VYBRAT REGION
Zavřít mapu
SKÓRE ROVNOSTI: Byli jste letos v divadle?

Elektromobil bez šťávy? Řidiči si jej mohou dobít i u cizích lidí doma

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ - Každý rok rostou počty elektromobilů o zhruba polovinu. Jejich dobíjení je možné i u cizích lidí doma. Čeká se však i průlom v kapacitě baterií.

14.4.2018 AKTUALIZOVÁNO 15.4.2018
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

Prázdná nádrž automobilu už někdy vyděsila téměř každého motoristu. Zatímco pro auto se spalovacím motorem stačí zajít s kanystrem na nejbližší čerpací stanici, řidičům elektromobilů zbude pouze nabíjecí kabel v ruce a v hlavě otázka: Kam s ním?

Síť oficiálních dobíjecích stanic se obvykle koncentruje kolem hlavních silničních tahů, dálnic a ve velkých městech. Kromě nich je však možné si auto dobít i u řady lidí v domácnostech.

Zkušenost s tím má například Jakub Hruška, který dříve pracoval ve firmě zabývající se sdílením elektromobilů. „Jednou mi volala klientka, že už její auto nechce dál jet. Podíval jsem se na mapu a viděl, že nedaleko od ní je domácí nabíječka. Přijel jsem za ní s náhradním vozem a s jejím vybitým, které ještě zvládlo kousek jet, dorazil k nabíječce,“ popsal zkušenost Hruška.

Z mapy, jakou provozuje například portál Evmapy.cz, se dozvěděl nejen, kde je domácí nabíječka, ale také kontakt na majitele. „Stačilo jen zavolat, zda můžu přijet. Ještě se mi majitel omlouval, že není doma, jinak by mě prý pozval na čaj,“ doplnil Hruška.

Jedním z takových domácích poskytovatelů nabití auta je například Martin Kočka z Letovic na Blanensku. „Já mám pouze jednu zásuvku. Není to klasická nabíječka. Navštíví mě maximálně deset lidí ročně. Ještě nenastala doba elektroaut. Problémem je stále jejich cena. Je nesmyslně vysoká. Přitom k tomu není žádný důvod. Na tom autě není nic drahého. Je tam daleko méně komponentů než v klasických autech se spalovacím motorem,“ vysvětlil Kočka.

Pro zvětšení klikněte.

Dobíjecí místa v domácnostech, ať už nabíječku, nebo alespoň elektrickou zásuvku, nabízí v kraji šestnáct lidí. Dalších devětadvacet míst provozují instituce, firmy nebo energetické skupiny. Například ČEZ má v kraji šest stanic. „Nejvytíženější je ta v brněnské Černovické ulici, kde za loňský rok odebraly elektromobily necelých osmatřicet tisíc kilowatthodin elektřiny,“ uvedl mluvčí skupiny Martin Schreier.

Třeba model S od Tesly má v základní výbavě baterii o kapacitě sedmdesát kilowatthodin, odběr elektřiny v Černovické ulici tak odpovídá zhruba 542 nabitím.

Podporu elektromobilitě poskytuje ministerstvo dopravy. „Nabízíme dotační program, ve kterém je 850 milionů korun pro výstavbu dobíjecích stanic. Za tyto peníze předpokládáme stavbu pěti stovek rychlonabíjecích a osmi stovek běžných dobíjecích stanic,“ uvedla Lenka Rezková z tiskového odboru.

Z elektřiny do aut se také neplatí spotřební daň. „Připravili jsme i novelu zákona, podle které by elektromobily nepotřebovaly dálniční známku,“ doplnila Rezková.

Na jižní Moravě je podle ministerských statistik k letošnímu únoru registrováno 439 aut na elektřinu. Podle zakladatele Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince jich každý rok přibývá zhruba o polovinu. „Automobilky se na ně čím dál více zaměřují. Zlepšuje se i situace s nabíjecími stanicemi, už to není takové dobrodružství jako kdysi,“ okomentoval Marušinec, který elektromobil vlastní už třináct let.

V brzké době navíc očekává průlom v oblasti baterií. „Vysoké učení technické si patentovalo technologii lithium-sirných baterií. Při stejné hmotnosti jako ty současné by umožnily dojezd automobilů až dva tisíce kilometrů,“ upozornil Marušinec, který na brněnské technice působí.

Průlom se očekává i v počtech nabíjecích stanic. Třeba ČEZ chce zahustit svou síť tak, aby byly padesát až šedesát kilometrů od sebe. „Chystáme nové stanice například ve směru na Břeclav a Mikulov,“ doplnil mluvčí Schreier.

