Jenže před měsícem přišel osudový čtvrteční večer a tornádo se přehnalo i přes nové bezbariérové centrum denních služeb. „Z budovy zůstaly jen obvodové zdi a částečně se zachovalo vybavení, které bylo připevněno k těmto zdem. Jinak odletěla celá střecha a stropy, odletěla pergola a oplocení. Vnitřky místností byly poničeny včetně volně stojícího nábytku. Všechna okna byla vysklena,“ popsala napáchanou spoušť pracovnice pečovatelské služby Lenka Švagerková.
Poničené bylo i venkovní osvětlení a samozřejmě i zeleň. „Na chodník před vstupem nám ještě přiletělo cizí auto,“ podotkla.
Jak smutně připomněla starostka dvoutisícovým Mikulčic Marta Otáhalová, centrum se podařilo postavit zhruba za 6,5 milionu korun. „Z toho je 5,5 milionu dotace, která má být teprve vyúčtovaná,“ doplnila starostka.
Jenže nyní se bude muset začít od znovu. Po prvotním zajištění nyní následují přípravy nových stavebních prací. „Bude muset být znovu postaven věnec budovy, štítové zdi, kompletně nový krov včetně krytiny, komín a stropy. Pak se bude pokračovat dál,“ nastínila plány na obnovu mikulčické pobočky Švagerková. Starostka doufá, že se podaří zahájit stavbu věnce a následně i střechy ještě v podzimních měsících.
S obnovou zázemí pro starší a postižené lidi má pomoci i veřejná sbírka, kterou Hodemiss otevřel zhruba před týdnem. „Vznikla mimo jiné i na popud těch, kteří se dotazovali, kam nám mohou zaslat finanční podporu. Sám se na nás například obrátil jiný poskytovatel sociálních služeb ze Šumperka, který si nás našel na internetu, a jehož zaměstnanci se na obnovu našich služeb skládají. Sbírka je tedy určena komukoliv a je otevřená. Její výtěžek chceme použít na nové vybavení a obnovu budovy,“ přiblížila manažerka pečovatelské služby Lenka Švagerková.
Denní centrum funguje jako ambulantní služba, která je určená převážně starším lidem, kteří se cítí osamoceně, ale i zdravotně znevýhodněným, a to v pracovní dny od sedmi ráno hodin ráno do sedmnácti odpoledne. „Může být poskytnuta v individuálním rozsahu, například tři hodiny denně, dvakrát týdně a podobně. Klientovi je poskytnuto kompletní zázemí včetně odpočinku v bezpečném a příjemném prostředí za nepřetržité účasti pracovníků,“ uvedla Švagerková s tím, že podle dohody může být zajištěna strava a poskytnuta hygiena. „Cílem služby je zbavit člověka pocitů samoty a umožnit mu trávit den aktivně a společně a poté jej bezpečně navrátit zpět domů. Služba je významnou pomocí rodinným příslušníkům, kteří se tak mohou věnovat svým záležitostem,“ osvětlila pracovnice.
Po tornádu tuto službu poskytují jen v Hodoníně. „Klienty z postižených oblastí, tedy Mikulčic, Lužic, hodonínského Pánova a poškozené části Bažantnice zdarma odvážíme do služby vlastním autem a zdarma je odvážíme zpět domů. Převoz zajišťujeme dostatečně pohodlným a bezbariérovým vozem, je tedy bezpečný i pro vozíčkáře,“ dodala Švagerková s tím, že tento bezplatný převoz budou poskytovat do konce tohoto roku.