Jak působí umělá sladidla na náš mozek:

Zdroj: Youtube

Nemůžete se pořádně soustředit na práci, jste unavení a všechno vás štve? Může jít o varování vašeho mozku, že bez vyvážené zdravé stravy se nedopracujete jen k obezitě, cukrovce a vysokému tlaku, ale zvyšuje se i riziko výskytu depresí a demence. Jaká jídla nebo nápoje poškozují mozek a je lepší se jim vyhýbat?

Slazené nápoje

Pití velkého množství slazených limonád, jejichž základem je glukózo-fruktózový sirup, a energetických nápojů, kam se také přidává, představuje nejen zvýšené riziko obezity, cukrovky nebo onemocnění srdce. Negativně ovlivňuje také tvorbu mozkových neuronů, mozkové funkce, soustředění a paměť.

Superpotravina červená řepa je skvělá i jako přírodní čistič jater.
Přírodní čistička jater: léčí a pomáhá zhubnout. Navíc je levná a chutná

„Vědci zjistili, že u lidé, kteří pravidelně konzumují slazené nápoje, je větší pravděpodobnost horší paměti. Mají menší celkový objem mozku a výrazně menší hipokampus, tedy část mozku důležitou pro učení a paměť než ti, kteří je nepijí, “ uvádí web The Healthy. Pokud nahradíte slazené nápoje vodou, kterou ochutíte plátky citronu, limetky, pomeranče, okurek nebo lístky meduňky či máty, vaše mozkové buňky to jistě ocení. A snížíte tak riziko mrtvice a demence.

Smažená jídla

Milujete smažák, hranolky a sledovat film a nejíst u toho chipsy si neumíte ani představit?

Jídlo a zdraví spolu souvisí:

„Pokud jde o zdraví mozku, vyplatí se omezit množství smažených jídel, která jíte,“ říká Uma Naidoo, odbornice na výživu a expertka na mozek. Pokud jíte smažená jídla denně, měli byste je podle ní začít zkusit jíst maximálně jednou týdně. Když to zvládnete, zkuste si je užít jen jednou za měsíc. Ideální je z jídelníčku je vynechat úplně a nahradit je pečenou nebo dušenou variantou vašeho oblíbeného jídla.

Studie, vedená z Cambridge University, zahrnující 18 080 lidí zjistila, že strava s vysokým obsahem smažených jídel byla spojena s problémy s učením a pamětí. Smažená jídla konzumovaná ve velkém množství způsobují zánět, který může poškodit cévy zásobující mozek krví.

Roup dětský patří mezi nejčastěji se vyskytující střevní parazity u lidí, zejména pak u dětí.
Vetřelci v břiše: Jak poznat, že máte parazity ve střevech a co proti nim pomůže

Další studie vedená z National Library of Medicine sledovala 715 lidí a měřila jejich míru deprese a duševní odolnost v souvislosti s jejich konzumací smažených jídel. Vědci zjistili, že ti, kteří konzumovali více smažených jídel, měli větší pravděpodobnost, že se u nich během života vyvinou deprese.

Přidané cukry

Bílá mouka, rýže a další zpracované potraviny s vysokým glykemickým indexem způsobují velké výkyvy hladiny cukru v krvi a mají negativní vliv na mozek. Mohou zvýšit riziko deprese a demence, u dětí pak zhoršení paměti.

Myslete přitom na to, že i mnoho slaných jídel jako jsou kupované omáčky na těstoviny, kečupy nebo dresinky na saláty obsahují skryté cukry. Svému mozku prospějete, pokud nahradíte bílé pečivo celozrnným, bílou rýži za hnědou a konzervy a polotovary za jídlo, připravené z čerstvých surovin.

Tuky

„Nadměrná konzumace omega-6 mastných kyselin může vyvolat v těle produkci chemikálií, které mohou vést k zánětu v mozku, “ varuje výživová specialistka Uma Naidoo. Nejrizikovější tukem pro mozek je kokosový, který obsahuje zhruba 90 % nasycených mastných kyselin. Podobně je na tom tuk palmojádrový, který se přidává často společně s tukem kokosovým do cukrářských a pekařských výrobků.


Nahrává se anketa ...

Alkohol

Pokud si dáte občas pivo nebo skleničku vína, žádné nebezpečí vám nehrozí. Nic se ale nesmí přehánět.

