Podle odborníků dokáže průjezd přetíženého kamionu silnici poničit tak, jako by po ní projelo až šestnáct tisíc osobních aut. „Čím vyšší jsou nápravové tlaky, tím více dochází k devastaci silnice,“ potvrdil vedoucí úseku ředitele krajských silničářů Martin Bedrava.

S přetíženými kamiony bojuje i vedení kraje. Před dvěma lety přispělo na nový specializovaný vůz s vybavením na vážení nákladních aut pěti miliony korun. Podařilo se tak i zvýšit počet kontrol, a to zhruba o třetinu. „Nyní si necháváme zpracovávat průzkum, kde umístit vysokorychlostní váhy,“ nastínil další plány náměstek hejtmana pro dopravu v kraji Roman Hanák.

Problémem ale zůstává nedostatek míst pro vážení přenosnými váhami. Lze je totiž použít jen na rovném úseku a místa musí být navíc chráněná před poryvy větru. Zatímco loni prověřili policisté na jižní Moravě 553 kamionů, letos za deset měsíců už 549. „V letošním roce jsme už zjistili 269 přestupků, a to buď u hmotnosti nebo rozměrů,“ sdělila krajská policejní mluvčí Petr Hrůzová.Pro zvětšení klikněte.

Přetížená auta kontrolují také celníci, kteří používají jedinou stálou váhu na Moravě u dálnice D2 u Lanžhota na Břeclavsku. „Loni tady bylo 372 porušení,“ uvedla mluvčí Celního úřadu pro Jihomoravský kraj Lada Temňáková.

Řidiči na pokutách zaplatili téměř půl milionu korun. Skoro 180 přestupků dopravců pak řešil Městský úřad v Břeclavi. Letos zjistili celníci v Lanžhotě mnohem méně prohřešků, jedním z hlavních důvodů byla ovšem nezbytná oprava váhy.

Za přetížený kamion hrozí řidičům pokuta až patnáct tisíc korun. „Dopravci za každou započatou tunu navíc zaplatí devět tisíc. Horní hranicí je půl milionu korun,“ uvedla Hrůzová.

Jak poukázal dlouholetý řidič a dispečer kamionové dopravy Rudolf Bauer z Bzence na Hodonínsku, kontroly v České republice jsou oproti okolním zemím stále méně časté. „Například v Rakousku i Maďarsku jsou u nových dálnic váhy. Na ně navádějí od určité hodiny příkazové značky všechny kamiony, které pak zváží,“ srovnával Bauer.

České ministerstvo dopravy preferujeme cestu využívání automatických vysokorychlostních vah. "Umožňují přímý postih bez nutnosti převažování, v kombinaci s mobilními jednotkami, které provádí vážení v náhodně vybraných lokalitách," upozornil mluvčí resortu Zdeněk Neusar.

Ředitelství silnic a dálnic proto vytipovalo a nechalo si vyprojektovat takzvaný WIM (weigh in motion - vážení v pohybu) na dálnicích, který v současné době průběžně soutěží. "Zároveň ŘSD prostřednictvím asociace krajů vytvořilo pracovní skupinu, jejímž účelem je vytvoření koncepce vážení na silnicích I. a nižších tříd včetně již konkrétního rozmístění WIM," dodal mluvčí ministerstva.