Kromě rozšíření přístavu ve Veselí nad Moravou je součástí projektu i unikátní lodní zdvihadlo s propojovacím kanálem. Jinde v České republice obdobné zařízení není. „Pro zajištění přístupu vznikne nové přemostění Baťova kanálu," přiblížil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Zdroj: Youtube

Podle něj se rozšíří možnosti rekreační plavby a vzroste kapacita kanálového úseku vodní cesty mezi Veselím nad Moravou a Vnorovy, který patří mezi nejvytíženější.

„Nová paralelní vodní cesta rovněž obejde plavební komoru Vnorovy I, nejvyšší na Baťově kanále, jejíž kapacita je v sezoně naplněná a omezuje tak možnosti proplutí mezi jižní částí Baťova kanálu u Strážnice a jeho střední a severní částí směrem do Zlínského kraje," podotkl Bukovský.

Nový plavební okruh láká například Brňanku Lenku Pospíšilovou. „Na Baťově kanále jsem už kdysi před lety byla a byli jsme spokojení. Pokud se okruh opravdu postaví, zvažovala bych se tam znovu podívat,” uvedla.

85 TISÍC NÁVŠTĚVNÍKŮ

Na Baťův kanál zavítají desetitisíce turistů za rok. „Minulý rok jsme měli okolo pětaosmdesáti tisíc návštěvníků. Počítáme, že okruh nám přivede nové návštěvníky. Součástí projektu je i zvýšení kotvící kapacity ve Veselí nad Moravou. Ty jsou aktuálně stoprocentně využívány,“ sdělil ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

Pro plavidla vznikne možnost plout z Vnorov směrem do Veselí jak po řece Moravě, tak po Baťově kanále.

Proměna Baťova kanálu po čtvrt roce. Podívejte se, jak to jde u Rohatce.
VIDEO: Proměna Baťova kanálu po čtvrt roce. Podívejte se, jak to jde u Rohatce

Ve Veselí nad Moravou na jižní straně současného přístavního bazénu nynější šikmý svah nahradí nábřežní zeď s molem, u které budou kolmé výložníky pro stání lodí. V prostoru blízko vjezdu do přístavu pak bude plovoucí molo a vznikne nová provozní budova se zázemím pro posádky plavidel. Počet stání se zvýší o šestačtyřicet na celkových jednaosmdesát.

Koncem loňského roku projektanti dokončili dokumentaci pro společné povolení, nyní Ředitelství vodních cest připravuje podklady pro získání stavebního povolení. „Povolení rozšíření přístavu Veselí nad Moravou očekáváme v srpnu, pro lodní zdvihadlo pak na konci letošního roku," zmínil Bukovský.

ZAČÁTEK STAVBY V ZÁŘÍ

Zahájení stavby rozšíření přístavu je v plánu na září po skončení plavební sezony, stavba zdvihadla a druhé části rozšíření přístavu začne o rok později. „První část rozšíření přístavu blíž k městu by měla být zprovozněna v květnu příštího roku, druhá část u vjezdu do přístavního bazénu pak o rok později. Stavba zdvihadla bude trvat ještě o rok déle," nastínil Bukovský.

Celý okruh včetně lodního zdvihadla a nového přístaviště Zarazice má být v provozu v květnu 2027. Předpokládané náklady jsou půl miliardy korun. Podle zástupců Ředitelství vodních cest se ještě budou dopřesňovat.

Zdroj: Youtube

Nejedná se o jedinou velkou investici na Baťově kanále. Od loňského roku stavbaři pracují na nové plavební komoře Rohatec/Sudoměřice. „První lodě jí proplují v roce 2026," slíbil ministr dopravy Martin Kupka.

Plavební okruh Veselí nad Moravou - Vnorovy:

  • nové lodní zdvihadlo ve Veselí
  • krátký propojovací plavební kanál
  • nové přemostění Baťova kanálu
  • rozšíření přístavu ve Veselí o 46 stání
  • přístaviště Zarazice
  • začátek stavby: září 2024 (rozšíření přístavu)
  • uvedení do provozu: květen 2027