Richard W. Graber. Americký velvyslanec v České republice. Právě tento muž strávil několik dní na jihu Moravy. Ten včerejší pak věnoval studentům hodonínské obchodní akademie a také návštěvě milotického zámku, kde se setkal se zástupci Okresní hospodářské komory Hodonín. Se studenty řešil problematiku fungování komunitních nadaci. Se zástupci pak stejné téma, rozšířené o problematiku dárcovství podnikatelů přímo v regionech. „Jsem zde proto, abych oslavil vznik jedné nové komunitní nadace. Ty jsou velmi důležité. Ve Spojených státech jsou samozřejmou součástí života,“ přiblížil důvod své návštěvy Graber.

Ten dále doplnil, že ambasáda sice nemůže podporovat nadace finančně, ale jistou pomoc jim zajistit může. „Pokusíme se jim předat zkušenosti. Pokud bude možnost, tak se budeme snažit přivést experty z oblasti komunitních nadací nebo neziskového sektoru,“ pokračoval Graber.

Za vznikem Jihomoravské komunitní nadace, která bude fungovat na Hodonínsku a Břeclavsku, stojí Zlatuše Maděřičová z Moravské Nové Vsi. „Nechceme se zaměřovat na jednu oblast, chceme se zaměřit na všechno to, co tento region podpoří,“ řekla ředitelka. Tím, že Maděřičová dokázala pro svůj projekt nadace oslovit přímo amerického velvyslance, spoustu lidí překvapila. „Pro mnohé to byl opravdový šok,“ odkryla Maděřičová. Ta zároveň očekává, že návštěva velvyslance jí teď pomůže při získávání peněz. „Teď budeme jednat s podnikateli a přesvědčovat je o tom, že my jsme ti, kterým je správné dávat, protože jsme experti na občanské aktivity a zasloužíme si rozdělovat jejich peníze v regionu,“ nastínila, co lidi z nadace čeká v nejbližší době, Maděřičová.

Komunitní nadace

Je označení typu nadace. Tyto mají určité společné rysy:
1) usilují o zlepšování kvality života v rámci určitého geograficky vymezeného území;
2) jsou nezávislé na jiných organizacích, veřejné a státní správě a dárcích;
3) jsou zastřešeny orgány, které svým složením široce reflektují místa jejich působnosti;
4) poskytují granty neziskovým organizacím na podporu široké spektra vznikajících a měnících se potřeb v místech působnosti;
5) zaměřují se na budoucnost - usilují o vytváření permanentních fondů od širokého spektra dárců – jednotlivců, firem i jiných subjektů, a to především z místa působnosti nadace

Získat peníze od podnikatelů bude pomáhat nadaci také Okresní hospodářská komora Hodonín. „Pro firmy to může být výhodné. Mohou si tak zajistit docela slušnou reklamu,“ řekl ředitel komory Michal Švagerka.

Než přijel americký velvyslanec na Hodonínsko, prohlédl si Lednicko – Valtický areál, navštívil i některé podniky a v Moravské Nové Vsi si vyzkoušel natahování vína koštýřem. „Bylo to skvělé. Užili jsme si báječných pár dní. Do Prahy si odvezu několik lahví vína,“ pochválil Graber.