Za kilometr platili padesát haléřů

Testovali malé auto na elektrický pohon, nyní využívají elektroskútr. Představitelé Hrušovan nad Jevišovkou tvrdí, že elektrovozítka u nich mají určitě budoucnost. „Malé auto pro dva pasažéry jsme zkoušeli asi dva měsíce. Pořizovací cena takového stroje je ale ještě poměrně vysoká, takže jeho nákup jsme zatím odložili,“ říká starosta Hrušovan nad Jevišovkou Miroslav Miloš.

S elektroautem denně jezdili hrušovanští úředníci po silnicích v okolí města. „Najezdili jsme maximálně sto šedesát kilometrů za den, na které jedno nabití baterií postačilo. Také jsme v pohodě dojeli bez dobíjení do Brna a zpátky,“ popisuje Miloš. Ujišťuje, že zkušenosti s provozem auta měli jen dobré.

Jeden kilometr provozu vyšel podle starosty asi na padesát haléřů. „Dobíjeli jsme u nás na úřadě v garáži. Firma, která nám auto zapůjčila, poskytla také speciál-ní zásuvku pro dobíjení. Kabel se speciální koncovkou jsme zapojili do běžné zásuvky na 230 třicet voltů. Jen trochu déle trvalo dobíjení, kolem osmi hodin. Když dobíjíme u dobíjecí stanice, trvá to asi jen dvě a půl hodiny,“ přibližuje starosta Hrušovan nad Jevišovkou.

Úsporný a ekologický provoz přiměl vedení města koupit alespoň elektrický skútr. „Používáme jej například pro rozvoz pošty. V budoucnu bychom ale rádi pořídili i elektroauto,“ dodává starosta Miloš.

Dobít auto trvá méně než hodinu

Podobně jako musejí řidiči aut se spalovacími motory tankovat palivo, dobíjejí majitelé elektromobilů akumulátory. Mohou to udělat na cestách u veřejné nabíjecí stanice, které mají různé provozovatele, nebo doma.

Nejrychlejší veřejné nabíjecí stanice akumulátory elektromobilu plně dobijí za méně než hodinu. „Nedají se však instalovat všude, protože potřebují silný elektrický výkon,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON.

Dobíjení elektromobilů nabízí na cestách i nadšenci a podnikatelé. Třeba Josef Babík na Hodonínsku. „Nabíjecí stanici nemám. V případě potřeby ale nabízím dobíjení ze zásuvky u domu. Vlastním elektroskútr a jsem s ním velice spokojený,“ uvedl.

V Adamově na Blanensku dobije zájemcům ve své dílně akumulátory elektrického vozidla Stanislav Červinka. „Sám elektromobil nemám. V Adamově nejsou rozšířené. Moc řidičů si u mě zatím baterie nedobíjelo,“ sdělil.

Doma lidé mohou dobíjet akumulátory elektromobilů více způsoby. S domácí stanicí trvá plné nabití řádově hodiny. Další možnost je nabíjet vůz přímo ze zásuvky. „Tento způsob je nejpomalejší,“ upozornila Božena Herodesová z energetické společnosti E.ON. Ze zásuvky lze podle ní nabíjet elektromobil třeba přes noc.

E.ON spravuje na jihu Moravy rozvodnou síť. Podle Herodesové pro ni nejsou stanice nebezpečím. „Nezpůsobují problémy, pokud je blízko trafostanice s dostatečným výkonem,“ podotkla.

Domácí nabíjecí stanici si lidé mohou pořídit za zhruba pětatřicet tisíc korun. „S instalací pomáhají kvalifikovaní elektrikáři. Je potřeba vybrat vhodné místo s přístupem silové elektřiny,“ řekl ředitel firmy Smart-EV, která stanice prodává, Patrik Pavel.

Při pořízení dobíjecího zařízení lidé často ani nemusejí upravovat elektrické obvody v domě. „Stačí, pokud mají kvalitní elektroinstalaci a dostatečný příkon,“ dodal Pavel.

