Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera nechtěl údaje o rychlosti komentovat, ale nevyvrátil je. O rychlosti mezi 60–70 km/h mluvil i ministr dopravy Karel Havlíček.

Zastavení před oddílovým návěstidlem vylučuje jednu z verzí, že by návěst Stůj přehlédl. Podle pravidel mohl dál pokračovat i na Stůj, ale takovou rychlostí, aby mohl vlak ubrzdit v rozhledové vzdálenosti. Záhadou zůstává skutečnost, proč tak rychle vlak rozjel, i to, že pravděpodobně před srážkou vůbec nebrzdil.

Vše o nehodě vlaků na Kolínsku najdete ZDE

Nehoda by dopadla ještě hůře, kdyby byl poštovní vlak zabrzděný. Podle dostupných informací ale dostal těsně před srážkou návěst Volno a strojvedoucí se připravoval k odjezdu.

Čtyřicetiletý strojvedoucí před třemi lety přitom téměř na tom samém místě zabránil jinému železničnímu neštěstí, jak upozornil nejprve na svém twitterovém účtu novinář České televize Jan Beránek.

Mluvčí Českých drah Gabriela Novotná potvrdila serveru iRozhlas.cz, že jde o stejného strojvedoucího. „Můžeme potvrdit, že se jednalo o strojvedoucího, který v červnu 2017 svým jednáním a pozorným výkonem služby zabránil v Českém Brodě srážce vlaků a rozsáhlým škodám na majetku i možné újmě na zdraví cestujících,“ napsala serveru iRozhlas.cz mluvčí ČD Novotná.

Poprvé se k sérii mimořádných událostí na tuzemském železnici vyjádřil také Drážní úřad. Podle vyjádření situaci velmi pozorně sleduje. „V prvé řadě vyčkáme na závěry vyšetřování Drážní inspekce a Policie České republiky. Zjištění příčin napomůže k případné analýze chybovosti. V následujícím období uskutečníme audit zaměřený na práci strojvedoucích a jejich podmínky. V této oblasti také provedeme státní dozor nad rámec plánovaných kontrolních činností u dopravce České dráhy,“ uvedl Drážní úřad v prohlášení.

Ten také vyzve dopisem všechny železniční dopravce, aby provedli vlastní analýzu chybovosti vedoucí k mimořádným událostem posledních dvou let.