Poslední informace na hlášení závad přibyla včera. Byla jí reakce na podnět informátorky, která upozornila na to, že po rekonstrukci parkoviště U Kotelny je na tamní křižovatce nesmyslné značení. To se týkalo zejména stopky. „Jednak byla tato značka zarostlá a nebyla vidět, dále na křižovatce z ostatních směrů platí pravidlo přednosti zprava," napsala. Městský úřad o tom včera informoval příslušnou instituci.

Většina hlášení, dokonce šestapadesát procent případů, se týká poškození silnic a chodníků. „Propadlý povrch silnice před vinárnou o zhruba pět centimetrů v celé šířce silnice v místě překopu. Přes tento ‚retardér' musí jezdit i autobusy MHD," varuje pisatel v posledním příspěvku ze soboty, který také dokládá fotografií z Jižní ulice.

Na dalších dvou příčkách se umístil drobný nepořádek a překážky na cestě. Z celkového počtu třiadvaceti hlášení se podařilo většinou pracovníkům odboru údržby a investic či Tespry vyřešit přes tři čtvrtiny případů.

Nechybí ani výzva strážníkům, aby kontrolovali zaparkovaná auta, která brání ve výhledu. Například v Havlíčkově ulici.

Závady mohou lidé, kteří v Hodoníně žijí či jej navštěvují, nahlašovat přes odkaz na webových stránkách města prostřednictvím aplikace ZmapujTo. Kromě komentáře mohou poslat také snímek problému, na základě lokalizace GPS se zašle i jejich přesná poloha. Hlášení lze odeslat přímo z místa, kde na nedostatek dotyčný narazil. Potřebuje k tomu chytrý telefon Android, iPhone, Windows Phone či fungující webový prohlížeč.

V Kyjově je webové hlášení závad provozu už od konce loňského roku. Včera odpoledne tam měli přijaté čtyři podněty, jedenáct případů řešili a deset už měli vyřešených. Škála nedostatků je v Kyjově jiná než v Hodoníně. Lidé upozorňují například na nefungující rozhlas, přerostlé stromy či na vyrabovanou Avii na Strážovické ulici. „V současné době běží dvouměsíční zákonná lhůta k odstranění vraku," dočtou se zájemci na mapovém serveru kyjovského městského úřadu.

I když je většina příspěvků anonymních, někteří, jako Jan Chalupa, připojí k příspěvku i jméno. Ten si například stěžuje na to, že po odstranění plotu se prostor před jejich domem stává veřejnými toaletami a smetištěm. „Žádám tímto o znovupostavení již zmíněného plotu," vyzývá Chalupa. V současnosti má jeho požadavek status v řešení.

I v Kyjově mohou lidé kromě písemného popisu situace přidat k události fotografii. „Za tuto aplikaci získal Kyjov v letošním roce ocenění Jihomoravského kraje Zlatý erb v kategorii o nejlepší webovou službu. Hlášení závad má několik funkcí umožňuje nahlásit například nefungující veřejné osvětlení, škody na městském mobiliáři či nepořádek ve městě," dodala mluvčí kyjovské radnice Barbora Vajčnerová s tím, že roční náklady za tuto službu pro městský rozpočet přesahují sedm tisíc korun.