Od začátku července přestaly platit takzvané polopřevody. Ty umožňovaly, aby auta zůstávala zaevidovaná v registru vozidel bez údajů o novém majiteli. Nyní musí být všechna auta registrovaná na jméno majitele.

Situaci s polopřevody musela řešit i Monika Konečná z Kyjova. „Koupila jsem si nové auto. Do toho různého běhání ohledně vyřízení přepisu se mi moc nechtělo, tak jsem ho nechala v polopřevodu. Potom jsem na ale zapomněla, že ho nemám registrované," uvedla Kyjovjanka. Nakonec si ještě auto v červnu zaregistrovala.

Ovšem ne všichni vlastníci to stihli udělat. Podle Pavla Bránského, vedoucího oddělení dopravněsprávních agent Městského úřadu v Hodoníně, zůstalo bez dokončené registrace kolem dvou tisíc vozů. „Jde o auta, která jsou zaregistrovaná i jinde. Číslo, kolik vozů nesmí na silnice, jde ale těžko určit," uvedl Bránský.

vyřazená auta
Zhruba dva tisíce aut majitelé na Hodonínsku nedoregistrovali do konce letošního června. Proto je hodonínský městský úřad vyřadí z registru. Týká se to i vozů, které jsou přeregistrované jinam.

Po prvním červenci už není možné tato auta převést. Jsou ale stále ještě takoví, kteří si je i nyní snaží zaregistrovat. „Měli jsme případy, kdy lidi přišli po termínu a chtěli, abychom jim převod ještě vyřídili. Vymlouvali se například na to, že byli v zahraničí. To už ale nejde," uvedl Bránský.

Auta s nedokončenou registrací tak administrativně zanikla a nesmí na silnici. Majitelům takových aut nezbývá nic jiného než je dát sešrotovat či umístit na vrakoviště.

Řidiče, kteří by jeli nezaregistrovaným autem, policie v hodonínském okrese ještě nezadržela. „Kontrola takových aut bude namátková. Pokud při zastavení zjistíme, že auto není registrované, tak daného člověka nahlásíme městskému úřadu," uvedl hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

„Platí pro ně stejná pravidla jako pro jiné majitele nepřihlášených aut," doplnil vedoucí hodonínského oddělení přestupků Stanislav Lustig.

Odstavená auta v polopřevodu má v hledáčku také městská policie. „Když někde dlouho stojí a začíná jevit známky vraku, tak si jej obvykle všimneme. Poté se pokoušíme identifikovat majitele pomocí centrálního registru vozidel. Poslední dobou máme pět vraků, u kterých se snažíme najít majitele, za rok jich bývá asi patnáct kusů," popsal situaci ve Veselí nad Moravou velitel tamních strážníků Rostislav Prax.

Například ve Strážnici s odstavenými auty problém nemají. „V současné době zde nemáme trvale odstavená auta nebo vraky bez poznávacích značek na žádné městské silnici ani na veřejném prostranství," sdělil stážnický městský policista Zdeněk Grulich.

Jako polopřevod se označuje odhlášení od původního vlastníka auta, ale nepřihlášení k novému majiteli. Tato možnost k prvnímu červenci skončila a nyní vlastníci odhlašují a přihlašují auto v jednu chvíli. Ti, kdo tuto povinnost opomněli, mají smůlu.

Auta, která po prvním červenci nemají zapsaného majitele, už nikdy nemohou být registrovaná, a tudíž použitelná pro silniční provoz. Polopřevodem se dalo vyhnout například placení ekologické daně.

HANA NENIČKOVÁ
ROMAN DOLEJSKÝ