Na jeho březích byla před několika dny dokončena stavba páteřní cyklostezky, po níž teď zájemci dojedou z Kroměříže až do Hodonína. Její celková délka nyní dosahuje osmdesát kilometrů.
Zatímco lodě tedy kolem celého kanálu až do Hodonína zatím nedojedou, cyklisté ano. Umožnilo to dokončení několika úseků na Zlínsku a Uherskohradišťsku.
„Ve Zlínském kraji už téměř na celé trase převládá asfaltový povrch, takže je stezka vhodná pro in-line bruslaře a navíc maximálně bezpečná – téměř výhradně položená zcela mimo motorovou dopravu,“ uvedl projektový manažer Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu a vodní cesty na řece Moravě Jiří Durďák.
Výstavba cyklostezky začala již před několika lety. Zpočátku vznikaly pouze lokální úseky budované obcemi a mikroregiony. Postupně jich přibylo a od nynějška jsou propojené.
Na území okresu Hodonín, mezi Uherským Ostrohem a Veselím nad Moravou, je zatím stezka více vedena po místních silnicích, které však díky menšímu provozu cyklisty vesměs neomezují.
Cyklostezka u Baťova kanálu je podle Durďáka ideální pro dálkové cyklisty, rodiny s dětmi, in-line bruslaře, seniory a tělesně postižené, kteří ocení takřka absolutní rovinu a přehledný terén.
Stezka pro milovníky cyklistiky nabízí také ideální spojení plavby s cykloturistikou. Rýsuje se také možnost nalodit se i s kolem na hausbót a kombinovat plavbu s vyjížďkami nejen podél Baťova kanálu, ale i do okolí.
„Cyklostezka by už z principu neměla vést podle frekventovaných cest, ale spíš příjemnou přírodou. Podél vody je to ideální,“ uvedl k nové možnosti ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek. Přínosem pro turistiku na kanálu jsou podle něj nejen ti, kteří se přímo plaví. „Cyklista se nám ve statistikách jako návštěvník neobjeví, ale on se zastaví v přístavišti, dá si tam pivo, dětem koupí nanuk a slouží to k jeho rekreaci,“ uvádí příklad ředitel. Baťák je podle něj vábnička do regionu i bez toho, že by se lidé chtěli přímo vozit na lodích.
Jak funguje cykloturistika kolem řeky, sledují i Hodonínští. Na druhém břehu Moravy vidí z přístaviště U Jezu na část dálkové trasy Varšava – Vídeň. Frekvence cyklistů je tam čím dál vyšší.
„Často naproti nás zastaví a chtějí se občerstvit. Sedneme na loďku a něco jim zavezeme,“ říká provozovatel hodonínského přístaviště František Ondruš. „Slováci udělali kolem Moravy a slovenské části Baťova kanálu skutečně stezku na úrovni a nárůst zájmu je tam velký,“ dodal.
O možnost dálkové cesty z Hodonína do Kroměříže bude podle Ondruše zájem. Už nyní někteří cyklisté z Hodonína vyjíždějí přes most do slovenského Holíče, aby se napojili na zmíněnou cyklistickou magistrálu do Vídně.
IRENA TROJKOVÁ
ZDENĚK ŠMÝD