Problémovou se ukazuje část přes ptačí oblast Bzenecká Doubrava-Strážnické Pomoraví. I tady ale Ředitelství silnic a dálnic pokročilo. V minulým měsících uzavřelo smlouvy na projektanty pro zpracování dokumentace pro společné povolení u úseků mezi Bzencem a Bzencem-přívozem a Bzencem-přívozem a Rohatcem.

Silničáři předpokládají stavbu úseku mezi Bzencem a Bzencem-přívozem mezi roky 2030 a 2033. Povede nenáročným lesnatým terénem Dolnomo­ravského úvalu. Stavba měří 3225 metrů a bude mít dva pruhy v každém směru jízdní pruhy. „Trasa budoucí dálnice vede lesním komplexem Doubrava s ptačí oblastí Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomora­ví, patřící do soustavy NATURA 2000. Tam dálnice povede v zářezu v zastřešené gale­rii, jejíž délka je necelé dva kilometry," přiblížila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

close D55 na Hodonínsku a Břeclavsku. Některé úseky už vznikají, další silničáři připravují. info Zdroj: Deník/Markéta Evjáková zoom_in D55 na Hodonínsku a Břeclavsku. Některé úseky už vznikají, další silničáři připravují. Pro zvětšení klikněte.

V lese kříží trasu D55 přeložka lesní cesty a speciáln most. „Součástí stavby je například výstavba protihluko­vé stěny na estakádě vpravo, která bude vysoká čtyři metry a ochrání obyvatele Bzence před hlukem z dálnice," zmínila Trubelíková.

Ve stejném termínu mají silničáři stavět i navazující úsek mezi Bzencem-přívozem a Rohatcem.Příprava nyní pokračuje vy­tyčením a průzkumy. „Součástí tohoto navazujícího úseku je zastřešená galerie v délce devíti a půl kilometru. Celková délka této stavby je skoro jedenáct kilometrů. Vznikne zde devět mostů i dvě mimoúrovňové křižovatky u Rohatce a Bzence-přívozu," nastínila Trubelíková.

Rohatecký starosta Jarmil Adamec považuje stavbu D55 za velký přínos. „Urychlí dopravu ze severu na jih, a propojí D1 od Kroměříže s D2 u Břeclavi. Také přinese nyní už zcela nutné odlehčení dopravy všem obcím na trase stávající I/55. Málokdo si dokáže představit jaké to je, když středem slovácké obce projíždí denně patnáct tisíc aut, všechny mezinárodní kamiony, kterým se nechce jet ze směru od Polska přes D1 na Brno a teprve pak zabočit na D2 na Břeclav," řekl starosta.

Zároveň si uvědomuje, že dálnice sebou přinese i negativa. „Lidé jsou zvyklí bezplatně jezdit po I/55, zatímco dálnice je zpoplatněna. Dneska je z I/55 odbočka každých pár kilometrů vlevo vpravo, zatímco dálnice má už z logiky věci sjezdy vždy po delších úsecích, a je to tak správné. Lidé jsou ale čím dál více pohodlnější, a proto ten kdo jezdí, jak se říká „okolo baráku“ bude nadávat, ovšem ti, kteří cestují třeba i denně za prací do vzdálenějších míst, dálnici uvítají," míní Adamec. Nastínil také specifika Rohatce. Silnice I/55 v podstatě obec rozřezává na dvě poloviny.

Stavba D55 má také své kritiky. Podle předsedy spolku Děti Země Miroslava Patrika měla být D55 dávno z území ptačí oblasti vymístěna. „Už v roce 2007 jsme předložili alternativní trasu dálnice po levém břehu Moravy, takže řešení existuje. Stačilo už jen změnit územní plány kraje a obcí a možná by se příprava a výstavba dálnice více urychlila," komentoval Patrik.

Podle něj stát stavbou dálnice likviduje část ptačí oblasti. „Pokud stát nadále trvá na likvidaci části této ptačí oblasti, spory o způsobech zmírňujících a kompenzačních opatření mohou po čtrnácti letech nejasností pokračovat dalších pět a více let," myslí si Patrik.

Dříve než v oblasti u Bzence-přívozu mají být hotové úseky mezi Rohatcem a Lužicemi a Lužicemi a Břeclaví. Stavbaři tady mají pracovat mezi roky 2028 a 2032. „Mezi Rohatcem a Lužicemi mají vzniknout například mimoúrovňové křižovatky Hodonín - sever a Hodonín - západ a dvě protihlukové stěny," vyjmenovala Trubelíková. Mezi Lužicemi a Břeclaví vznikne zase mimo jiné i jedna okružní křižovatka.

Předpoklad dokončení aktuálně budovaných úseků dálnice D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem i Moravským Pískem a Bzencem je v roce 2024.

Spoluautorkou textu je LUCIE BURIANOVÁ.