„Tento týden nám přišel dodatek ke smlouvě s tím, že jsme získali slíbené dotace," uvedla starostka Násedlovic a předsedkyně mikroregionu Ždánicko Vlasta Mokrá.

První zhruba dvouapůlkilometrová etapa, jejíž stavba začala v minulém roce, prozatím spojila Želetice a Dražůvky. Stála více než deset milionů korun. Po trase se už prohánějí cyklisté i bruslaři. „Hlavně Želetičtí cyklostezku hojně využívají, víc se ale těší na druhou část. Tato se jim zdá krátká," zasmál se starosta Želetic Pavel Planeta.

Ten u stezky vítá především její dobrou polohu. „Nachází se v těsné blízkosti obce. Pro lidi je to velmi výhodné, protože se na místo, kam potřebují, rychle dopraví," vyzvedl Planeta.

Druhá etapa vedoucí z Želetic do Uhřic má měřit tři a půl kilometru. „Na místě už se pracuje. Pokud všechno dobře půjde, chtěli bychom tuto část zprovoznit ještě do konce prázdnin," uvedla Mokrá s tím, že nejdelší zamýšlený úsek vyjde na dvaadvacet milionů korun.

„Z toho devatenáct milionů jsme získali v dotacích, což je zhruba pětaosmdesát procent nákladů. Zbytek doplatí jednotlivé obce mikroregionu ze svých rozpočtů. Letos to bude dvě stě tisíc korun," upřesnila předsedkyně.

Jediné, co zahájení stavby druhé části až doposud bránilo, byly peníze. Dodavatel totiž v soutěži vyhrál zakázku na kompletní projekt. Jakmile bylo jasné, že jsou dotace schválené, mohli dělníci ihned navázat na již započatou práci. „Směrem na Uhřice jsou v okolí cesty už vykácené keře. Vše je připravené na stavbu," sdělila Mokrá.

V červnu hodlá mikroregion podat další žádost o dotace na závěrečnou etapu z Dražůvek do Ždánic a celý projekt zakončit. „Pokud se nám podaří získat zbytek peněz, cyklostezku dokončíme už v příštím roce," informovala Mokrá.

Stavebníci za sebou mají také několik technických zádrhelů. „Řešili jsme například prorůstání konstrukčních vrstev, ke kterému na podobných stavbách dochází. Nakonec jsme si s tím ale poradili," uvedl projektant cyklostezky Adolf Jebavý.

Další obtížná situace podle něj nastane u výstavby křížení silnice první třídy číslo 54 se stezkou. „Jde o to, abychom zajistili dostatečnou bezpečnost provozu, což při plánování bylo docela složité. O záměru jsme jednali s Ředitelstvím silnic a dálnic i policií. Tento úsek se bude dělat až na závěr," dodal Jebavý.

Cyklostezka vzniká v místě zrušené části železniční trati číslo 256. Tu mikroregion koupil v roce 2010 za zhruba tři miliony korun. Jeho zástupci se navíc stále poohlíží po zbylém úseku Uhřice Čejč.

Správa železničních dopravních cest (SŽDC) jej prodává za šestačtyřicet milionů korun. Mikroregion čeká na lepší podmínky. „SŽDC nabízí pouze celou dráhu. Máme velký zájem protáhnout cyklostezku z Uhřic do Klobouk u Brna, jenže budeme řešit pouze trasu, která se týká obcí našeho mikroregionu," uzavřel Planeta.

Ždánická trasa pro výletníky není na Hodonínsku první, která vede místo kolejí. V roce 2012 cyklostezka Mutěnka oficiálně nahradila stejnojmenný úsek, po němž jezdila lokálka Kyjov-Mutěnice.