Bývalá stanice kromě ubytování nabídne také odkazy na historii zdejší dráhy. „Dokonce jsem nechal udělat i tabuli jako na nádraží. Upomínka tady bude velká, Jarohněvice jsem měl vždycky rád, dokonce tady působili moji praprarodiče i prarodiče. Také na recepci připravím nějaké pohlednice a původní fotografie, a to z let 1900 až 2022, které přiblížily historii nádraží a zdejší štreky,“ sdělil Kazík. Provoz na trati od počátku minulého století byl rušný. Technika tam převážela například zemědělská zvířata, výrobky sklářů či uhlí.

Druhé nádraží uprostřed patnáctikilometrové trasy ožilo už před čtyřmi lety. Budova železniční stanice ve Svatobořicích se proměnila v restauraci Na Nádraží. „Své návštěvníky si našla, jezdí z Dubňan, Kyjova i okolí. Samozřejmě když se oteplí a je sezona, je u nás nátřesk,“ řekl majitel restaurace Petr Horák.

Jakub z Hodonínska potřebuje vibrační vestu. Usnadní mu to dýchání.
VIDEO: Malý Jakub z Hodonínska bude mít vibrační vestu. I díky čtenářům Deníku

Hosté z okolí sem míří hlavně od března do konce října. „Fungujeme ale celoročně. Když byl covid, bylo to horší, takže jsme otvírali z okýnka až odpoledne,“ vzpomněl Horák. U trasy se navíc nachází i solární lampa s odpočívadlem, kterou mohou zájemci využít i potmě. „Je tady možnost dobít si telefon nebo nafouknout kolo,“ podotkl Horák.

Desítky tisíc turistů

Jak shrnul Zdeněk Šmýd z Turistické asociace Slovácko, na cyklostezce je zcela jasně vidět, proč je u cykloturistů oblíbená. „Žijí totiž i budovy kolem ní. Za aktivitami kolem cyklostezky stojí i její úspěch. Výrazně jí pomáhá nabídka gastronomie nebo byť i drobnější zajímavost, která svádí k zastávce,“ upozornil Šmýd.

Stezka známá jako Mutěnka se podle Luboše Kaly z Nadace Partnerství, jenž se podílí na mapování chování cyklistů v Česku, loni těšila největší oblibě v Jihomoravském kraji, a to z osmi vybraných cyklotras. Od poloviny května do října 2021 projelo a prošlo nejvíce turistů právě po Mutěnce. Na zastávce u Dubňan sčítače zaznamenaly jednasedmdesát tisíc lidí.

Restaurace Na Radnici v Hodoníně zůstává zavřená.
Hodonín: radniční restaurace bude další měsíce bez obědů a večeří

Koleje mezi Mutěnicemi a Kyjovem začala pokládat od roku 1899 společnost pro stavbu železnic a provoz. Podle informací od Klubu přátel lokálek se v roce 1929 dostala do rukou státu. Osobní doprava na ní skončila v roce 2004 a pět let později byla úředně zrušená. I když se k petici záchranu přidalo více než tisíc lidí, vlastník ji na začátku roku 2012 odstranil. Ještě téhož roku svazek Mutěnka na jejím místě zprovoznil čtrnáct kilometrů dlouhou cyklostezku.