Lidé měli o víkendu výjimečnou možnost prohlédnout si téměř hotovou železobetonovou konstrukci komory i jezu, dokončený první hospodářský most i znatelně upravené koryto říčky Radějovky, které tvoří spojnici s řekou Moravou. Díky úpravám se prodlouží splavnost o sedm kilometrů.

„Čtrnáctá plavební komora Baťova kanálu, která zde právě vzniká, prodlouží splavný Baťův kanál do Hodonína, kde v budoucnu vznikne i přístav pro osmdesát rekreačních lodí," sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

Ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů uvedl, že práce pokračují podle harmonogramu. Stavba má být hotová na podzim příštího roku. „Do Hodonína pak první lodě z Baťova kanálu doplují se začátkem plavební sezony 2026,“ nastínil.

Stavbaře nyní čeká betonáž mostovky spodního hospodářského mostu, osazování dalších technologií jezu a plavební komory.

„Také pokračujeme s úpravami koryta Radějovky tak, aby po něm mohly v budoucnu plout lodě stejně, jako po jiných částech Baťova kanálu,“ popsal zástupce firem, které v místě pracují, Tomáš Hrabina.

close Stavba nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice a přilehlého jezu na Baťově kanálu se blíží do své poloviny. info Zdroj: Ředitelství vodních cest zoom_in Stavba nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice a přilehlého jezu na Baťově kanálu se blíží do své poloviny.

Železobetonová konstrukce jezu a plavební komory je z 2 650 kubíku betonu a 352 tun železa. V září a říjnu má následovat montáž technologie a zejména vlastních hradících konstrukcí a vrat. Navazující současné koryto říčky Radějovky bude v délce osmi set metrů prohloubeno a rozšířeno na šest metrů, aby mohly lodě bezpečně proplouvat. Tento úsek je hraničním tokem mezi Českou a Slovenskou republikou.

Celkové náklady jsou 340 milionů korun bez daně, z toho prodloužení vodní cesty s plavební komorou činí 262 milionů a oprava jezu Sudoměřice osmasedmdesát milionů.

Obnova Baťova kanálu pro turistickou plavbu začala v devadesátých letech minulého století, ročně tam tráví volný čas téměř sto tisíc lidí.