S tímto klenotem mezi veterány se letos vydal i na Velkou cenu do Přerova, kde si v neděli změřili síly v tradiční jízdě zručnosti majitelé starých motocyklů a aut.

„Vůz je výjimečný i tím, že si jeho původní vlastník nechal vyrobit karoserii u Petery ve Vrchlabí. To si v té době mohl dovolit jen málokdo. Auto stálo ve třicátých letech neuvěřitelných 192 tisíc korun a dražší byl snad jen Bugatti. Vozidlu Walter se tehdy právem říkalo král silnic,“ přiblížila manželka majitele luxusního auta Jana Gurská.

Ta vyrazila na jízdu zručnosti do Přerova v dobovém oblečení. „Myslím, že to k automobilovým veteránům patří,“ vysvětlila žena v elegantním kostýmku s kloboučkem na hlavě a stylovou kabelkou v ruce. Původní majitel podle ní využíval vůz často na cesty. „Byl s ním dokonce v Egyptě. Přední sedadlo je proto polohovací, kdyby se potřeboval na cestách vyspat,“ poznamenala.

Zřejmě jedinou nevýhodou luxusního vozu je jeho příliš velká spotřeba.

Podobných skvostů mezi automobilovými veterány mohli návštěvníci, kteří zavítali v neděli dopoledne do areálu přerovských Montáží, spatřit více. „Vůbec nejstarší z nich je francouzský vůz značky Panhard & Levassor z roku 1911. Jsou tu ale i pragovky, tatrovky a řada dalších nádherných kousků,“ přiblížil Jiří Zemánek z Oldtimer Clubu Helfštýn, který akci každoročně pořádá.

Ukázkové exponáty se našly i mezi motocykly. „Přijel jsem do Přerova se spojařským provedením Jawy 350 z roku 1960. Výbava motocyklu obsahuje dva polní telefony, kilometr dlouhý spojovací kabel s navíjecím zařízením, a také zastírací světlomet na noční vidění,“ pochlubil se svým miláčkem Richard Plíhal z Bochoře.

Na stroji o váze 125 kilogramů, který ze sebe vydá rychlost až 115 kilometrů za hodinu, podle něj v minulosti jezdili regulovčíci. „Můj otec koupil motorku v roce 1972 z přebytků armády. Byla ve stavu šrotu, protože se zúčastnila nějakého cvičení Varšavské smlouvy. Musel ji tedy celou rozebrat a opravit,“ řekl Plíhal.

Ten si na jízdu veteránů vzal jako doplněk také originální samopal z roku 1969. „Je to jakási vylepšená kopie kalašnikova. Zbraň je samozřejmě vyřazená a nefunkční,“ ujistil.

Tradiční jízdou zručnosti zahajuje každoročně Oldtimer Club Helfštýn novou sezonu. „Jedná se už o devátý ročník soutěže a přihlásit se do ní může opravdu každý, kdo má zájem vyzkoušet si řidičské dovednosti. Majitelé nejsou nijak limitováni rokem výroby aut,“ popsal pravidla soutěže předseda Oldtimer Clubu Helfštýn Jiří Zemánek.

Podle něj se už 9. května uskuteční další významná akce – mezinárodní závod s názvem Helfštýnský okruh. Jeho trasa je dlouhá asi 110 kilometrů a vede z Lipníku nad Bečvou přes Přerov, Bystřici pod Hostýnem, Teplice až na hrad Helfštýn. Této prestižní přehlídky se zúčastní na 120 veteránů do roku výroby 1945.