Autor: Michal Rapco, Petr Uhlíř, Dalibor Krutiš

14.4.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 25 000 Kč Svářeči svářeč met. 141, příp. 111. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Česká republika. Nástupní mzda dle znalostí a praxe. Ke mzdě přísluší stravné dle příslušných předpisů. Práce- turnusy v rámci ČR, doprava a ubytování hrazeno. Čistý trestní rejstřík. Příspěvek na penzijní připojištění. Kontakt na tel. 777 303 946 od 8:00 do 15:00 hod, na mail: fmt@fremenit.cz. Pracoviště: Fremenit, spol. s r.o., U Elektrárny, č.p. 3066, 695 01 Hodonín 1. Informace: Gabriela Vodicová, +420 777 303 946. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 14 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel řidič/ka nákladních vozidel. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 14000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pro rozšíření svých činností v nákladní dopravě hledáme řidiče/čky mezinárodní kamionové dopravy. Požadujeme: ŘP sk. C+E a profesní osvědčení, zdravotní způsobilost (dopravně psychologické vyšetření), platná školení. Nabízíme: zaměstnání v perspektivní společnosti, motivační finanční ohodnocení, práci v prátelském kolektivu, zaměstnanecké benefity, moderní vozový park. Kontakt na tel. 734 432 294, na mail: sekretariat@csadkyjov.cz nebo osobně.. Pracoviště: Čsad kyjov logistics a.s., Boršovská, č.p. 2228, 697 01 Kyjov 1. Informace: Martina Brundová, +420 734 432 294. Obchod - Obchod Obchodní referent 23 000 Kč Obchodní referenti Prodejce/Back Office. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: Brněnská 4372/61b, 695 01 Hodonín. Požadavky: SS/VŠ vzdělání - ekonomického směru, praxe na pozici prodejce výhodou, znalost MS Office - Word, Excel. účetní programy, znalost IS Navision výhodou, znalost cizího jazyka AJ nebo NJ - střední až vyšší úroveň, schopnost analytického myšlení, motivace k samostatné práci, pečlivost, svědomitost, řidičský průkaz skupiny B., Náplň práce: Back Office, prodejní aktivity (telefonický, písemný kontakt) se stálými zákazníky, přijímání objednávek, zadávání do výroby, práce s pohledávkami., Nabízíme: plný pracovní úvazek, nástup možný ihned, dobrý pracovní kolektiv, zázemí stabilní firmy. Kontakt na mail: ucto@pureta.cz. Pracoviště: Pureta s.r.o. - hodonín, Brněnská, č.p. 4372, 695 01 Hodonín 1. Informace: Kontakt:, . Výroba - Formíři a jádraři ve slévárnách slévárenský 125 Kč Formíři a jádraři ve slévárnách slévárenský dělník/ce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 125 kč. Volných pracovních míst: 29. Poznámka: Pracoviště: Lipová alej 3087/1, 695 01 Hodonín. Dostavit se se svým životopisem a absolvovat vstupní pohovor spojený s prohlídkou provozu., Vhodné i pro absolventy, alespoň základní vzdělání, není podmínkou, zručnost, samostatnost, zodpovědnost, fyzická zdatnost a zdravotní stav umožňující práci ve vícesměnném provozu. Příspěvek zaměstnavatele na penzijní a životní pojištění, motivační mzdové ohodnocení, týden dovolené navíc, příspěvek na stravování a další výhody plynoucí ze sociálního programu.. Pracoviště: Vag spol. s.r.o., Lipová alej, č.p. 3087, 695 01 Hodonín 1. Informace: Lucie Růžičková, +420 518 318 131,518 318 246.

Houslista, umělecký ředitel a dramaturg Lednicko-valtického hudebního festivalu Jiří Partyka.
5

Osm koncertů festivalu? Mám sen, ještě zámeček Pohansko, říká Partyka

Kostelní věž a zvony ve Velkých Pavlovicích.
4

Vystoupají 95 schodů. Už bezpečně ke zvonům kostelní věže

Požár kulturního stánku a co všechno chybí Praze: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 19. až 21. září 2018.

Látka zlepší diagnostiku nádorů. Lékaři přes dva roky čekají na povolení užití

Brno - Přesněji odhalí rozsah mozkového nádoru, pomůže při další léčbě. Vědci z Masarykova onkologického ústavu před dvěma lety vyvinuli nové radiofarmakum. Na povolení od Státního ústavu pro kontrolu léčiv k používání novinky čekají doteď.

Ochlazovací budka problémy nevyřeší, říká klimatolog Zahradníček

Brno /ROZHOVOR/ - Krajina na jihu Moravy je po extrémně suchém létě vyprahlá. I proto může být příští rok situace ještě horší. Odpovědí na některé problémy jsou podle klimatologa Pavla Zahradníčka promyšlená řešení a hlavně zadržování vody, aby z měst a krajiny neodtékala. „Vodou potom můžeme zalévat třeba městskou zeleň, které je v Brně oproti třeba Budapešti poměrně málo. I to by se mělo změnit,“ míní Zahradníček.

Rozšíření města vína rozdělilo Valtice. Petici podepsalo 359 lidí

Jižní Morava – Kolem jsou svahy vinohradů, kde lze nyní při vinobraní pozorovat hloučky lidí. Směrem k Rakousku se tyčí vinařství Obelisk, na opačné straně začíná zámecký park. Na pozemcích v jižní části malebných Valtic na Břeclavsku plánuje developer výstavbu nových rodinných domů. „V první fázi maximálně 112,“ upřesnil valtický starosta Pavel Trojan. Mnohým místním ale vadí navrhovaná podoba projektu.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT