VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice má končit u hranic za pět let

Mikulov, Valtice /AKTUALIZOVÁNO, FOTOGALERIE/ - Rok 2016 by se mohl stát důležitým mezníkem v plánovaném propojení silničních sítí polského Gdaňsku, Brna a rakouské Vídně.

7.4.2011 2
SDÍLEJ:

Jihomoravský hejtman Michal Hašek (vpravo) a zemský hejtman Dolního Rakouska Erwin Pröll (vlevo) stvrdili důležitost dálnice z Brna do Vídně.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Právě v tomto roce by totiž měla být dostavěná dálnice A5 ze Schricku po Drasenhofen. A to podle dolnorakouského hejtmana Erwina Prölla, který to potvrdil při setkání se svým protějškem, jihomoravským hejtmanem Michalem Haškem. Setkali se ve čtvrtekv Mikulově a ve Valticích.

Svůj zájem na tom, aby došlo ke spojení rakouské metropole s Brnem po dálniční ose A5/R52, stvrdili představitelé sousedních regionů podpisem pod prohlášení o důležitosti jejího vzniku.

Mezník: rok 2012

„V roce 2013 začneme další fázi výstavby dálnice ze Schricku. V roce 2014 zahájíme výstavbu obchvatu Drasenhofenu. A pokud nedojde k nějakým nepředvídatelným okolnostem, tak bychom v roce 2016 měli být schopní projíždět plynule po dálnici z Vídně až po státní hranici,“ překvapil Pröll, který neskrýval, že je ve věci další etapy výstavby dálnice A5 velkým optimistou.

Podobnou náladou oplýval i jeho protějšek Hašek. „Od našeho posledního setkání konečně česká vláda rozhodla nezpochybnitelně o tom, že hlavní směřování dálničního spojení bude v trase Brno-Mikulov. V připravované superkoncepci dopravní infrastruktury se počítá s tím, že první úsek, a to obchvat Mikulova, začneme stavět už v roce 2012. Další etapy jsou časově rozvržené do let 2016 až 2018,“ vyjmenoval.

Hašek dokonce čtvrteční jednání nazval Valtickým memorandem. „Věřím, že výsledek, neváhám ho označit takovým pojmem jako Valtické memorandum, pomůže intenzivnějšímu tlaku obou regionálních reprezentací na centrální vlády jak na české, tak na rakouské straně,“ poznamenal. Zároveň doufá, že se neobjeví žádné překážky, které by výstavbě, jež považuje za prioritu pro kraj, zabránily.

Překážky mizí

„Překážky ve stavbě na české straně odpadají jedna za druhou. Krajský územní plán bude po deseti letech letos v červnu schválený s podporou celého zastupitelstva. Během letošního roku bude na první etapu, obchvat Mikulova, vydané pravomocné územní rozhodnutí. Česká vláda počítá s penězi na zahájení už v příštím roce. Doufám, že se neobjeví nic, co by její začátek na českém území zhatilo,“ přál si Hašek.

Důležitost memorandu přikládal také Pröll. „Podpis tohoto prohlášení je důležitým krokem při procesu výstavby silniční sítě mezi Jihomoravským krajem a Dolním Rakouskem. Memorandum jsme podepsali především proto, že věříme, že by iniciativa vedoucí k přeshraničnímu spojení měla najít ještě intenzivnějšího slyšení u našich vlád,“ vysvětlil.

Zároveň také neopomněl poukázat na těžkosti, které jednání o dalších etapách stavby v Rakousku provázely.

„Od našeho posledního setkání se snaha posunula dál. Tehdy nebylo jisté, jakou formu bude mít úsek dálnice od Schricku ke státní hranici. Rozpočtová situace v Rakousku nejdříve naznačovala, že bude nutné přikročit k úsporné variantě, což nebylo v zájmu Dolního Rakouska. Silnice by totiž byla kapacitně nedostačující. Jednal jsem s ministryní dopravy o navrácení čtyřstopé varianty. Úspěšně,“ usmíval se Pröll.

Nad chystaným spojením Vídně s Brnem naopak kroutí hlavou Brňan Petr Firbas. Ten patří k dlouholetým kritikům rychlostní silnice přes Mikulov.

Nesrovnalosti

„Pröll tvrdí, že se dálnice postaví až po hranici. O ničem takovém však v Rakousku zatím nerozhodli. Bývalý ministr dopravy a současný kancléř Werner Feymann určil jako místo, po které se bude stavět, obec Walterskirchen. A to proto, že se od ní dá stavět jak varianta na Mikulov, tak na Břeclav,“ oponoval Firbas, jenž variantu na Břeclav považuje za levnější a rychlejší.

