Historicky nejrychlejší spojení Slovácka a Brna mají obstarat nové přímé vlaky. Jezdit budou od 14. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády a Hodonínsko se zároveň zapojí do Integrovaného dopravního systému (IDS). Přibudou také vlakové spoje z Kyjova do Veselí nad Moravou. Lidem se ale nelíbí, že zapojením regionu do nového systému přijdou o přímé autobusy do Brna a nazpět.

„Revolucí projde spojení Brna a Slovácka. Nové přímé linky R5 ujedou vzdálenost Brno – Hodonín jen za hodinu a pět minut,“ upozornil na největší novinku v jízdních řádech mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Celkem dráhy vypraví na trati Hodonín – Břeclav – Podivín – Zaječí – Šakvice – Brno, hlavní nádraží denně čtyřiadvacet spojů, z toho osm vlaků bude jezdit jen v pracovních dnech a tyto budou navíc stavět v Modřicích. Ve špičce budou vlaky jezdit každou hodinu, mimo špičku ve dvouhodinových intervalech.

Vlaky ale nahradí přímé autobusy, kterých, jak už hodonínský Deník dříve informoval, razantně ubude. Zatímco ve špičce jezdily čtyři, nyní vyjede jen jeden. Přeplněné budou už z Hodonína a přistupující na trase například v Mutěnicích, Čejči či Terezíně už se do nich nemusejí vejít.

Hodonínští zastupitelé včera živě diskutovali o tom, zda město podepíše smlouvu o zajištění financování IDS v kraji, které Hodonín bude stát milion tři sta tisíc korun ročně.

„Za první je na Hodonínsku velká nezaměstnanost a za druhé jsme třetí největší město v Jihomoravském kraji. Spojení s Brnem by proto mělo být nadstandardní, nebo ne horší, než se IDS zavedl,“ řekla například místostarostka Anna Matějková. Na tu se již obrátila řada nespokojených lidí, kteří denně dojíždějí do Brna za prací nebo do škol. Obává se navíc, že pokud lidem nebude vlakové spojení vyhovovat, začnou jezdit autem. Starosta Hodonína už dříve řekl, že lidé si budou muset zvyknout jezdit vlakem, který je pohodlnější a vleze se do něj více cestujících. Po zavedení nových rychlých vlaků se podle něj dopravní obslužnost výrazně zlepší.

Zastupitelé smlouvu nakonec schválili s tím, že Jaromír Holec, ředitel společnosti Kordis, jež IDS spravuje, je ujistil, že i po zavedení systému se dají udělat změny. „Rychlíkové vlaky by měly jezdit přesně, jinak bude kraj dráhy penalizovat,“ doplnil Šimeček.

Novinkou v jízdních řádech jsou i vlaky z Kyjova do Veselí nad Moravou. „Z Kyjova pojedou nové vlaky do Veselí v pět hodin a devět minut ráno a v sedm hodin a sedm minut, v opačném směru pak za pět minut půl páté a za pět minut půl sedmé odpoledne,“ upřesnil Kubala.

Změny však bude provázet i méně příjemná zpráva. Dráhy totiž kvůli rostoucím cenám nafty a elektřiny zdraží všechny jízdenky o dvě koruny, a to bez rozdílu ujeté vzdálenosti.

Změny jízdního řádu na jižní Moravě od 14. prosince 2008