Vše záleží na tom, jestli město získá na několikapodlažní stavbu dotaci. „Myslím si, že takový parkovací dům má pro Hodonín přínos, především pro turisty. Odhaduji, že místní by jej využívali méně. Zvláště ti, co hledí na každou korunu, si budou kola zamykat jako doposud do stojanů," svěřila se se svým názorem Renata Neradová z Hodonína.

Cyklodům by mohl vzniknout na volném pozemku mezi budovou Českých drah a nynějším denním barem a řeznictvím. „Navrhovaný plně automatizovaný samoobslužný parkovací systém umožní za nízký poplatek bezpečně odstavit jízdní kola i elektrokola s váhou do padesáti kilogramů, aniž by hrozilo jejich poškození či krádež," přiblížil vedoucí hodonínského odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Parkovací dům pro kola u hodonínského vlakového nádraží.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Zaparkovat kolo tam bude možné nepřetržitě. Cena za čtyřiadvaceti­hodinovou úschovu by činila pět korun za kolo. Podobné cyklodomy už fungují v Hradci Králové či Přerově, kde navíc držitelé in-karet Českých drah parkují zdarma. „U nás funguje od začátku roku. Zájem se postupně zvyšuje, zatím jde tak o poloviční využití kapacity. Řada lidí totiž ještě zůstává věrná stojanům, ale postupně přecházejí k nám," přiblížila za správu přerovské více než jedenáctimetrové cyklověže Dana Neshybová s tím, že ji využívají jak turisté, tak místní. V červnu tady zaparkovalo téměř devatenáct set kol. Podobně vytížený je i cyklistický parkovací dům v Hradci Králové, který se zájemcům otevřel v roce 2013.

V příštím roce by měl další vyrůst v Břeclavi. V Hodoníně pak do konce roku 2018. Tedy pokud radnice získá grant z programu, který vyhlásilo ministerstvo pro místní rozvoj. „Spolu s žádostí o dotaci se připravuje projektová dokumentace pro územní souhlas, ve spolupráci s Českými drahami se pak řeší vlastnická práva k pozemkům. Náklady na parkovací dům jsou odhadované zhruba na deset milionů korun," uvedl vedoucí rozvoje města s tím, že dotace by mohla pokrýt až devadesát procent nákladů.

Pro hodonínský parkovací dům se počítá s kapacitou sto osmnácti kol. Při parkování nebude nutné ani sundávat příslušenství, například světla, cyklotašky, batohy, přilbu ani nákupy. „Doba odbavení je do pětadvaceti sekund," doplnil Novák.

Cyklověži dalo zelenou také vedení radnice a vyčlenilo i přes čtyři sta tisíc korun na vícestupňovou projektovou dokumentaci a studii v městském rozpočtu. „Myslím si, že díky ní by mohlo více lidí využívat kombinaci kola a vlaku. V současnosti se pro bezpečné parkovaní dají využít až stojany u městské policie či polikliniky," uvedl místostarosta a cyklista Ladislav Ambrozek, který chce ještě dořešit návaznost na autobusové nádraží.

Ne všichni jsou ale z parkovacího domu pro kola nadšení. „Myslím si, že by pak po městě jezdilo více lidí na kole. Stěhuji se do Hodonína z Brna kvůli tomu, že jsou tam cyklostezky přeplněné, tak bych nebyl rád, kdyby byly plné i tady," dodal Jiří Dvořáček.