Své o tom ví například ekonom z tamního karotážního podniku Pavel Duhajský. Jen k nim jezdí asi šest kamionů denně. „Je nutné co nejdříve vyřešit provizorní cestu. Jinak budeme odříznutí a nedostanou se k nám zákazníci ani dodavatelé materiálu. Do třiceti dní by bylo po nás. Do slova a do písmene," upozornil Duhajský.

Vedle areálu navíc sídlí kromě učiliště základní a mateřská škola pro děti se zdravotním postižením. Pěší ale kromě mostu mohou využít nedaleko umístěnou lávku. „Případné uzavření mostu by nejenom ohrozilo existenci spousty firem, ale také výchovu dětí, které školu navštěvují. Stačí, když přijde větší voda. Most se může pohnout a neprojede ani jedno auto," doplnila zástupkyně vedoucí zmíněné karotážní firmy Vlasta Valentová.

Město už řeší náhradu. Nový a pevnější most přes Kyjovku nechá postavit zřejmě 
v příštím roce. Momentálně je schválená dokumentace pro územní rozhodnutí a zpracovává se stavební povolení. O výměnu usiluje také spolumajitel bývalého výrobního družstva Josef Kouřil. „Město situaci zatím řešilo tím, že sem dalo značku s omezením průjezdu aut s hmotností nad tři a půl tuny. To je ale samozřejmě velký problém. Když jsou tady výrobní firmy, jezdí sem i mnohem těžší vozidla," uvedl Kouřil.

S radnicí se proto dohodl, že než se začne se stavbou nové příjezdové cesty, v místě vznikne provizorní pontonový most. Přes něj se osobní i nákladní auta do čtrnácti firem dostanou. „Bude stát asi deset metrů od toho stávajícího. Už se kvůli němu musely ve středu vykácet čtyři obrovské stromy podél Kyjovky," přiblížil spolumajitel.

Protože se zóna neustále rozrůstá, v plánu je také navýšení kapacity průjezdnosti. Stávající šířka mostu, který stojí na starých panelech, už totiž nedostačuje. V současné době je navíc průjezd přes něj povolený jen po jeho střední části, která je pevnější než kraje. Jízda po nich už může být nebezpečná. „Předpokládáme, že na podzim se postaví provizorní lávka a na jaře pak definitivní most. Pevnější, širší, dvouproudový i s pruhem pro chodce. Doufáme, že za rok v tuto dobu se začne stavět. Výstavba by měla trvat maximálně čtyři měsíce," upřesnil Kouřil.

Podle vedoucího kyjovského organizačního a právního odboru Filipa Zdražila se náklady na výstavbu nového mostu včetně náhradní lávky, která zajistí dopravu v době výstavby, budou pohybovat kolem deseti milionů korun. V Kyjově se nacházejí asi dvě desítky mostů, jejichž stav v současné době město nechává prověřit. „Organizujeme kontrolní prohlídky všech mostů ve vlastnictví města Kyjova. Na základě nich vznikne plán oprav," dodal Zdražil.

Výrobní družstvo invalidů Kyjovan vzniklo v roce 1959. Zaměstnávalo na dvě stě padesát lidí, z toho sto sedmdesát se sníženou pracovní schopností. Dostalo se ale do finančních těžkostí a areál skončil v dražbě.