Martin musel přijet zadní bránou, protože v té hlavní byl nepřekonatelný nával lidí u pokladny.

„Zájem lidí je rok od roku vyšší,“ pokyvoval hlavou nad zájmem návštěvníků jeden z organizátorů slavnosti a čejkovický starosta Pavel Novotný. Nádvoří čejkovického zámku tak v pátek po jedenácté hodině pojalo odhadem více než čtyři sta lidí. Měli možnost ochutnat mladé víno od devětadvaceti místních vinařství. Čtrnáct z nich se mohlo na láhvích pyšnit logem se sv. Martinem.

„Všichni místní vinaři, kteří víno oficiálně vyrábějí a lahvují, se dohodli, že zajistí akci společně,“ vysvětlil starosta. Návštěvníci tak mohli srovnat na jednom místě rozdíl mezi mladým vínem bez oficiální značky a tím, které je schválené jako Svatomartinské.

To se slavnostně otvíralo ve stejný čas i na Masarykově náměstí v Hodoníně. Pořadatelé připravily pro příchozí i regionální speciality jako jsou škvarky, chleba s tlačenkou a cibulí či zelňačka.

Přestože pořadatelé nabídli vína bílá i červená, zvyšující se zájem o růžové víno byl znatelný. Ochutnat ho přišly především dámy. „Otec se věnuje vinařství, takže k vínu mám samozřejmě vztah, a i když mám raději červené, letos jsem vyzkoušela růžové. A bylo výborné, takže jsem ho přišla ochutnat sem,“ uvedla jedna z příchozích Vladimíra Veselá.

Plno bylo i v kyjovském informačním centru. I tam byl vidět rostoucí zájem o svatomartinskou značku. „Každým rokem nabízíme více vzorků. Bývalo to přibližně dvacet od osmi až deseti výrobců. Letos máme třináct vinařství a více než čtyřicet druhů,“ informoval za pořadatele Pavel Navrátil.