Informace o tom, že kokosový olej je ten nejzdravější ze všech, se před časem rozšířily po celém světě. Dokonce začal trochu zastiňovat slávu oleje olivového. I když existují důkazy, že kokosový olej opravdu není všemocný zdravotní elixír, tento mýtus dál přetrvává.

Černá káva s olejem?

„Uvařím vám výbornou kávu. Přidám do ní malou odměrku kokosového oleje, to je moc zdravé,“ nabízí svým zákaznicím majitelka jednoho českého salónu krásy. Podle docenta Jiřího Bráta, našeho předního odborníka na tuky, je ale složení mastných kyselin kokosového oleje z výživového hlediska nevhodné, zejména pokud jde o vliv na krevní lipidy.

Máme si dávat po ránu panáka olivového oleje pro zdraví?
Chrání srdce a je protizánětlivý. Řada lidí se ale zbytečně trápí jeho konzumací

Jak odborník uvedl pro web Společnosti pro výživu, kokosový tuk totiž obsahuje přes 90 % nasycených mastných kyselin a poměrně velké množství kyseliny laurové, myristové a palmitové. Ty všechny významně zvyšují hladinu krevního cholesterolu. A to se v naší populaci, kde polovina lidí umírá na srdečně cévní nemoci, opravdu moc nehodí.

Poradna doktora Bukovského: Kokosový olej – všelék nebo klam?

Zdroj: Youtube

Superpotravina? Ze 4 %

Zastánci zdravotních benefitů kokosového oleje ho opěvují pro jeho obsah mastných kyselin se středním řetězcem. Je pravda, že takovéto tuky se v těle velmi dobře metabolizují, a v očích některých lidí dávají kokosovému oleji status superpotraviny s prospěšnými vlastnostmi.

Nejzdravější jsou brambory vařené a nepřemaštěné
Říká se jim citrony severu. Podporují imunitu a jsou zásadní pro dobré trávení

Jenže, jak upozorňují odborníci na výživu, je třeba dodat, že v kokosovém oleji se mastných kyselin se středním řetězcem nachází jen něco kolem čtyř procent.

Obdivovatelé versus odpůrci kokosového oleje

Martin Mlejnek, šéfkuchař společnosti FitKitchen.Martin Mlejnek, šéfkuchař společnosti FitKitchen.Zdroj: Se svolením FitKitchenProblémem často je, že lidé nemají dostatečné informace a vytvářejí si názory z neověřených zdrojů informací.

„Setkáváme se se dvěma skupinami lidí. Jedna kokosový olej nenávidí, právě pro zmiňovanou spojitost s kardiovaskulárními onemocněními. Druhá skupina zase kokosový olej opěvuje pro jeho lehkou vstřebatelnost do lidského těla,“ říká Martin Mlejnek, šéfkuchař společnosti Fit Kitchen.

Podle něj se ale kokosový olej se zdravým jídelníčkem nijak nevylučuje. Na stravu je totiž třeba pohlížet jako na celek a není nutné vyřazovat konkrétní potraviny, pokud je náš jídelníček vyvážený a máme dostatek pohybu.

„Ve velkém množství však konzumaci kokosového oleje nedoporučujeme. Je pravda, že vysoký příjem nasycených mastných kyselin, které kokosový olej převážně obsahuje, zvyšuje hladinu cholesterolu. Přesto se nedá říct, že jsou nasycené mastné kyseliny naprosto škodlivé. Je v pořádku, pokud tvoří přibližně 10 procent energetického příjmu v našem každodenním jídelníčku,“ uvádí Martin Mlejnek.

Bezlepkový muffin s ozdobou z kokosového tuku:

Do kuchyně se kokosové produkty hodí

Nakonec šéfkuchař zdůrazňuje, že to, že použijeme kokosové mléko v kuchyni, neznamená, že jídlo bude zdravější. Ale do některých pokrmů prostě patří.

Řepkový olej je důležitý pro zdraví srdce a cév.
Lidé ho mají za obyčejný. Přesto jde o zdravotní poklad, který sníží cholesterol

„Kokosový olej či mléko dodají jídlu fantastickou chuť. Pokud máte chuť na kokosové kari, tak si ho s radostí dejte a oběd či večeři si bez výčitek užijte. Doporučujeme kokosové mléko přidat občas do krémových polévek ze sezónní zeleniny, nebo ho využít ke smažení palačinek a lívanců,“ dodává Martin Mlejnek.


Nahrává se anketa ...

Kokos jako pomocník do koupelny

Kromě kuchyně je ještě jedno místo, kam kokosový olej může mít dveře otevřené. A tím místem je koupelna. Kokosový olej se hojně používá v kosmetice pro přípravu krémů, pleťových masek, balzámů, dekorativní kosmetiky, vlasové kosmetiky a mýdel. Také se přidává do opalovacích krémů. Ale pozor, nikdy jej nepoužívejte samotný k opalování, nemá totiž UV ochranný filtr.

Kokosový olej pro pokožku a vlasy

Ošetření kokosovým olejem každopádně ocení třeba i pokožka hlavy a také samotné vlasy, jak uvádí stránky Web MD. Co tento olej umí?

  • Bariéra: I když kokosový olej nemá vysoký obsah živin, přesto poskytuje určité výhody při místní aplikaci. Bariéra vytvořená kokosovým olejem na pokožce hlavy brání bakteriím a dráždivým látkám způsobovat další škody.
  • Zvlhčení: Kyselina laurová v kokosovém oleji má vyživující vlastnosti a dobře ošetřuje vlasová vlákna. Olej se rychle vstřebává do vlasů, poskytuje jim hydrataci, a tím zlepšuje krepatění a snižuje lámavost.

Fakta o kokosovém oleji

  • Většina oleje se vyrábí z takzvané copry, což je sušené kokosové maso neboli kokosová dužina.
  • Největším světovým producentem kokosového oleje jsou Filipíny a největšími konzumenty jsou Indonésie, USA, EU a Indie.
  • Panenský kokosový olej má kouřový bod 177 °C. Jednoduše řečeno, je to teplota, kdy se začíná panenský olej přepalovat, a to určitě nechceme. Proto je tento typ oleje vhodný k šetrnější tepelné úpravě jako je rychlé restování, ale určitě ne ke smažení.
  • Rafinovaný kokosový olej se hodí na vaření, pečení i smažení, protože kouřový bod je kolem 230 °C. Olej dodá pokrmům exotickou chuť a vůni. Hodí se nejvíce do asijských pokrmů, na pečení sladkých dobrot, palačinek a do čokoládových polev.

Zdroj: Ochutnejorech.cz