V Česku jezdí po silnicích stovky a možná tisíce kradených aut, která se tváří jako naprosto legální. Odhalit je může tzv. centrální registr vozidel, který eviduje kradená vozidla v Schengenském prostoru a od příštího pátku (12.12.) i ve Švýcarsku.

Do března 2008 se u dovezených vozidel prověřovalo jen to, zda nejsou kradená v ČR. Od března se ale auta monitorují prakticky po celé Evropě. Může se proto stát, že například mercedes, který je v ČR pět let a v poklidu střídal vlastníky, někdo před tím ukradl třeba ve Francii.

„Podle poslední statistiky, již máme k dispozici, se takových aut podařilo odhalit přes 240,“ řekl Deníku Petr Gruber z policejního prezidia. V současné době ovšem toto číslo může být několinásobně vyšší, protože jde o údaje z pololetí. Aktuální bude mít policie nejdřív v lednu.

Do Schengenu má příští týden vstoupit i Švýcarsko. Mezi dovozci ojetin patří tato země k nejoblíbenějším, protože tamní auta jsou velmi zachovalá. Přesto ale mohou vlastníci aut švýcarského původu zůstat v relativním klidu. Podle policejního prezidia Švýcaři zpřístupnili své databáze už v říjnu a doposud se prostřednictvím registru nepřišlo na žádné kradené auto. „To ale neznamená, že nějaké takové auto nečeká ještě v bazaru na svého kupce,“ nabádá k opatrnosti Petr Gruber.

Před koupí prověřit

Na našem trhu již působí specializované firmy, které dokážou spolehlivě prověřit původ automobilu či motocyklu.

Tímto byznysem se v ČR zabývá třeba společnost Cebia, která sama potvrzuje, že zhruba 18–19 procent z prověřovaných vozů má nějaký problém.
„Nemusí jít jen o krádeže, každopádně v takových případech nedoporučujeme auto kupovat,“ říká Vlastimil Frič ze zmiňované firmy. Také on se ale kloní k tomu, že dovoz aut ze Švýcarska patří k těm méně problematickým. Horší jsou podle něj dovozy z Francie či Itálie.

„Třeba když člověk v Itálii prodá auto a nedoplatí silniční daň, stát si vyhrazuje na vozidlo zástavní právo. Jakmile si někdo takové auto koupí v ČR, může se mu pak stát, že ho z něj v Itálii vysadí, dokud se vše neuvede do pořádku,“ říká.

Přijde se na to při přepisu

Na to, že má automobil záznam v centrálním registru, se nejčastěji přijde během tzv. přepisu, kdy se musí úředně změnit majitel v technickém průkazu. Své už o tom vědí třeba na magistrátu v Jihlavě.

„Od zavedení systému, který prověřuje vozidla v zemích Schengenského prostoru, bylo u tří žadatelů registrované vozidlo v pátrání,“ řekl šéf odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka. „Pro tyto případy jsme domluveni s policií ČR. Než se takový člověk stačí otočit, odvede si jej hlídka. Už ale nezjišťujeme, co se děje dál,“ dodal.

Pokud se opravdu prokáže, že auto někdo někdy ukradl, majitel se s ním s největší pravděpodobností může rozloučit. Bez náhrady.

Policisté totiž musí vozidlo zajistit, a prokát krádež, hledají původního majitele. „Jen když se jej nepodaří vypátrat, vozidlo poškozenému nejspíše zůstane. Jestli se ale majitele podaří najít, pak bohužel…,“ varuje Petr Gruber s tím, že přednost má vždy původní vlastník.