Co znamenají různé dopravní značky a kdo má přednost na křižovatce. Tyto a další znalosti si osvojují školáci na dopravních hřištích. V Hodoníně se děti seznamují s pravidly silničního provozu v areálu Základní školy Vančurova. Nové mobilní hřiště sestavované z jednotlivých bloků tam začalo fungovat teprve od září.

Žáky učí dva strážníci, kteří si se školami domlouvají termín měsíc předem. „Mobilní hřiště je pouze přechodná záležitost. Využíváme ochotu školy poskytovat nám pro tyto účely prostory. Počítáme s tím, že ve městě vznikne stabilní hřiště i s příslušným zázemím, jako je učebna a prostory pro uskladnění kol,“ uvedl ředitel hodonínské městské policie Jindřich Vašíček.

Jeseter. Ilustrační foto.
V řece Moravě plave pět stovek ohrožených jeseterů. Kvůli zachování jeho druhu

Hřiště má k dispozici pětadvacet jízdních kol. „Asi polovinu jsme získali od kolegů z Brna, druhou od Besipu,“ informoval Vašíček.

Právě organizace Besip se zaměřuje na výchovu dětí v tomto směru. Především pak na systematickou výuku žáků čtvrtých tříd.

14 219
žáků mělo loni dopravní výchovu v hodonínském okrese, z toho na Hodonínsku 13 046, na Kyjovsku 666 a na Veselsku 507.

Nové hřiště má vyrůst do dvou let v areálu střediska volného času na hodonínském náměstí Bohuslava Martinů. „V srpnu město vyhlásilo výběrové řízení na projektovou dokumentaci hřiště. Nikdo se nepřihlásil, tak ho muselo zrušit,“ oznámil vedoucí radničního odboru rozvoje Dalibor Novák.

Požadavek vybudovat dopravní hřiště vyvolalo před šesti lety právě středisko volného času. Městu nabídlo volné prostory ve svém areálu. „Dopravní hřiště je opravdu důležité. Vždyť desetileté děti mohou s doprovodem jezdit po silnici, proto by měly znát předpisy. Navíc okresní město se spoustou silnic, kruhových objezdů a jiných nástrah by mělo mít pro tyto aktivity odpovídající zázemí,“ myslí si ředitelka střediska Šárka Látalová.

V Kyjově jsou s plánováním o kus dál. Nové hřiště má vzniknout už příští rok za tamní sokolovnou. Tuto investici vítá i dům dětí a mládeže, který dopravní výuku pořádá. „Dětí přibývá a Besip i policie nás upozorňují, že současné podmínky výuky nejsou vhodné. Doufáme, že se stavba uskuteční. Bude to obrovský přínos pro žáky z Kyjova i okolí,“ předeslal zástupce ředitelky kyjovského domu dětí a mládeže David Hegedüs.

Děti z šestnácti škol už od dubna získávají potřebné dovednosti na dopravním hřišti ve Veselí nad Moravou. „Čeká je dvacet otázek testu a jízda zručnosti, pak získají průkaz cyklisty,“ uvedla Marie Svobodová z tamního domu dětí a mládeže.

Těžba štěrkopísku. Ilustrační foto
Razantní ne. Petici proti těžbě štěrkopísku podepsalo přes deset tisíc lidí

Podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka není důležitá velikost dopravního hřiště, ale dovednosti, které si tam děti osvojí. „Nejdůležitější je přednost zprava, odbočování vlevo, také zda žák umí ukázat, že odbočuje, což souvisí s jeho jezdeckými schopnosti,“ upozornil Čížek.