Co bude v takovém případě s lodí dále, není jasné. Zástupci radnice na dotaz Deníku Rovnost do úterního odevzdání článku neodpověděli. S otazníkem také zůstalo, proč se pro změnu rozhodli. Loď ročně přepraví několik tisíc lidí.
Nad možným ukončením nájmu Ondruš jen kroutil hlavou. Informace o výpovědi ho totiž překvapily. „Loď je sice majetkem města, a to se může rozhodnout, co s ním udělá. Jestli ho bude provozovat, nebo jej třeba zničí, to je jeho věc. Také tady ale platí smlouvy, které se uzavřou. A pokud se budou dodržovat její podmínky, mělo by být v podstatě všechno v pořádku,“ reagoval Ondruš pro Deníku Rovnost.
Podle něj jde o bezdůvodné jednostranné vypovězení. Navíc se o výpovědi dověděl jen z webu města, a to z materiálů pro nejbližší jednání městské rady. „Nikdo nikdy mě kvůli řešení nějakého problému s lodí či správou přístaviště ani nezavolal. Je to sprosté. Buď se na městě stala nějaká chyba, nebo někdo někomu před volbami šlápl na kuří oko,“ domnívá se Ondruš.
Konstancie po řece Moravě přepravuje ročně tisíce pasažérů, byť v poslední pandemické sezoně jich bylo jen dva a půl tisíce. Roční nájemné činí pětapadesát tisíc korun. Nájemce platí i část pojištění a zajišťuje zazimování i přepravení jeřábem na nezamrzající tok Staré Moravy.
„Celkem tak náklady i se zajištěním plavby přesahují čtyři sta tisíc korun, navíc se ještě zdražují pohonné hmoty. Loď ale dokážeme využívat tak, že vydělá aspoň na nájem a provoz,“ uvedl Ondruš. Snahám o výpověď čelil i v minulosti, a to právě před komunálními volbami. Nakonec mu ale provozování zůstalo.
Jak potvrdil mluvčí hodonínské radnice Josef Horníček, poslední smlouvu o nájmu šedesátimístné Konstancie město uzavřelo už před deseti lety.V případě bezproblémového provozování lodě byl nájem prodlužovaný dodatkem o jeden rok.
Podle navrhované výpovědi má Ondrušovi nájem skončit na konci příští sezony. „Výpovědní lhůta činní dvanáct měsíců a počne běžet dnem následujícím po doručení druhé straně. Nájem dopravního prostředku motorové osobní lodi Konstancie tedy skončí dnem 30. října 2023,“ stojí v navrhované výpovědi před podpisem starosty Libora Střechy. Zástupci radnice na dotaz ohledně dalších plánů s lodí nereagovali.
Navrhovaná výpověď z městské lodi překvapila i dosluhujícího opozičního zastupitele Jiřího Jandu. „Nejdřív mělo dojít k dohodě. Ať je František Ondruš takový nebo makový, nezaslouží si, aby s ním byla takovým způsobem ukončena činnost a spolupráce. Ale praxe posledních čtyř let je nejednání. Navíc i pokud nastoupí mladší a progresivnější, tak pro tuto loď tady zřejmě nikdo nemá potřebná oprávnění,“ zamyslel se Janda.
Jak připomněl ředitel Baťova kanálu a odborník na vodní turistiku Vojtěch Bártek, Hodonín sice patří mezi menšinu měst, které mají vlastní výletní loď, ale její vlastnictví považuje za dobrou myšlenku. „Jde o zpestření atraktivnosti města, lákadlo a službu veřejnosti, která zpříjemňuje život ve městě. Samospráva má pod kontrolou situaci, a nemusí se obávat, že soukromý majitel lodi z města odejde a přesune se na jiný úsek řeky nebo na úplně jiný tok, a město by tak zůstalo zcela bez lodi. Když má radnice vlastní loď, tak má v podmínkách nájmu, že bude plout právě na jeho území,“ shrnul výhody městské vlajkové lodi Bártek.