„Do soutěžní jízdy elegance na historických kolech před porotou, která hodnotí celkový dojem z jízdy, kostýmu a kola, se přihlásilo asi 100 kol. Před šesti lety jsme začínali s šedesáti cyklisty, takže nyní jde určitě o rekordní počet,“ říká hlavní organizátorka setkání Iva Zajíčková.

Hlavní jízdě předcházela dětská jízda zručnosti, po něm se celý peloton cyklistů, který čítal na 250 lidí vydal na hromadnou pohodovou jízdu do Dražůvek a Násedlovic. Nárůst zájemců o účast na histopedálu je podle Zajíčkové rapidní a jde vidět například u dětí, kterých se přihlásilo kolem stovky. „Děti už se na to těší, vždy musí být u babičky na prázdninách, aby jim závod neunikl,“ přibližuje Zajíčková. Do budoucna by proto chtěla zřídit také soutěž rodin a dvojic. „Už teď totiž přijíždějí celé rodiny velmi pěkně nastrojené v historických kostýmech,“ prozrazuje.

Většina kol na Ždánickém histopedálu pocházela z období let 1925 – 1935, které lidé ještě často nacházejí v kůlnách či na půdách. Vidět byla ale i vysoká kola, repliky drezín z počátku devatenáctého století či kuriózní kola. „Pánbůh zaplať za to, že se tomu lidé věnují. Jde vidět čím dál větší úroveň toho, jak kola dokáží zrenovovat. Ještě před deseti lety byly na akcích vidět kola vytažená ze šrotu a natřená černou barvou,“ pochvaloval si letošní úroveň již vyhlášené akce nadšenec a sběratel historických kol Jiří Fiala z Brna.

Do Vrbasova muzea ve Ždánicích přivezl ukázat několik tříkolek ze své sbírky, ve které jich má kromě jiných kol sto kusů a patří tak podle odborníků k největším na světě. Fiala se ve Ždánicích zajímal i o historickou hodnotu kol, kde byl například atypický stroj s dvojitým rámem z tenkých trubek od firmy MAS či dobová originál sajdka, ve které se převážely potraviny či děti. Sám přijel na replice dřevěného vysokého kola, které předcházelo těm kovovým.

Na takovém originálu z roku 1882 přijela i Fialova přítelkyně, která na vysoké kolo sedla teprve nedávno. „Na to, abych udržela rovnováhu, mi stačily tři minutu. Jízdu do zatáčky a z kopce jsem pak pilovala asi dva měsíce,“ přiblížila, jak zvládla ovládání vysokého kola Svatava Hrdá.