Izolace při studiu škodí. Technici a lidé z uměleckých oborů se mají prolínat
Na každé dítě, které potkáte na ulici, se musíte dívat jako na svoji budoucnost, mimo jiné proto, že až mu bude čtyřicet, bude nás živit. Tato moudrá a zároveň pragmatická věta zazněla na konferenci PREF 2020 zaměřené na vzdělávání mladé generace.
Optimisticky například vyzněla panelová diskuse nových krajských radních pro oblast školství, kteří se vzdělávání dlouhodobě věnují a jsou odhodláni věci reálně měnit. Náměstek královéhradeckého hejtmana Arnošt Štepánek (Piráti) uvedl, že ředitel střední školy musí ročně vyplnit a odevzdat 3000 lejster.
„Chceme to stlačit o 15 procent, ideálně o třetinu,“ slíbil Štěpánek. Nehodlá se smířit ani s tím, že distanční vzdělávání v běžné výuce se má podle ministerstva školství ověřovat dva roky: „Nejde o stavbu jaderné elektrárny, ale o výrobu srozumitelných výukových videí pro jednotlivé předměty. My už jsme na tom začali pracovat a do půl roku bude hotovo.“
Náměstek jihomoravského hejtmana Jiří Nantl (ODS) zase poznamenal, že covidové období potvrdilo přehlcení rámcových vzdělávacích programů.
„Nelze ale čekat dalších několik let na jejich redukci. V nové školské komisi Asociace krajů s tím chceme zásadně pohnout,“ řekl Nantl. Ve svém kraji pak hodlá postupně proměnit oborovou strukturu středních škol: „Důraz budeme klást na všeobecné vzdělání, zlepšení odborného a snížení učňovských škol při jejich zkvalitnění.“
Za tento postoj by Nantla pochválil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Podle něj totiž česká ekonomika potřebuje zasypat propast mezi technickými a humanitními směry.
Zkušenost z praxe říká, že absolventi technických univerzit neumějí napsat srozumitelný text, prezentovat svoji práci nebo vést tým a lidé s humanitním vzděláním sice tyto dovednosti mají v malíčku, ale chybějí jim znalosti. „Univerzitní kampusy se nyní stavějí tak, aby matematici a fyzici měli i místně co nejblíž k umělcům a tvůrčím oborům, aby se prolínali, mluvili spolu, obohacovali se,“ říká.
Objevujme talent
Špicar podtrhuje, že u každého dítěte je třeba objevit talent a vytěžit z něj maximum. Platí to především o žácích s nižším sociálně ekonomickým statusem a motivací.
Kdyby se je podařilo podchytit, státní rozpočet by byl bohatší o 78 miliard korun, jak připomněl Dan Svoboda ze společnosti McKinsey.
Všichni panelisté se shodli, že vzdělání je jedinou cestou k prosperitě. „Z průzkumů víme, že dokáže přinášet lidem štěstí, ale také stabilitu do rodin a zvyšovat produktivitu práce,“ zdůraznil ekonom Štěpán Jurajda.