Jasněji už je podle Ředitelství silnic a dálnic o tom, kudy se řidiči vydají dál. Řešení cílí hlavně na kamiony, které budou mít více než dvanáct tun.
„Naše představa je, že když sjedou z dálnice, nepojedou doprava do Bzence, ani po trase II/426 ve směru na Strážnici, ale pojedou doleva po I/54. Přijedou do Veselí nad Moravou na nový kruhový objezd, z něj se dají na I/55 a budou pokračovat na jih,“ popsal záměr ředitel zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic, Karel Chudárek.
Zároveň upozornil na to, že pro kamiony nad dvanáct tun bude uzavřený tah ze Bzence přes železniční přejezd, křížení cyklostezek na Přívoz a pak dál do Strážnice. Tam by se tak kamiony měly mimo jiné vyhnout průjezdu náměstím Svobody, případně cestě ulicí Jana Skácela na křižovatku před Veselskou bránou.
„Jde o návrh, o kterém se ještě bude jednat,“ reagoval místostarosta Bzence Miroslav Goliáš.
Popsal také cestu kamionů po silnici I/54 ve směru na Bzenec, Vracov a Kyjov. První zákaz tranzitu má být na silnici II/426 na Strážnici, tedy před křižovatkou u Desty. Kamiony by tedy měly pokračovat dál do sousedního Vracova, kde na ně má čekat další zákaz, tentokrát nebudou moci odbočit na jih, přes Vacenovice a Ratíškovice.
- Sjezd z chystané dálnice D55 u Bzence
Do stejné situace se má pak dostat řidič kamionu o několik kilometrů dál, ve Vlkoši, kde nebude moci odbočit na Skoronice a Milotice. Značky by měly pustit kamiony k odbočení doleva až na Svatobořice-Mistřín, tedy po absolvování dalších náročných kilometrů.
„Je otázka, jestli je pro kamioňáka, který jede z dálnice a chce se dostat do Hodonína nebo do Břeclavi, tato trasa vyhovující. Předpokládám, že když budou zákazy tranzitu i v navigacích, tak kamioňák tuto cestu nezvolí. A bude volit cestu, že pojede na Veselí a tradičně na Hodonín a Břeclav,“ popsal místostarosta na posledním zastupitelstvu.
Zároveň připomněl snahu o to, aby se šofér, který bude sjíždět z dálnice na silnici I/54, mohl řídit značením už přímo při sjezdu v levém pruhu.
„Aby ho směrovalo a dávalo doporučení řidiči na Veselí tak, jak bylo od prvopočátku této záležitosti slibováno,“ uvedl místostarosta Goliáš.
Krom toho Ředitelství silnic a dálnic loni v listopadu zadalo vypracování projektové dokumentace pro dopravní stavby ve Bzenci v odhadované ceně přesahující čtyřicet milionů korun. Ty se týkají právě průjezdu městem po silnici I/54.
Jde o dvojice nových okružních křižovatek, a to jak u odbočky na Strážnici, tak na hlavním náměstí u hotelu Junior. Dále jde o dělící ostrůvek na přechodu pro chodce pod bývalými kasárnami a přechodu pro chodce u prodejny Penny marketu.
Nahrává se anketa ...
Důležitost připravovaných opatření vnímají také u sousedů ve Vracově. „Na společném jednání jsem vyslovil obavy, že veškerá tranzitní doprava mířící na jih bude po sjezdu z dálnice ve Bzenci pokračovat dál právě přes Vracov, Vacenovice a Ratíškovice,“ oznámil starosta Vracova Petr Fridrich.
A pokračoval. „Když pominu už tak hustý provoz, tak silnice z Vracova směrem na Vacenovice je komunikací třetí třídy, a ta rozhodně není na tak enormní zatížení rozhodně stavěná,“ zdůraznil starosta Fridrich.
Současně poukázal na mnoho rizikových úseků. A to především u základní školy a také na křižovatce Na Rybníčku, kde se za železničními přejezdy potkávají obě odbočky na Vacenovice a Ratíškovice.
„V podobném duchu jsem se vyjádřil i na nedávném setkání s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Vznesl jsem požadavek, aby bylo v souvislosti s otevřením úseku dálnice D55 ve Bzenci zamezeno průjezdu tranzitní dopravy právě přes Vracov směrem na Hodonín. Dle posledních informací by se tak mělo i stát,“ sdělil Fridrich.
Přitom všem zřejmě nepůjde o krátkodobé řešení problematické tranzitní kamionové dopravy. Zprovoznění trojice dálničních úseků na sever od Bzence sice silničáři předpokládají začátkem letošního prosince, ale s navazujícími čtrnácti kilometry se počítá až zhruba za sedm let.
„Navazující úsek přes Bzeneckou Doubravu v galerii chceme zprovoznit v roce 2031,“ uvedl na posledním jednání oblastní šéf Ředitelství silnic a dálnic Chudárek.
Po dokončení těchto úseků se má dálnice D55 dostat až k nové křižovatce nad Rohatcem. Tranzitní kamionová doprava tak má pokračovat dalšími kilometry dálničního koridoru, který by měl odlehčit přetížené silnici I/55 ve Veselí nad Moravou, Vnorovech, Strážnici a Petrově.
VIDĚLI JSTE? Sezona skanzenu ve Strážnici začala stylově, krojovaným stavěním máje