Železniční přejezdy na Hodonínsku jsou bezpečné. Alespoň to vyplývá z vyjádření Drážní inspekce, dopravní policie i profesionálních řidičů. Všichni ale zároveň upozorňují: nejdůležitější je dodržovat bezpečnostní pravidla.

„Přes hodonínský okres vede hodně využívaná trať Přerov – Břeclav. Všechny přejezdy na ní považuji za bezpečné, protože na všech jsou závory. O žádném rizikovém přejezdu v okrese nevím,“ říká mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Kolejiště navíc chrání koridor. I když problematická místa, kde se trať kříží se silnicí, na Hodonínsku podle všeho nejsou, najde se pár takových, kde by měli být řidiči více obezřetní.

„Nemám moc rád přejezdy v Rohatci – Kolonii, Moravském Písku a u Mutěnic. Když jedu přes ten, co je blíž k Mutěnicím, musím si dávat víc pozor. Mám tam ztížený rozhled, protože mi v něm brání stromy,“ vypráví Tomáš Kordula, jenž se živí řízením kamionu.

Jediný problém mají v Rohatci


K přejezdu v Rohatce – Kolonii vyjíždějí několikrát ročně i dopravní policisté. Stává se totiž, že šoféři svou netrpělivostí poškodí závoru.
„Řidič vidí, že se zvedá, a rozjede se ještě dřív, než přestane blikat výstražné světlo. Mezitím jede další vlak a závory se znovu spustí. Tím pádem ji urazí. To je asi jediný přejezd, kde bývá občas problém,“ podotýká šéf dopravního inspektorátu František Vaďura.

Podle něj by bylo nejideálnější, kdyby u všech přejezdů byly šraňky. Nejdůležitější však je, aby lidé za volantem dodržovali předepsaná pravidla. V případě jejich porušení se z každého vjetí na koleje může stát drama. V mnoha případech se smrtelným vyústěním. Poslední případ se stal v březnu mezi Veselím nad Moravou a Zarazicemi. Nešlo však o řidiče, ale o chodce. Ignoroval výstražná světla a po projetí vlaku vešel na přejezd. V ten moment se přiřítila druhá souprava, jež jela z opačné strany. Mladík na místě zemřel.

V loňském roce došlo na přejezdech či v jejich bezprostřední blízkosti ke dvanácti nehodám. Policisté při nich vyčíslili škody na více než čtyři sta padesát tisíc korun.

Dráhy se snaží dělat prevenci

Velkou snahu v prevenci, která má zabránit tragédiím, projevuje mimo jiné Drážní inspekce. Vydala například kalendář, jenž trefně upozorňuje na možná nebezpečí. V současné době pracuje na projektu s názvem Hurá na cesty. Celá akce je zaměřená na žáky druhých tříd.
Závory jsou jen na čtvrtině přejezdů


„Naším hlavním úkolem je šetřit příčiny a okolnosti vzniku nehod na drahách. Prevenci děláme navíc. Pokládáme ji za velmi důležitou a snažíme se pro ni dělat maximum. Bohužel ale někdy narážíme na nepochopení provozovatelů,“ komentuje situaci mluvčí Neusar.

Drážní inspekce se snaží také o to, aby na většině problematických železničních přejezdů byly závory.

„Ty jsou ale zatím jen na jedné čtvrtině z nich.