Marcel Janík z Hodonína se po městě většinou pohybuje po svých nebo autobusem, občas si ale zavolá taxi. Zvláště tehdy, když jde s kamarády za zábavou. „Pokud si chci dát třeba pivo a venku je zima, jedu taxíkem. Sveze mě za padesát korun a jsem v suchu a teple," svěřil se mladík.

Možností má přitom čím dál více. Přepravců na Hodonínsku totiž přibývá a někteří taxikáři dokonce hovoří o konkurenčním boji.

Podle Adama Marka, který jezdí pro společnost RB taxi, řidičům v okresním městě berou zákazníky hlavně přespolní taxislužby, které do Hodonína zajíždějí. „Je tady velká konkurence, protože o víkendu mají otevřeno diskotéky a kluby. Třeba v Dubňanech, Ratíškovicích nebo Mutěnicích takové akce nemají. Proto jezdí taxikáři za prací sem. Nikdo jim to bohužel zakázat nemůže a nám to bere zákazníky," posteskl si taxikář.

ceník taxislužeb
Hodonín: RB taxi , City taxi, Euro taxi, KM taxi, Kelly taxi
- nástup 10 korun
- 20 korun na kilometr
- po Hodoníně za 50 korun
- čekání 3 koruny za minutu
- smluvní ceny

Že vymezit oblast pro taxikaření není možné, potvrdil také vedoucí hodonínského odboru dopravy a přestupků František Štěpánek. „Mít v Hodoníně taxislužbu může klidně někdo, kdo má registraci v jiném městě. Stejně jako ten, kdo je registrovaný přímo v Hodoníně, může živnost provozovat v jinde," vysvětlil Štěpánek s tím, že úřad eviduje přibližně padesát aut taxislužby a toto číslo se příliš nemění. „Provozovatelé svá auta průběžně obměňují," dodal vedoucí.

Přibývá ovšem živnostníků, kteří se přepravováním lidí živí, a nemusí jít nutně o taxikáře. „Před dvěma lety bylo řidičů vlastnících auta k přepravě nejvýše devíti osob čtyřiadevadesát. Loni už jich bylo o dvanáct více," upozornil vedoucí obecního živnostenského úřadu v Hodoníně Tomáš Balák.

Větší nabídka dopravců může ovlivnit také ceny. Podle zjištění Hodonínského deníku Rovnost zájemce u oficiálních taxislužeb zaplatí asi padesát korun. Mimo město je to zhruba dvacet korun za kilometr. K tomu je nutné přičíst například dvacet korun za nástup, případně tři koruny za čekání. Jen pro srovnání, například taxikáři v Blansku či Boskovicích jezdí i za devětatřicet korun. „Když se spočítají náklady za palivo a řidiče, taxislužbě toho moc nezbude. Ten, kdo vozí na živnostenský list, zlevnit může, protože mu celá částka jde do kapsy," poukázal Marek.

Uvítal by proto cílenou regulaci taxislužeb na Hodonínsku. „Pokud chce někdo lidi vozit, ať pak jezdí ve svém městě," řekl řidič s tím, že se snaží domlouvat alespoň smluvní ceny pro své zákazníky.

Usednout za volant taxíku je od černa roku 2012 přitom snazší v tom smyslu, že zájemci nemusejí skládat zkoušku z odborné způsobilosti. Přesto je potřeba splnit závazné podmínky. „Jednotlivé obce jsou podle ustanovení zákona o silniční dopravě oprávněné řidičům taxislužby stanovit povinnost složit zkoušky z místopisu. Záleží potom na konkrétní obci a její vyhlášce, jaké znalosti budou muset řidiči prokazovat," sdělil Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

V poslední době se také rozmáhají alternativy taxislužeb. Firma přes aplikaci domlouvá zákazníky svým partnerským řidičům, kteří si tak třeba při běžné práci přivydělávají. Jezdí vlastním autem a potřebují jen mobil s navigací a aplikaci. Službu provozuje společnost Uber v Praze.

Podle resortu dopravy však porušuje stanovené podmínky, protože působí na stejném trhu jako taxi. „Ministerstvo vedlo odvolací řízení kvůli neoznačení aut žlutou střešní svítilnou s nápisem a nevybavení taxametrem. Příslušní dopravci dostali pokuty," uvedl Neusar a upozornil, že koncem léta se má objevit novela zákona o silniční dopravě.