Povodí Moravy připravuje Baťův kanál na začátek sezóny. Aby nebyl omezený provoz, většinu prací bylo nutné stihnout za půl roku. Od podzimu do jara. „Po ukončení loňské hlavní plavební sezony jsme začali s opravou opevnění Baťova kanálu mezi Výklopníkem a Valchou, kde jsme odtěžili nánosy z koryta a stabilizovali poškozené břehy vodní cesty. Práce jsou prakticky hotové a zbývá nám vysadit zeleň,“ popsal generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák. Opravy tohoto úseku představují druhou etapu oprav opevnění Baťova kanálu mezi jezem Sudoměřice a Valchou. Oprava celého úseku vyšla na 44,8 milionu korun.

Rozšířené přístaviště v Hodoníně.
Nový přístav v Hodoníně. Lodě tam zakotví za tři roky, až bude delší Baťův kanál

Plavba po Baťově kanálu bude v letošním roce podle vodohospodářů plynulejší a bezpečnější. „Novinkou pro letošní sezonu budou nová vyčkávací stání na rejdách plavebních komor ve Starém Městě, Petrově, Huštěnovicích a Uherském Ostrohu. Dělníci dokončují stavební práce na rejdách v Nedakonicích a Veselí nad Moravou. Vše splňuje moderní standardy pro plavbu a bezpečný pohyb plavidel před vstupem do plavební komory,“ sdělil Gargulák. Celkové náklady na modernizaci rejd jedenácti plavebních komor jsou 61 milionů  korun. Opravy opevnění i modernizace rejd jsou v režii Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nová budova ve veselském přístavu, kde se od prvního května otevře turistické informační centrum Baťova kanálu i zázemí pro uživatele přístavu. Stav druhou dubnovou středu.
VIDEO: S novou sezonou otevřou ve Veselí pilotní informační centrum Baťáku

Těsně před zahájením sezony vodohospodáři čistí všechna zařízení na třinácti  plavebních komorách. Důležitá je i údržba a seřízení technologií plavebních komor. Na podzim a v zimě Povodí Moravy ozdravilo porosty na břehu. „Likvidovali jsme suché a poškozené stromy, náletové dřeviny, křoviny a rákos z plavební dráhy, dále také stromy poškozené polomy. Na špatném zdravotním stavu porostu se podepisuje činnost bobra evropského. Nebezpečné byly okousané či z velké části nakousané vzrostlé stromy. Tyto stromy odstraňujme tak, aby nepředstavovaly nebezpečí pro návštěvníky Baťova kanálu,“ doplnil ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek z Povodí Moravy.

Letos bude provoz plavebních komor spuštěný tři dny před slavnostním zahájením hlavní plavební sezóny, tedy již v pátek 28. dubna, konec je stanovený na neděli 1. října.

Budoucí podoba rozšířeného přístaviště ve Strážnici na pravém břehu Baťova kanálu.
Baťův kanál dostane nové molo. Staví ho u skanzenu ve Strážnici. Podívejte se

Do nové sezony se mohou cestující a turisté těšit na novou provozní budovu ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku. Slavnostní otevření je zde naplánované na 1. května, a to na druhou hodinu odpolední. Příchozí se dočkají slavnostního odemknutí Baťova kanálu. O události Deník již informoval.

Pro dětské návštěvníky má být nafouknutý skákací hrad a připravené soutěže. Zájemci se budou moci svézt na koňském povozu nebo se plavit ke hvězdárně, kde má být připravený další doprovodný program. Už dopoledne je v blízkém zámeckém parku naplánovaný discgolfový turnaj. Možné budou plavby lodí. Zahrají kapely bylo nás pět, Cimbálová muzika Fraj nebo FreeTom.

Rozšířený přístav ve Veselí nad Moravou.
Největší přístav: Baťův kanál ve Veselí nad Moravou ozdobí republikové unikáty

Nové molo budou mít cestující k dispozici ve Strážnici. Ředitelství vodních cest České republiky do konce června vybuduje na pravém břehu moderní přístaviště pro čtrnáct malých plavidel a jednu osobní loď. Přístaviště díky své neobvyklé koncepci poskytne příjemné místo pro odpočinek a přímý přístup do přilehlého skanzenu.

„Rozšíření přístavu je nejen potřeba, ale pro rozvoj rekreační plavby jen nutné,“ uvedl před časem ředitel ministerského odboru vodní dopravy Evžen Vydra, který Baťův kanál navštěvuje s rodinou každoročně. Právě z fondu ministerstva dopravy do Strážnice přitéká na tuto výstavbu potřebných více než dvaatřicet milionů korun.