„Břeclav potřebuje obchvat. Stejnou trasou by šla i spojující silnice z Vídně. Zabily by se tak dvě mouchy jednou ranou. Nehledě na to, že trasa na Břeclav by byla o třicet miliard levnější,“ míní kritik.

Firbas zpochybnil také tvrzení, které počítá se začátkem výstavby obchvatu obce Drasenhofen v roce 2014. „Podle oficiálních materiálů rakouské vlády by k tomu mělo dojít až v roce 2016,“ poukázal.

Autor: Iva Valentová

7.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 15 000 Kč

Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel řidič/ka tahačů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Pracoviště: Příční 4272/1, 695 01 Hodonín. ŘP sk. C+E.. Pracoviště: Fancy work s.r.o., Příční, č.p. 4272, 695 01 Hodonín 1. Informace: Eva Hrtoňová Lauko, +420 777 669 224.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 25 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) kuchař/ka, pomocný kuchař/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Zahrádkářská 516/1, 696 18 Lužice. Umět vařit, vyučení není podmínkou. Kontakt osobně nebo na tel. 775 939 490.. Pracoviště: T&c gastro s.r.o. - restaurace lužák, Zahrádkářská, č.p. 516, 696 18 Lužice u Hodonína. Informace: Ladislav Tříska, +420 775 939 490.

Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 20 000 Kč

Izolatéři. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Jungmannova 1031/34, 697 01 Kyjov. Praxe v oboru izolatérství, ŘP sk.B výhodou, samostatnost, spolehlivost, pečlivost a chuť učit se novým věcem. Kontakt na tel. 608 886 841 denně od 7:00 do 18:00 hod.. Pracoviště: Izolace šalša s.r.o., Jungmannova, č.p. 1031, 697 01 Kyjov 1. Informace: Zbyněk Šalša, +420 608 886 841.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 18 000 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov pomocný dělník/ce na stavbu. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: stavby na okrese Hodonín. Kontakt na tel. 721 553 341.. Pracoviště: Milan večeřa, Horní Valy, č.p. 2929, 695 01 Hodonín 1. Informace: Milan Večeřa, +420 721 553 341.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

1. místo v kategorii díla výtvarného umění: Opravené varhany v loretánské kapli při minoritském klášteře sv. Janů v Brně.
12

Cenu kraje za nejlépe opravenou památku vyhrály nejstarší varhany v Brně

Nápisy, které jsou součástí festivalu Re:publika připomínajícího stoleté výročí vzniku Československa. Citáty z různých literárních děl se objevily v centru, například na náměstí Svobody nebo na Jakubském náměstí.
3

Re:publika čelí trestnímu oznámení. Za Švejkovu hlášku Češi jsou banda simulantů

Vzácné varhany nebo izraelská večeře. Noc kostelů zavede i do bývalé autodílny

Jižní Morava – Pochutnat si na izraelských pokrmech, naslouchat tónům vzácných varhan nebo zavítat do modlitebny v někdejší garáží. To vše mohou v pátek návštěvníci tradiční Noci kostelů na jižní Moravě.

Prodej osmdesátky bytů s víc než poloviční slevou neprošel. Chyběly dva hlasy

Hodonín – I poslední pokus prodat osmdesátku městských bytů v komplexu Pastelky I v Hodoníně zhatila v úterý nájemníkům nevůle některých zastupitelů.

Neinfekční epidemie: vysoký tlak má každý čtvrtý dospělý, nemocných dál přibývá

Jižní Morava /ANKETA/ – Neinfekční epidemie jedenadvacátého století, za kterou může nadměrný stres, alkohol, kouření či nedostatek pohybu. Pacientů, které ohrožuje vysoký tlak, na jižní Moravě podle odborníků přibývá.

Svatý grál amerik? Turbínový Chrysler, říká muž před největším srazem veteránů

Pasohlávky - Mají blyštivé chromované části, některé i ploutve a křídla. Americké koráby na čtyřech kolech zamíří první červnový víkend do Pasohlávek. V největším českém autokempu Merkur pořádá Darek Haumer z Pohořelic a jeho tým poprvé největší sraz amerických veteránů ve střední Evropě. „Jediným kritériem je, aby vůz byl vyrobený ve Spojených státech,“ říká organizátor.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT