Důvodem je především předchozí navýšení mezd řidičům. „Doufám, že se nezdraží jízdné, zvláště když řada lidí chtěla MHD zdarma,“ svěřil se Adam Brázda z Hodonína.

Vedení radnice se k tomu podle garanta městského rozpočtu a místostarosty Ladislava Ambrozka nechystá. „Zdražování nezvažujeme. Stále chceme podporovat alternativní a ekologičtější způsoby dopravy, mezi které patří i MHD,“ vysvětlil místostarosta.

Radní si provozovatele vybrali před pěti lety. Mezitím nastala změna legislativy. „V souladu s evropskou směrnicí je možné při splnění podmínek, jako jsou rozsah kilometrů a objem zakázky, a při zveřejnění záměru na přímý výběr rok dopředu, vybrat provozovatele MHD na přímo,“ uvedl mluvčí městského úřadu Josef Horníček. Pro tento způsob se Hodonínští také rozhodli.

Podle návrhu rozpočtu na příští rok se tak náklady na MHD navýší o tři miliony korun. Kromě zvýšení platů řidičů, kteří společně najezdí po městě více než dvě stě tisíc kilometrů za rok, totiž musí vedení radnice počítat i s nákupem nových autobusů. Podle nařízení vlády má být jejich průměrné stáří maximálně devět let a hodonínské autobusy v příštím roce podle současného provozovatele přesáhnou osm a půl roku. V březnu tak budou muset Hodonínští objednat první nový autobus. „Navrhujeme počkat na nové období, to je v roce 2021, kdy budou pravděpodobně vypsané dotace na ekologické autobusy,“ doporučil na jednání starosta Libor Střecha.

Zelený směr podporují i zástupci opozice. „Bylo by dobré v nové smlouvě ošetřit zavedení ekologických autobusů tak, aby se podobně jako v Německu dostávaly postupně i z našich ulic stroje s dieselovými motory,“ reagoval opoziční zastupitel Vítězslav Krabička.

Radní se shodli i na čtyřprocentním zisku provozovatele. „Byl to kompromis. Navíc je u mzdy řidičů a pohonných hmot ošetřená inflace,“ doplnil Ambrozek.

Město totiž v posledních dvou letech mimo smlouvu ještě dotovalo statisíci korun nárůst platů řidičů, kterým k němu pomohlo vládní nařízení. Přesto provozovatel skončil ve ztrátě.

MHD Hodonínsko
Hodonín:
letošní náklady města:2,562 milionu korun
počet linek: 4
aktuální smlouva s dopravcem platí: do konce roku 2019
nová: od 1.1. 2020
Kyjov:
letošní náklady města:2,037 milionu korun
počet linek: 3
aktuální smlouva s dopravcem platí: do konce roku 2026