Na čerstvém mléce si mohou Kyjovští pochutnávat už skoro celý měsíc. Denně se prodá přes sto litrů mléka. V budoucnu by se k nim mohli přidat i Hodonínští, návrh na zřízení automatu na mléko leží na hodonínské radnici.

„Místní lidé jsou na čerstvé mléko zvyklí. Ohlas máme proto opravdu velký. Stížnost se neobjevila žádná. Jen nám nějaký výtržník do přihrádky na mince hodil molitan. Pokoušel se tak vylovit peníze,“ řekl majitel firmy provozující mlékomat Vojtěch Marek. Hned, jak lidé na závadu upozornili, problém majitel automatu rychle odstranil a od té doby se podle Marka nic podobného nestalo.

Poloviční řešení

Prodej mléka v automatech ale není systémovým řešením pro producenty mléka, kteří prodělávají miliony korun. V automatu se nesmí prodat více než pětatřicet procent z celkové produkce mléka. Mlékomaty jsou proto vhodnější pro menší farmy s menším počtem krav. Ty zas mají ale problém s vysokou počáteční investicí. Ceny automatů se totiž pohybují okolo půl milionu korun. Záleží na velikosti a množství funkcí.

„Pro nás toto řešení nemá význam. Denně vyprodukujeme přes čtyři tisíce litrů mléka a v automatu se prodá tak tři sta. Navíc se na prodej vztahují přísné hygienické normy. O návratnosti poměrně velké investice velmi pochybuji,“ uvedl ředitel zemědělského podniku Lipov František Žák. Prodávat mléko na vesnici podle něj nemá vůbec význam.

Stejného názoru je i Marek, který na mléku prodělal už přes pět miliónů korun, přesto do mlékomatu v Kyjově investoval. „Prodej přes automat nám trochu finančně pomohl, ale je to jen malá náplast oproti ušlému zisku,“ přiznal Marek. Ten také požádal kraj o dotaci, protože samotný nákup přístroje ho stál šest set padesát tisíc korun. Taková částka, jak Marek říká, většinu firem od tohoto projektu odradí. Přesto by chtěl mít v budoucnu automat i v Hodoníně, kam už poslal žádost a čeká na odpověď. Břeclav je pro jeho firmu už hůře dostupná. „Vím, že i když budu mít dva nebo tři automaty, ztrátu mně to pořád nevynahradí, ale každá koruna se v dnešní době hodí,“ dodal Marek.

Rozdíl v chuti

Proč by ale měl spotřebitel dát přednost mléku z automatu před krabicovým mlékem z obchodu? Většina lidí se shoduje, že rozdílná je především chuť. Podle Martiny Klárové, která denně do mlékomatu chodí nakupovat, se nedá kvalita vůbec srovnávat.

„Pamatuju si na období, kdy jsem jezdívala k babičce na prázdniny. Každé ráno leželo na stole čerstvě nadojené mléko. To se nedá s dnešním krabicovým ani srovnat,“ řekla. Když zjistila, že je i v jejím městě automat, neodolala a koupila hned dva litry mléka. „Nemůžeme si ho vynachválit, ale myslím, že je to o zvyku. Znám lidi, kteří by ho nevypili. Jenom představa čerstvě nadojeného mléka v nich vyvolává nechuť,“ dodala Klárová.