Lidé jsou zavaleni množstvím zelené reklamy, ale vědí jen málo o pravdivosti ‚eko‘ a ‚bio‘ štítků a značek. Tvrdí to nedávná studie Evropské organizace spotřebitelů ze čtrnácti evropských států včetně Česka.

„Jeden ze čtyř Evropanů hledá při rozhodování o nákupu informace o dopadu na životní prostředí. Dva ze tří však říkají, že vědí velmi málo o požadavcích, které musí společnosti dodržovat, aby mohly tato ekologická tvrzení používat,“ shrnula studie výsledky.

Zhruba třetina spotřebitelů se navíc mylně domnívá, že všechna ‚eko‘ označení na produktech a výrobcích jsou ověřená. A pouze tři procenta Evropanů uvedla, že jsou schopni rozlišit takzvaný greenwashing, tedy lakování nazeleno, kdy se prezentuje šetrnost výrobku nebo nějaká jeho ekologická vlastnost bez reálného základu.

Ekologický Klimaticky neutrální. Nově budou takto označovány pouze výrobky, které projdou nezávislou certifikací:

Automatická pračka. Ilustrační snímek
Ekologicky neutrální? Firmy musí prokázat, že jejich výrobky jsou skutečně EKO

Mnohdy tak jde spíš o falešnou reklamu. Příklady? Pračka vydrží pět tisíc pracích cyklů. Banán označený jako uhlíkově neutrální. Nebo různé pseudo-ekoznačky, reálně šetrnější k planetě pouze na papíře.

Některé problematické marketingové metody se díky nové směrnici zařadí na seznam zakázaných obchodních praktik. Jak už Deník informoval, pravidla definitivně schválil Evropský parlament. „Odkloníme se od kultury vyhazování, zprůhledníme marketing a budeme bojovat proti předčasnému zastarávání zboží. Lidé si budou moci vybírat trvanlivější, opravitelné a udržitelné výrobky díky spolehlivým štítkům a reklamám,“ tvrdí evropská zpravodajka Biljana Borzanová.

Podle nové normy musí být ekologická značení a tvrzení spolehlivá, srovnatelná, a především ověřitelná napříč Evropskou unií. Zmizet by tak měly i tyto podvody:

Jak firmy podvádějí, aby vypadaly ekologicky aneb 7 hříchů greenwashingu
Jak firmy podvádějí, aby vypadaly ekologicky aneb 7 hříchů greenwashingu

Opatření ještě musejí potvrdit členské státy. Ministr životního prostředí Petr Hladík rozhodnutí europoslanců uvítal. „Typickým příkladem lakování nazeleno mohou být například prohlášení o klimatické neutralitě produktů nebo společností, které se velmi často opírají o slíbená kompenzační opatření. Jejich skutečný přínos je ale často diskutabilní. I když bylo možné takové praktiky kontrolovat a postihovat i v minulosti, nová úprava skrze přesnější definice kontrolu a případné postihy značně usnadní,“ komentoval Hladík.

Jak připomněl, v Evropě současně běží projednávání směrnice o environmentálních tvrzeních. Jejím cílem je, aby tvrzení a značky byly předem ověřeny nezávislou organizací. „To se dnes neděje, i když si to řada lidí myslí,“ doplnil ministr.

Klamavé zelené slogany

Pobídka firem být na trhu ‚zelený‘ je v Česku léta. Obchodníci se pak u mnoha různých výrobků setkávají s různými ekologickými označeními, jejichž platnost si ale ani obchod, ani zákazníci nemají jak ověřit. Problém Deníku potvrdil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Tomáš Prouza.

„Pro čím dál víc zákazníků je zodpovědný vztah k přírodě při nákupním rozhodování důležitý – a některé firmy tak ničím nepodloženými zelenými slogany získávaly nefér výhodu proti své konkurenci. Je proto dobře, že tyto nekalé praktiky skončí,“ uvedl.

Víte, u jakých drobných staveb není nutné stavební povolení? Podívejte se:

Novela pro typ drobných staveb nabude účinnosti 1. července letošního roku. Ilustrační snímek
Bez povolení si lidé postaví větší zahradní domek. Od léta to umožní novela

Nově mají být srozumitelnější a věrohodnější etikety na výrobcích. Regulované budou i nejrůznější rozšířené značky udržitelnosti, které jsou pro spotřebitele matoucí.

Marketingový expert Pavel Řehulka je zvědavý na nastavení a fungování nových pravidel v praxi. „Zásadní bude otázka, jak důvěryhodné budou doložené informace od výrobce a certifikace. Pravidlo zní: co je měřitelné, platí. Nicméně o pravdě se v současné společnosti diskutuje v čemkoliv, nejen u ekologie,“ konstatoval.