drobné občerstvení, sociální zázemí i úschovna.
• Do měsíce se dělníci přesunou z první poloviny nástupišť k těm, které jsou nyní přístupné.
• Hotovo má být letos v prosinci. Harmonogram neovlivnila ani koronavirová krize