Starostové Kyjova, Svatobořic – Mistřína, Dubňan a Mutěnic, které založily Dobrovolný svazek obcí Mutěnka, aby společně stezku vybudovaly, už ale předtím zaznamenali řadu kladných ohlasů.

„Kyjovští tento počin kvitují a říkají mi, že je to skoro tak dobré, jakoby měl Kyjov krytý bazén," reprodukoval kyjovský starosta František Lukl slova místních, kteří dlouhá léta touží právě po plaveckém bazénu. Nyní se podle Lukla otevírá cyklistům a in-line bruslařům další možnost, jak relaxovat. Kyjov totiž kromě cyklostezky do Ratíškovic přes Vlkoš a Skoronice žádnou jinou nemá. A nové možnosti se, jak Lukl řekl, otvírají i vinařům. „Rychle se rozkřiklo, že vznikla kvalitní cyklostezka. Jeden z vinařů spočítal, že po ní za hodinu projelo asi tři sta cyklistů," upozornil Lukl.

Podle předsedy Dobrovolného svazku obcí Mutěnka a starosty Mutěnic Dušana Horáka je teď už na majitelích vinařství, penzionů i okolních pozemků, jak dokáží cyklostezky využít. Myslí si také, že přeměna železnice na kvalitní cyklostezku bylo jediné smysluplné využití trati, která byla zrušená, protože její provoz byl neekonomický. „Zadruhé to podpoří cykloturistiku na Hodonínsku a věřím tomu, že cyklostezka přiláká lidi i z jiných části republiky. A penziony a vinařství ze všech čtyř obcí, které leží na trase, z toho budou profitovat," domnívá se Horák.

I když byl zprvu smutný ze zrušení lokální trati zvané Mutěnka, je teď i starosta Dubňan František Tříska přesvědčený, že je nová čtrnáctikilometrová cyklostezka pro region přínos a že bude hodně využívaná. „V prvé řadě bude sloužit cykloturistice, ale v Dubňanech ji využijí i majitelé vinohradů v lokalitě Pod dubňanskú horů. Brzy poznají, že lepší jet po cyklostezce než po zdevastované krajské silnici," upozornil. Někteří starostové odhadují, že cestu využijí i lidé na cestách do práce či do škol.

Vybudování cyklostezky stálo podle Horáka asi devatenáct milionů korun, přičemž pětasedmdesát procent z toho přispěl Státní fond dopravní infrastruktury a o zbytek se podělily obce svazku. Stavba měla dvě části, v první zmizely koleje a v druhé vznikly povrchy, z nichž vrchní je z asfaltu. Využilo se přitom původní podloží železniční trati, bez něj by se výstavba ještě prodražila.

Podle neoficiálních informací starosty Mutěnic už vláda schválila prodej pozemků pod cyklostezkou svazku obcí za dva miliony korun. „Druhým úkolem na cyklostezce bude získat zrušená nádraží a udělat v nich zázemí informačního, občerstvovacího a ubytovacího charakteru," nastínil Lukl další plány.

Obce nyní musí vytvořit společný fond, ze kterého budou cyklostezku udržovat. „Postupně chceme vybudovat odpočívadla, pořídit stojany na kola a odpadkové koše. Ale nejdřív musíme podle ohlasů zjistit, kde co bude potřeba," doplnil Horák. Ten už také uvažuje na prodloužení cyklostezky, která končí u Mutěnic je vůbec první tamní stezkou pro cyklisty, až do obce. „Nyní se snažíme získat informace, jak ji propojit s dalšími a jak ji také propagovat," doplnil mutěnický starosta.

Ne všichni jsou ale z cyklostezky nadšení. Proti ní dokonce před časem vznikla petice organizovaná Klubem přátel lokálek, kterou podle předsedy klubu Marka Tomka podepsalo 1108 lidí. „Byla proti, aby se za dvacet čtyři milionů osm set tisíc korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury stavěla cyklostezka, protože takový příspěvek by pokryl náklady na údržbu dráhy na šestatřicet let," tvrdil Tomek.

„Ať si říká, kdo chce, co chce, lidé se zdravým rozumem musí uznat, že se podařilo za malé peníze vybudovat kvalitních zhruba patnáct kilometrů cyklostezky, přičemž každou obec to z vlastního stálo maximálně tři miliony korun," uzavřel starosta Kyjova.