„Při pravidelné a nadměrné konzumaci alkoholu bude mozek ztrácet objem a naruší se tvorba neurotransmiterů, což jsou chemické látky, které mozek používá ke komunikaci s dalšími částmi těla. Nemusíte být přímo alkoholici, aby se u vás projevily výkyvy nálad, bolesti hlavy, deprese a výpadky paměti,“ varuje web zaměřený na zdraví NDTV.

Šalvěj lékařská má mnohostranné využití. Pomáhá i při bolestech v krku a dezinfikuje ústní dutinu
Babské ucho pomůže na kašel, rýmu i škrábání v krku. Zkuste čaj nebo bonbóny

Alkoholici také trpí nedostatkem vitamínu B1, což může vést ke ztrátě paměti, poruchám zraku, zmatenosti, dezorientaci a narušení spánkového režimu. Konzumace alkoholu je obzvláště nebezpečná pro děti a mladistvé, jejichž mozek se stále vyvíjí. U těhotných žen může vést k deformaci plodu nebo potratu.

Dusičnany

Dusičnany, které se používají jako konzervant a pro zvýraznění barvy lahůdek a uzeného masa, jako je slanina, salám a klobása, mohou být spojeny s depresí.

Lidský mozek - Ilustrační fotoLidský mozek.Zdroj: Shutterstock

„Jedna nedávná studie dokonce naznačuje, že dusičnany mohou změnit střevní bakterie takovým způsobem, že nakloní misky vah směrem k bipolární poruše. Pokud se bez salámů a uzenin prostě neobejdete, poohlédněte se po těch, které obsahují pohankovou mouku, která se používá jako plnivo a obsahuje důležité antioxidanty,“ doporučuje odbornice na mozek Uma Naidoo.

Aspartam

Aspartam je umělé sladilo, které se nachází v řadě potravin a nápojů. Zjistilo se, že může narušit produkci neurotransmiterů (přenáší informace mezi nervovými buňkami pozn. red.). Je spojován se zvýšeným rizikem problémů s učením, podrážděností a depresí.

Nejlepší potraviny pro mozek:

Čerstvé zeleninové šťávy doslova aktivují mozekČerstvé zeleninové šťávy doslova aktivují mozekZdroj: Pixabay.com

  • Avokádo - Avokádo pomáhá předcházet tvorbě sraženin v mozku (prevence mrtvice) a také pomáhá zlepšovat paměť a mozkové procesy související s koncentrací, protože obsahuje jak vitamín K, tak folát (kyselina listová).
  • Brukvovitá zelenina - Díky vysokému obsahu vitaminu K a cholinu, které mohou podporovat paměťové funkce, je brokolice jednou z nejlepších potravin pro zdraví mozku, spolu s další zeleninou, jako je květák, kapusta a růžičková kapusta.
  • Borůvky - Hrst borůvek do ranního smoothie znamená velké povzbuzení mozku. Nedávný výzkum zjistil, že pouhých 2,5 šálku bobulí bohatých na flavonoidy denně po dobu šesti měsíců potlačilo zánět a výrazně zlepšilo rychlost, kterou mozek zpracovává informace.
  • Losos - Losos ulovený ve volné přírodě a další tučné ryby mají vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, které zlepšují abstraktní uvažování, logické myšlení a snižují riziko rozvoje demence.
  • Vejce - Vejce obsahují cholin a lutein, které podporují funkci mozku. Konzumace jednoho vejce týdně je spojena s pomalejším úbytkem kognitivních funkcí.
  • Káva - Ranní dávka kofeinu může povzbudit mozek, být bdělejší a pomáhá soustředit se. Studie ukazují, že oblíbený nápoj by mohl pomoci zpomalit kognitivní úpadek a zlepšit schopnosti plánování a rozhodování. Ale přílišné pití kávy by mohlo mít opačný účinek. Pití více než šesti šálků kávy denně bylo spojeno s 53% zvýšením rizika demence.
  • Olivový olej - Díky svým silným polyfenolovým antioxidantům a prospěšným mononenasyceným tukům je pravý extra panenský olivový olej jedním z nejlepších jídel pro mozek.
  • Hořká čokoláda - V čokoládě jsou hojně zastoupeny flavonoly, které mají protizánětlivé a antioxidační vlastnosti. Podle studií může kakao zvýšit průtok krve mozkem a okysličení a zároveň snížit krevní tlak a oxidační stres v mozku a srdci. Zdroj: NDTV a Fortune